Gå til innhold

adhd


Gjest urol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest anouschka78

kan du gi et ca. til fra svar? 1.mnd? 1. år?

Ett år, hvis de er "proffe". Eller så kan jo hvem som helst få diagnose på feil grunnlag. Det varierer nok noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år, hvis de er "proffe". Eller så kan jo hvem som helst få diagnose på feil grunnlag. Det varierer nok noe.

Gjelder dette både for barn og voksne? Mitt spørsmål dreier seg om en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Gjelder dette både for barn og voksne? Mitt spørsmål dreier seg om en voksen.

Jeg kjenner bare barn som har blitt utredet, så jeg kan desverre ikke svare på hvor lang tid det kan ta for en voksen, Noen av de barna jeg kjenner til har vært under utredning i årevis før det lå en diagnose på bordet. Ikke altid det var ADHD heller.

Kanskje det kan være lurt å spørre psykiateren når du får time, eller kanskje du skulle ta kontakt med ADHD foreningen

http://www.mbd.no/

Beklager å ikke kunne være deg mer til hjelp, håper du får klokere svar hos noen andre.

Kunne kanskje også være lurt å poste inlegget på bokstavbarnforumer. Det er også noen voksne med diagnose som er innom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest voksenadhd

Gjelder dette både for barn og voksne? Mitt spørsmål dreier seg om en voksen.

Jeg er voksen og det tok 1 1/2 år å bli utredet for utprøving av Ritalin.

Testing tar bare noen timer. Men man må vente lenge på godkjenning for å prøve ut medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om alt er velorganisert og det er lett å få inn svar fra personer som kan beskrive barndom, slik som foreldre og lærere, burde det kunne gå på 2-3 uker.

Uansett bør det ikke ta over 3 mnd.

ADHD-pasienter har ofte et "uryddig oppmøtemønster" i poliklinikken. Uregelmessig oppmøte vil selvsagt forlenge utredningstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Gjelder dette både for barn og voksne? Mitt spørsmål dreier seg om en voksen.

Hei, med sønnen min tok det lang tid. Det var en klar diagnose å se, men på barn ser de tiden an. Med meg tok det lang tid pga. venteliste etter utredning hos neuropsykolog, så søvnlab for å utelukke narkolepsi, og scanning av hjernen. Utredningen på DPS tok 6mnd, (fikk diagnose, men de skal liksom sjekke og snakke i timesvis etterpå.) Men dette var mitt tilfelle. Et slitsomt opplegg. Håper du slipper ventetid. Kan ikke si at noen er så "proffe" på voksne. Men barn er det mange dyktige.

Har du ADHD, eller tenker du har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest voksenadhd

Om alt er velorganisert og det er lett å få inn svar fra personer som kan beskrive barndom, slik som foreldre og lærere, burde det kunne gå på 2-3 uker.

Uansett bør det ikke ta over 3 mnd.

ADHD-pasienter har ofte et "uryddig oppmøtemønster" i poliklinikken. Uregelmessig oppmøte vil selvsagt forlenge utredningstiden.

Vel, nå er jeg en person som er meget pertentlig med å møte opp til timer.

Allikevel tok det 1 1/2 år å få prøve ut Ritalin.

Et halvt år fra psykiateren søkte nevrologisk team til jeg fikk time, deretter ett år før jeg fikk en ny time og beskjed om at søknaden var innvilget. (i mellomtiden hadde psykiateren ringt og purret flere ganger uten at det hjalp)

Så av og til er det ikke bare pasientene som somler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vel, nå er jeg en person som er meget pertentlig med å møte opp til timer.

Allikevel tok det 1 1/2 år å få prøve ut Ritalin.

Et halvt år fra psykiateren søkte nevrologisk team til jeg fikk time, deretter ett år før jeg fikk en ny time og beskjed om at søknaden var innvilget. (i mellomtiden hadde psykiateren ringt og purret flere ganger uten at det hjalp)

Så av og til er det ikke bare pasientene som somler.

Enig med deg. Dette er alt for lang tid, men dessverre heller regelen enn unntaket.

Helsevesenet må skjerpe seg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Enig med deg. Dette er alt for lang tid, men dessverre heller regelen enn unntaket.

Helsevesenet må skjerpe seg her!

Ja det hadde vært fint for mange om man fikk mere forgang i sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...