Excelsion Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Mitt store dilemma: I brus så flyter sugerøret opp & faller ut av glasset. I saft så synker det rett til bunns! Hvorfor?! 0 Siter
Goliath Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 I brusen så setter luftboblene fra kullsyren seg fast i sugerøret og "løfter" det. I saften er det ikke kullsyre. 0 Siter
Åsemor Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Uten at jeg vet det sikkert vil jeg tro det har noe med tyngdekraften å gjøre. Sugerør er i utgangspunktet tyngre enn vann (og saft og også i utgangspunktet brus) og vil synke til bunns. MEN, i brus fester kullsyre-bobler seg langs sugerøret (uten at jeg aner hvorfor), og da blir plutselig sugerøret lettere enn brusen, og luftboblene vil gjøre at sugerøret går oppover. Kanskje. 0 Siter
carma Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Brus inneholder kullsyre, som stiger opp og vil ut. Sugerøret fylles med denne gassen og flyter opp sammen med den. Dette skjer selvfølgelig ikke i saft, som ikke inneholder kullsyre. 0 Siter
Åsemor Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Uten at jeg vet det sikkert vil jeg tro det har noe med tyngdekraften å gjøre. Sugerør er i utgangspunktet tyngre enn vann (og saft og også i utgangspunktet brus) og vil synke til bunns. MEN, i brus fester kullsyre-bobler seg langs sugerøret (uten at jeg aner hvorfor), og da blir plutselig sugerøret lettere enn brusen, og luftboblene vil gjøre at sugerøret går oppover. Kanskje. Bare sånn for å si det kort og greit liksom! Gådd ass... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.