Gå til innhold

ADD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som kort kan fortelle hva ADD betyr? Hvordan virker dette? Har en voksen bekjent som kanskje har fått denne "diagnosen".

Skrevet

Vi har noen venner som har en sønn som har fått denne diagnosen. Jeg har skjønt det sånn at det er mye av det samme som ADHD, men uten H-en. Dvs uten den hyperaktive delen.

Skrevet

Vi har noen venner som har en sønn som har fått denne diagnosen. Jeg har skjønt det sånn at det er mye av det samme som ADHD, men uten H-en. Dvs uten den hyperaktive delen.

Og det vil si?

Skrevet

Og det vil si?

Tips,

www.google.no - søk på ADHD

Vennlig hilsen

Skrevet

Konsentrasjonsproblemer.

Attention ettellerannet disorder.

Skrevet

en hyperaktivitet som er kjenntegnet mest av konsentrasjonsproblemer og impulsivitet, men hvor hyperaktiviteten ikke er så merkbar som ved vanlig ADHD

Skrevet

en hyperaktivitet som er kjenntegnet mest av konsentrasjonsproblemer og impulsivitet, men hvor hyperaktiviteten ikke er så merkbar som ved vanlig ADHD

AD/HD = Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

ADD = Attention Deficit Disorder.

ADD er ikke "en hyperaktivitet som ikke har så merkbar hyperaktivitet". Man kan godt ha ADD uten noen form for hyperaktivitet, ofte til og med det motsatte, nemlig det som kalles hypoaktivitet, som innebærer passivitet og at det er vanskelig å aktivisere den det gjelder.

Det er dessverre lite fokus på ADD, nettopp pga manglende hyperaktivitet. Det er flest jenter som har denne formen, og de oppfattes som stille og sjenerte jenter på skolen, som ikke er til sjenanse for andre. Men det hjelper jo lite for den det gjelder, om de selv har problemer med konsentrasjon/oppmerksomhet osv.

Skrevet

AD/HD = Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

ADD = Attention Deficit Disorder.

ADD er ikke "en hyperaktivitet som ikke har så merkbar hyperaktivitet". Man kan godt ha ADD uten noen form for hyperaktivitet, ofte til og med det motsatte, nemlig det som kalles hypoaktivitet, som innebærer passivitet og at det er vanskelig å aktivisere den det gjelder.

Det er dessverre lite fokus på ADD, nettopp pga manglende hyperaktivitet. Det er flest jenter som har denne formen, og de oppfattes som stille og sjenerte jenter på skolen, som ikke er til sjenanse for andre. Men det hjelper jo lite for den det gjelder, om de selv har problemer med konsentrasjon/oppmerksomhet osv.

Diagnosen er ikke alltid så klar. ofte kan det være at man ikke skårer nok til hyperaktivitetsdelen, men man kan ha en del hyperaktive trekk likevel. Ofte er det veldig vanskelig å lage et klart skille her, fordi mange ikke er veldig hyperaktive eller det motsatte.

ofte settes diagnosen ADHD selv om vedkomemende ikke H-delen, det har med hvilke diagnosesystem som brukes tror jeg

Skrevet

Diagnosen er ikke alltid så klar. ofte kan det være at man ikke skårer nok til hyperaktivitetsdelen, men man kan ha en del hyperaktive trekk likevel. Ofte er det veldig vanskelig å lage et klart skille her, fordi mange ikke er veldig hyperaktive eller det motsatte.

ofte settes diagnosen ADHD selv om vedkomemende ikke H-delen, det har med hvilke diagnosesystem som brukes tror jeg

Det er sant, men jeg ville få fram at hyperaktivitets-delen, som de fleste forbinder med ADHD _ikke_ _trenger_ være tilstede i det hele tatt. Begrepet ADD brukes i liten grad her i landet, selv om det er misvisende å bruke ADHD når det ikke foreligger noen "H".

Skrevet

Det er sant, men jeg ville få fram at hyperaktivitets-delen, som de fleste forbinder med ADHD _ikke_ _trenger_ være tilstede i det hele tatt. Begrepet ADD brukes i liten grad her i landet, selv om det er misvisende å bruke ADHD når det ikke foreligger noen "H".

da tror jeg vi er enige i det. Jeg synes også det er tåpelig å bruke ADHD når H-delen ikke er tilstede. Mange har ikke hyperaktiviteten i det hele tatt. Men jeg tror at det er lettere (av grunner jeg ikke aner) å sette ADHD istedenfor ADD. Kanskje fordi sistnevnte ikke er så annerkjent enda

Skrevet

da tror jeg vi er enige i det. Jeg synes også det er tåpelig å bruke ADHD når H-delen ikke er tilstede. Mange har ikke hyperaktiviteten i det hele tatt. Men jeg tror at det er lettere (av grunner jeg ikke aner) å sette ADHD istedenfor ADD. Kanskje fordi sistnevnte ikke er så annerkjent enda

Jeg tror/mener at ikke ADD finnes som diagnose i DSM -IV.Jeg tror man opererer med ad/hd med overveiende vekt på uoppmerksomheten,eller ad/hd med overvekt på hyperaktivitet/impulisivitet. Eller en mer delt kombinasjon. Altså en tredelt diagnose. (Så finnes det en undergruppe som bare har HD uten uoppmerksomhet.) Tror ikke det er lenge før man kommer til å revidere tenkning og diagnosesetting rundt AD/HD problematikken.

Skrevet

Jeg tror/mener at ikke ADD finnes som diagnose i DSM -IV.Jeg tror man opererer med ad/hd med overveiende vekt på uoppmerksomheten,eller ad/hd med overvekt på hyperaktivitet/impulisivitet. Eller en mer delt kombinasjon. Altså en tredelt diagnose. (Så finnes det en undergruppe som bare har HD uten uoppmerksomhet.) Tror ikke det er lenge før man kommer til å revidere tenkning og diagnosesetting rundt AD/HD problematikken.

mener også at jeg har lest det et sted at de opererer mest med ADHD. Men de som sier at de har ADD, hvor har de fått diagnosen sin fra?

Vet du noe om hva HD-diagnosen er for noe? har tydeligvis mer å lære her på dette området .)

Skrevet

mener også at jeg har lest det et sted at de opererer mest med ADHD. Men de som sier at de har ADD, hvor har de fått diagnosen sin fra?

Vet du noe om hva HD-diagnosen er for noe? har tydeligvis mer å lære her på dette området .)

ADHD står for:

A = Attention

D = Deficit (mangel?)

H = Hyper-activity

D = Disorder

Så uten oppmerksomhetsproblmer (Attention), så har man ingen A i diagnosen.

Men du lurte også på hvor man har ADD fra, og det tror jeg er fra USA (og kanskje en del andre land) der man oftere bruker ADD som diagnosebegrep.

Skrevet

Jeg tror at når noen har adhd og oppfyller kriteriene kun på uoppmerksomhetssiden, ikke på hyperaktivitet/impulsivitet, kan de få diagnosen ADD.To måter å si det på kanskje. Attention deficit disorder er antagelig det de kaller AD/HD uoppmerksom type. De har begynt å forske på om ikke denne uoppmerksomheten er av veldig forskjellig natur, slik at det kanskje ikke burde vært slik en samlediagnose.Men fortsatt er det en diagnose i diagnosemanualene.(tredelt)AD/HD kombinert type, AD/HD med primær oppmerksomhetssvikt, AD/HD med primær hyperaktivitet/impulsivitet.

Ellers har man funnet en del barn som bare er hyperaktive, men som ikke er uoppmerksomme og har konsentrasjonsvansker.(ADHD hyperaktiv type).Man kan bli forvirret som kommende spesialpedagog eller hva?

ICD-10 opererer med begrepet hyperkinetiske forstyrrelser.For å få den diagnosen må en oppfylle kriteriene både for oppmerksomhetssvikt og hyperaktivitet/impulsivitet.Da blir det bare 1 % som oppfyller kriteriene for diagnose, mens følger en DSM-IV er det ca. 3- 5 %.Med andre ord tar ikke denne diagnosemanualen som vi ellers bruker så godt vare på de som har ADD.

Jeg sitter og leser om dette nå(Lisbeth Rønhovde. Kan de ikke bare ta seg sammen)Og vi har mye å lære. Det skal være sikkert og visst.

Vh bugge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...