Gå til innhold

Eggløsnig


hegel1365380824

Anbefalte innlegg

hegel1365380824

Takk for svar vedr. eggløsning, men jeg må ha mer klarhet i dette. Du skrivet at de fleste ikke har smerter ved eggløsning. Jeg har hatt det så lenge jeg husker, men det kan kanskje være fordi jeg har endometriose. Du skrev noen grunner til at vi kan ha smerter ved eggløsning, og at dette kunne ta fra et sekund til noen dager. Det var dette jeg ikke skjønte. Hvorfor har jeg smerter i mer enn en dag når eggløsningen varer bare i ett døgn? Og er det mest sannsylig at jeg ikke har smerter før eggløsningen starter fordi om jeg har endometriose? Altså at når smertene kommer så starter eggløsningen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest andemor_73

Får jeg bare spørre deg hva slags smerter du snakker om?

Jeg har de to siste syklusene kjent lett smerte nederst i magen, akkurat som menssmerter bare i mild form. Jeg trodde dette var helt normalt.

Snakker du om så sterke smerter at du må ta smertetstillende eller har problemer med å fungere i hverdagen?

Jeg ble litt nervøs da jeg så svaret fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hegel1365380824

Får jeg bare spørre deg hva slags smerter du snakker om?

Jeg har de to siste syklusene kjent lett smerte nederst i magen, akkurat som menssmerter bare i mild form. Jeg trodde dette var helt normalt.

Snakker du om så sterke smerter at du må ta smertetstillende eller har problemer med å fungere i hverdagen?

Jeg ble litt nervøs da jeg så svaret fra legen.

Jeg kjenner sterke smerter nederst i magen når jeg har eggløsning, og det er ganske så vondt. Jeg må ta smertestillende. Har levd med det i alle år. Jeg tror ikke det er så uvanlig merke litt smerter, og de smertene vi kjenner er ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybe it`s...

Jeg har også kjent smerter ved eggløsning. Det skjer ikke hver måned, men sånn innimellom (tror det har gått litt i perioder). Jeg har aldri tenkt at det skulle være noe skummelt med dette. Vet ikke om vi skal være så opptatt av å få medisinske forklaringer på alt vi kjenner. Tror ikke alt kan forklares heller.

Noen ganger har det vært ganske så vondt, mens andre ganger har det bare vært litt murring. Ganske praktisk i grunn, særlig når man ønsker å bli gravid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er redd for at det ikke kan gis 100% klarhet som du er ute etter, så enkel er biologien ikke. Med hensyn til eggløsningssmerter er det flere muylige forklaringer på symptomet, og årsaken kan veksle fra kvinne til kvinne og kanskje fra syklus til syklus. Jeg skal forklare igjen hvorfor eggløsningssmerter kan vare fra få minutter til flere dager.

1. Eggløsningen er en prosess som starter ca en uke før med at ett egg utvelges og at eggsekken (væskerummet rundt egget vokser til ca 2 cm). En rask vekst av eggsekken kan forklare smerter rett før eggløsningen.

2. Selve eggløsningen, at egget utstøtes av eggstokken tar bare noen sekunder (som en vanndråpe som faller fra en kran). Det kan forklare den kortvarige smerte rett ved eggløsning.

3. Deretter kan det være følger av eggløsning med blødning eller utsiving av væske fra eggsekken som irriterer bukhulen, det kan vare noen dager.

4. Fra stedet hvor egget løsnet danner det seg en cyste og i den kan komme blødning. Det kan gi smerter i flere dager

5. Ved endometriose kan smerter starte ved eggløsning og øke på til menstruasjonen er kommet i gang. Det skyldes irritasjon som skyldes frigivelse av visse stoffer fra endometriosevevet.

Så det er altså mange mulige forklaringer for smerter både før, undre og etter eggløsning. Hos en gjennomsnittskvinne kommer eggløsning 14 dager før menstruasjonen sette i gang, og det er lang større sannsynlighet for graviditet før og under eggløsning enn etter hvor sjansen er nesten null.

Jeg tror du er nødt til å akseptere at det ikke er enkle svar selv om man sterkt kunne ønske det.

Vennlig Hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kan du opplyse hvor lang syklus du vanligvis har, altså fra første til første dag av menstruasjonen? Legg opplysningen inn i vanlig forum utenom betaling, Du har betalt nok.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS det er så kort tid mellom de to samleier at ultralyd ikke gir svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hegel1365380824

Kan du opplyse hvor lang syklus du vanligvis har, altså fra første til første dag av menstruasjonen? Legg opplysningen inn i vanlig forum utenom betaling, Du har betalt nok.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS det er så kort tid mellom de to samleier at ultralyd ikke gir svar.

Takk for svar. Jeg er ikke helt sikker på syklusen. Har alltid gått på pillen. Samleiet med min samboer skjedde 6. januar. Hadde ikke samleie med min ex, men du vet jo hva som skjedde da han kom. Jeg hadde blodspor julaften, blødningen kom skikkelig en dag senere, eller to. Før dette igjen hadde jeg en spontanabort. Så det er jo umulig beregne ut i fra dette. De to siste gangene jeg ble gravid hadde jeg samleie når jeg hadde eggløsningssmerter, så jeg må vel anta at jeg kjenner når de starter. Med endometriose (påvist), får jeg satse på at de smertene jeg har i etterkant er som en følge av det. Vet det er umulig komme fram til noe. Har diskutert det med min samboer, og om evt. abort er løsningen. Han er like usikker som meg. Begynner snart på 10. uke, så avgjørelsen må tas snart. Vi vet at sjansen for at han er faren er størst, men så spørs det da om vi greier leve med usikkerheten og konsekvensene om det skulle være min ex...

Husker jeg sa det til min samboer etter dette samleiet, dagen etter, at nå begynner eggløsningen. Så smertene var der i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...