Gå til innhold

Hvorfor blir folk vegetarianere/veganere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, selvsagt, men om det er en diabetiker, allergiker e.l i familien så har jeg inntrykk av at hele familien endrer kostholdet. Her er det jo snakk om sykdom så da syns jeg kanskje hele familien burde gjøre en innsats. Det er jo til alles beste at alle er friske.

Det går jo an å finne en mellomvei.

Har flere venninner som er vegetarianere, og når vi er sammen, lager vi selvsagt mat som alle kan spise. Men jeg ville aldri kuttet ut kjøtt hundre prosent om jeg levde med en vegetarianer, selv om jeg nok hadde gått langt i å lage felles retter.

De andre i familien bør jo ha anledning til å spise kjøtt av og til.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Javel.. i hvilken grad skulle det hjelpe å bli vegetarianer/veganer da? og hvilken industri? Kjøtt industrien, fiskeindustrien osv?

De gjør det vel fordi de er i mot måten dyr behandles på, ikke vet jeg, bare et inntrykk jeg fikk etter å ha besøkt vegetar.com. Jeg spiser rått kjøtt, og lever et godt liv med det.

Gjest Revmatikeren
Skrevet

Er det noen grunn til at ikke hele familien kan spise vegetarmat?

Grunnen er at de ikke vil! Kan jo ikke true unger til å bli vegetarianere! Ikke mannfolk heller forresten. Det er jo en meget stor omstilling i hverdagen det. Og siden det er jeg som er hjemme og ergo lager maten, så blir det meg som må ha dobbel husholdning. Og det orker jeg ikke!

Skrevet

Det går jo an å finne en mellomvei.

Har flere venninner som er vegetarianere, og når vi er sammen, lager vi selvsagt mat som alle kan spise. Men jeg ville aldri kuttet ut kjøtt hundre prosent om jeg levde med en vegetarianer, selv om jeg nok hadde gått langt i å lage felles retter.

De andre i familien bør jo ha anledning til å spise kjøtt av og til.

Joda, helt enig i det. Her i familien er det bare jeg og eldste datter som er vegetarianere, da jeg bodde sammen med deres far hadde vi fisk og kjøtt innimellom også fordi han ville ha det.

Nå er barna hos meg annenhver uke så her hos meg er det vegetarmat til alle og hos far er det ikke det. Det funker fint for alle, jeg nekter jo ikke barna mine kjøtt og fisk fordi jeg er vegetarianer selv. Eldste jenta (5,5 år) vil ikke spise kjøtt eller fisk, i følge henne selv liker hun det ikke, men hun har spist litt av det tidligere. 3 åringen er skikkelig matvrak og spiser med stor glede både vegetarmat og kjøtt/fisk.

Skrevet

Joda, helt enig i det. Her i familien er det bare jeg og eldste datter som er vegetarianere, da jeg bodde sammen med deres far hadde vi fisk og kjøtt innimellom også fordi han ville ha det.

Nå er barna hos meg annenhver uke så her hos meg er det vegetarmat til alle og hos far er det ikke det. Det funker fint for alle, jeg nekter jo ikke barna mine kjøtt og fisk fordi jeg er vegetarianer selv. Eldste jenta (5,5 år) vil ikke spise kjøtt eller fisk, i følge henne selv liker hun det ikke, men hun har spist litt av det tidligere. 3 åringen er skikkelig matvrak og spiser med stor glede både vegetarmat og kjøtt/fisk.

Høres ut som en grei løsning for alle parter.

Skrevet

Grunnen er at de ikke vil! Kan jo ikke true unger til å bli vegetarianere! Ikke mannfolk heller forresten. Det er jo en meget stor omstilling i hverdagen det. Og siden det er jeg som er hjemme og ergo lager maten, så blir det meg som må ha dobbel husholdning. Og det orker jeg ikke!

Greit nok, men siden det er du som lager maten burde det jo strengt tatt være du som bestemmer hva slags mat som skal lages..

Gjest Revmatikeren
Skrevet

Greit nok, men siden det er du som lager maten burde det jo strengt tatt være du som bestemmer hva slags mat som skal lages..

Når det gjelder normalt kosthold så mener jeg det også, og det er det også jeg som bestemmer.

Men vegetarkost er ikke et normalt kosthold, og en kan ikke uten videre ta den avagjørelsen for hele familien.

Faktisk vet jeg ikke om jeg ville klart å gjennomføre det om alle spiste vegetarkost heller. Jeg har levd for lenge med vanlig kosthold.

ShitDiddelyDo
Skrevet

*LOL* Du har sett Notting Hill, ja?

Den gulroten har blitt myrdet!

:)

Gjest matslave
Skrevet

jeg er fruktianer, det betyr at jeg bare spiser rotfrukter som har fallt ned fra treet naturlig og ikke har blitt revet opp fra jorden, altså drept.

alle dyr og planer har lik rett til å leve!!

hehe.. dette mener du ikke!!??

Skrevet

Når det gjelder normalt kosthold så mener jeg det også, og det er det også jeg som bestemmer.

Men vegetarkost er ikke et normalt kosthold, og en kan ikke uten videre ta den avagjørelsen for hele familien.

Faktisk vet jeg ikke om jeg ville klart å gjennomføre det om alle spiste vegetarkost heller. Jeg har levd for lenge med vanlig kosthold.

Jeg skjønner, gammel vane er vond å vende. Men om du skulle bestemme deg for å legge om kostholdet, så kan jeg trøste deg med at det bare er de første par ukene det er rart. Når handlerutinene er endret går det av seg selv. Uansett god bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...