Gå til innhold

Raclette --> oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi kjøpt oss raclettejern etter anbefaling fra min søster, men jeg har jo null peiling på hva raclette er for noe! Er det noen som har oppskrifter å komme med, og også gjerne en teskjeforklaring på hva dette egentlig går ut på.

Fortsetter under...

Skrevet

Raclette er en ost - det visste du sikkert.

Racletteost kjøpes i butikken, skjæres i skiver og smeltes i raclettejernet.

Krydres med pepper og paprikakrydder, serveres med f.eks. varme poteter, pickles, sølvløk, oliven og annet snadder. Er også godt til spekemat.

Skrevet

Hva slags raclettejern er det? Er det klebersten eller teflon-topp?

På toppen steker man kjøtt, grønnsaker osv, som er skåret opp i mindre biter og satt frem i skåler.

I skuffene smelter man tykke osteskiver, helst racletteost (kjøpes i ostedisken).

Osten helles over varme (mandel-)poteter, og så spiser man det man har stekt ved siden av.

Biffkjøtt skal ha sterkere varme, så da er kleberstenstoppen best, mens andre ting er greiest på raclettejern med teflontopp.

Alle må utstyres med trekninver / utstyr til så skrape ut av skuffene med, særlig hvis disse er i teflon, må man være forsiktig med metallredskaper. Det samme gjelder stekeplaten, hvis denne har slip-belegg.

Ting som kan være i små skåler er sølvløk,oliven, sopp, paprika, spekeskinke, kokte grønnsaker som broccoli osv, sylteagurker..

Skrevet

Du trenger ikke bruke en spesiell racletteost, vi bruker ulike typer hvit ost. Godt!!!

Skrevet

Vi spiser det som "carma" under her. Jeg spiste det første gang hos en franskmann. Det var med kald spekeskinke. Flaten oppå brukte han bare for å holde mandelpotetene varme.

Også drakk vi masse rødvin! :-)

Skrevet

Vi spiser det som "carma" under her. Jeg spiste det første gang hos en franskmann. Det var med kald spekeskinke. Flaten oppå brukte han bare for å holde mandelpotetene varme.

Også drakk vi masse rødvin! :-)

Rødvinen er essensiell.. hvordan _kunne_ jeg glemme den... :-o

Raclette er forøvrig en sveitsisk tradisjon :-)

Annonse

Skrevet

Rødvinen er essensiell.. hvordan _kunne_ jeg glemme den... :-o

Raclette er forøvrig en sveitsisk tradisjon :-)

Han påstod det var fransk han kjeltringen! er du sikker? :)

Raclette betyr "skrape" sa han. Det var fattigmannskost - man tok det man hadde - poteter, salt kjøtt og så la man moden ost på steinene i peisen og lot det smelte - og så krapet man det over potetene og kjøttet , :-)

DET ER SÅ GODT!

Skrevet

Han påstod det var fransk han kjeltringen! er du sikker? :)

Raclette betyr "skrape" sa han. Det var fattigmannskost - man tok det man hadde - poteter, salt kjøtt og så la man moden ost på steinene i peisen og lot det smelte - og så krapet man det over potetene og kjøttet , :-)

DET ER SÅ GODT!

Det kommer fra den franske delen av Sveits - så han var ikke dønn løgnaktig. ;o)

Jeg smakte det for øvrig også for første gang i Frankrike.

Skrevet

Det kommer fra den franske delen av Sveits - så han var ikke dønn løgnaktig. ;o)

Jeg smakte det for øvrig også for første gang i Frankrike.

jeg smakte det hjemme hos en franskmann - her hvor jeg bor - hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...