Gå til innhold

Hva trenger jeg??? Trådløst nettverk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har jeg fått innstallert kabelmodem, men fremdeles mangler altså kontakten mellom maskin og modem. De står nemlig på hver sin kan av rommet så innstallatøren kunne ikke gjøre noe med det der og da. (typisk)

Hvis jeg vil ha trådløs kobling, hva trenger jeg da?

Hvis jeg går for kabel, trenger jeg da bare en lang nok kabel av denne typen

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=0BC587B70BED4114A940779F81F5D9A8251445

Nettverkskort i maskina???

Jeg er fullstendig grønn på dette her!

Skrevet

For trådløs trenger du et trådløst aksesspunkt og et trådløst nettverkskort. Dersom kabelmodemet kun deler ut en IP trenger du en trådløs ruter i stedet for et aksesspunkt. Dette kan kabel-leverandøren svare på.

For kablet oppkobling trenger du en CAT-5 TP-kabel og et vanlig nettverkskort i maskinen. Om kabelen må være krysset eller ikke avhenger av kabelmodemet - dette kan du også spørre kabel-leverandøren om.

Skrevet

For trådløs trenger du et trådløst aksesspunkt og et trådløst nettverkskort. Dersom kabelmodemet kun deler ut en IP trenger du en trådløs ruter i stedet for et aksesspunkt. Dette kan kabel-leverandøren svare på.

For kablet oppkobling trenger du en CAT-5 TP-kabel og et vanlig nettverkskort i maskinen. Om kabelen må være krysset eller ikke avhenger av kabelmodemet - dette kan du også spørre kabel-leverandøren om.

*Stønn* Hvorfor gjøre ting enkle?!?!?!?! Kan det ikke bare være med en bruksanvisning som sier nøyaktig hva jeg trenger?!

Skrevet

Anbefaler trådløst! :-)

Vi har trådløst akssespunkt fra D-link samt trådløse nettverkskort i våre pc-er.

Du kan bestille fra MPX.no:

http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?t=4853&g0=7&g1=333

Har snakket med min eks (han jobber med data) og han sier jeg bør bruke kabel. Selv logget han se inn på ikke mindre enn 3 trådløse nettverk i går uten at naboene visste det...

Skrevet

Har snakket med min eks (han jobber med data) og han sier jeg bør bruke kabel. Selv logget han se inn på ikke mindre enn 3 trådløse nettverk i går uten at naboene visste det...

Det er ikke vanskelig å sikre et trådløst nettverk slik at naboen ikke kommer inn. Det er bare å følge bruksanvisningen som følger med aksesspunktet. Fullt så sikkert som kabel blir det aldri, men så lenge du ikke prøver å skjule forsvarshemmeligheter er ikke sikkerhetsargumentet relevant.

Men han har et godt poeng - du MÅ følge bruksanvisningen for å sikre nettverket hvis du setter opp trådløst.

Skrevet

Det er ikke vanskelig å sikre et trådløst nettverk slik at naboen ikke kommer inn. Det er bare å følge bruksanvisningen som følger med aksesspunktet. Fullt så sikkert som kabel blir det aldri, men så lenge du ikke prøver å skjule forsvarshemmeligheter er ikke sikkerhetsargumentet relevant.

Men han har et godt poeng - du MÅ følge bruksanvisningen for å sikre nettverket hvis du setter opp trådløst.

Kabel høres enklere ut. :o) Og billigere, ikke minst. Viktig poeng for meg akkurat nå.

Skrevet

Hvis han jobber med data så vet han også hvordan man kan hindre at naboer og andre uvedkommende kommer inn på ens trådløse nettverk. Brannmur & kryptering er stikkord her.

Se fx http://www.dlink.no/archivos/1858-270-fichero/D-Link_Hjemmekontor_Guide.pdf

Jeg er usikker på eksakt hvilket aksesspunkt fra D-link vi har, men kan spørre min kjære i kveld, og litt mer om detaljene i hvordan dette er satt opp hos oss. Jeg må innrømme at mine kunnskaper på området er noget begrenset, selv om jeg i alle fall har forstått at vi har en rimelig bra grad av sikkerhet i vårt nettverk.

Skrevet

Kabel høres enklere ut. :o) Og billigere, ikke minst. Viktig poeng for meg akkurat nå.

Men så blir man bundet av å ha pc-en stående på et bestemt sted. Kjipt hvis man har en bærbar pc i alle fall. Og hvis barna etter hvert får pc på rommet. Mye greiere med trådløst da...

Skrevet

Men så blir man bundet av å ha pc-en stående på et bestemt sted. Kjipt hvis man har en bærbar pc i alle fall. Og hvis barna etter hvert får pc på rommet. Mye greiere med trådløst da...

Har ikke tenkt å flytte rundt på maskina, den er flyttbar, men jeg vil ikke kalle den bærbar. Innstallatøren så på den og sa:"Er det DEN du skal bruke?" *Snøft*

Ungene får ikke pc på rommet her på leeeeenge uansett! De er bare 4 og 6 år så de får bruke min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...