Gå til innhold

Når og hvordan oppnå innsikt, for å få konstruktiv resultat?


Gjest vi|je

Anbefalte innlegg

Har problemer med å finne ut av angst og depresjoner, hvorfor jeg har så vondt inne i meg, og å snakke om det. Sliter på meg. Uholdbart.

Det sies at jeg må snakke med meg og tenke når jeg er alene, for at jeg lettere kan snakke og finne ut av ting i behandling. Prøver å gjøre det når jeg er alene, innover i meg. Problemet er at jeg blir svært fortvilet når jeg prøver. Begynner å få panikk og mye angst, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg pga fortvilelse. Føler det blir destruktivt.

Vet det er nødvendig, selv om jeg blir redd. Ender ofte med at jeg gjør mitt beste for å avlede tanker og følelser med noe. Stopper, og unngår det fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal holde ut, eller får sperre. Klarer ikke å tenke pga angst.

Lurer på hvordan man skal tenke og hva en skal gjøre for å bli kjent med seg selv, konstruktivt, og utfordre en slik angst? TAkk for forslag/erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

Skriv det ned på papir. Sorter det på den måten. Blir det for fortvilende, tvinger du deg selv til å ta en pause og koble av med musikk eller godteri, for å få tankene over på noe annet en liten stund, før du prøver på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv det ned på papir. Sorter det på den måten. Blir det for fortvilende, tvinger du deg selv til å ta en pause og koble av med musikk eller godteri, for å få tankene over på noe annet en liten stund, før du prøver på nytt.

Har prøvd å skrive, får angst og klarer ikke å konsentrere meg, eller så kobler jeg ut. Får ikke til. Klarer ikke å tenke, føle og skrive samtidig. Blir bare begynnelsen på setninger eller ingenting. Ellers er jeg for skriving. Skrevet en del i perioder, nå sier det stopp, syns det er ensomt og blir redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykomotorisk behandling

Har prøvd å skrive, får angst og klarer ikke å konsentrere meg, eller så kobler jeg ut. Får ikke til. Klarer ikke å tenke, føle og skrive samtidig. Blir bare begynnelsen på setninger eller ingenting. Ellers er jeg for skriving. Skrevet en del i perioder, nå sier det stopp, syns det er ensomt og blir redd.

Kan anbefale deg psykomotorisk behandling. Der går du igjennom følelesene med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Har prøvd å skrive, får angst og klarer ikke å konsentrere meg, eller så kobler jeg ut. Får ikke til. Klarer ikke å tenke, føle og skrive samtidig. Blir bare begynnelsen på setninger eller ingenting. Ellers er jeg for skriving. Skrevet en del i perioder, nå sier det stopp, syns det er ensomt og blir redd.

Stikkord!

Jeg føler, kolon, stikkord. Lister :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale deg psykomotorisk behandling. Der går du igjennom følelesene med kroppen.

Har vært hos tre forskjellige behandlere. takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare på et vis klare å holde ut angsten som kommer når du begynner å tenke.

Det er jo ikke sånn at du enten må tenke, eller la vær. Du kan jo tenke LITT, kjenne at angsten kommer, og så slutte å reflektere når angstnivået blir for høyt. Hvis du ØVER deg slik, så vil du bli kjent med angsten, ikke bli så redd den, og du vil klare å tenke mer på ting.

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Skjønte ikke?

Du skal ikke trenge å skrive en setning, du skal skrive punktvis. "Jeg føler:" og så lister du opp følelsene dine. Du kan videre evt innskrenke det til å gjelde spesifikke episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...