Gå til innhold

påvist allergi mot hund hva da med katt?

Anbefalte innlegg

Jeg har bjørkepollenallergi/kryssallergi(stenfrukter, gullrøtter m.m)

Har tatt allergitest og fikk utslag på hund. Betyr dette at jeg også er allergisk mot katt?.Eller er faren stor for at jeg vil bli det senere?

I mine første 17 leveår hadde jeg selv katt uten at jeg vet om jeg reagerte på dette, men jeg hadde eksem som liten. Allergien jeg nå har slo først ut etter passert 30. Det er merkelig hvordan allergien har utartet seg fra 1. året å kun reagere på pollen, deretter kom reaksjon epler/ pærer /stenfrukter etter 2 år. Så gikk det kanskje 3 år så var det farvel til rå gullerøtter (og det er krise)

Kan allergien forsvinne av seg selv? Kan den forsvinne ved akupunktur eller lign. beh.? Jeg lengter etter å spise rå gullerøtter og all den gode frukten...

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

boggen

Dette er nok et ganske typisk forløp for en "allergiker".

Man begynner med en allergi mot raklepollen og får etter hvert kryssreaksjoner mot en rekke stenfrukter, nøtter og gulerøtter. Hvis dette kokes eller stekes godt, tåler man det. Dog ikke nøtter som denatureres lite selv ved sterk varme.

Katt er et mye sterkere allergen (allergiutløsende stoff) enn hund. Er du nå hundeallergiker og derved er disponert i retning av dyreallergi, er det bare spørsmål om tid med kontakt med katt før du reagerer på dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...