Gå til innhold

Kan jeg få rette?

Anbefalte innlegg

Gjest rødpenna
Skrevet

Jeg henger meg av og til opp i åpenbare skrivefeil her inne.

Irriterer meg over innlegg som man ikke gidder lese på grunn av manglende avsnitt, eller manglende mellomrom etter komma og punktum.

Blir frustrert når jeg har mer lyst å rette på innlegget enn å svare seriøst på det.

Kan jeg få rette på disse, eller vil dere helst at jeg ikke skal bry meg om slikt tull?

Jeg er ikke lærer, så språket mitt er nok ikke perfekt, kanskje jeg retter feil, men av og til har jeg så lyst til å ta fram

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du må gjerne rett på meg - men som oftest er det feil fordi jeg ikke gidder å lese gjennom først og så trykker jeg på SEND før jeg får sukk for meg.

Gjest rødpenna
Skrevet

Du må gjerne rett på meg - men som oftest er det feil fordi jeg ikke gidder å lese gjennom først og så trykker jeg på SEND før jeg får sukk for meg.

Nå er vel ikke du den som frustrerer meg mest i den henseende.

Et eksempel på hva jeg mener er innlegget i dag på Samliv fra "fortsatt ung". Problemstillinga er jo grei nok, men man mister nesten pusten når man leser uten pauser.

Skrevet

Det er grunnen hos meg også! ;-)

I begynnelsen her inne hadde jeg alltid forhåndsvisning, sjekket og kontrollerte og rettet! Bare for å oppdage at det nok er svært få som gjør det samme, og at dette ble svært så tidkrevende.

DOL er jo litt muntlig, på en måte, så da godtar man andre ting enn i RL.

Skrevet

Nå er vel ikke du den som frustrerer meg mest i den henseende.

Et eksempel på hva jeg mener er innlegget i dag på Samliv fra "fortsatt ung". Problemstillinga er jo grei nok, men man mister nesten pusten når man leser uten pauser.

det kan ha blitt sånn om man har skrevet det i Word f.eks og bare har ett linjeskift - for det synes jo ikke på DOL, man må ha et par linjeskrift for at det skal bli avsnitt....trureg....

Skrevet

I begynnelsen her inne hadde jeg alltid forhåndsvisning, sjekket og kontrollerte og rettet! Bare for å oppdage at det nok er svært få som gjør det samme, og at dette ble svært så tidkrevende.

jadetgøjrman!

Skrevet

det kan ha blitt sånn om man har skrevet det i Word f.eks og bare har ett linjeskift - for det synes jo ikke på DOL, man må ha et par linjeskrift for at det skal bli avsnitt....trureg....

Og det finner man bare ut etter at man allerede har postet et par innlegg uten å skjønne hvor det ble av avsnittene! :-)

Men manglende avsnitt her inne er en uting! Gidder ikke å lese lange innlegg uten avsnitt.

Skrevet

Hadde ikke jeg brukt forhåndsvisning, hadde det vært umulig å skjønne noe som helst av innleggene mine. Jeg er kretsmester i slurvefeil.

Hva verre er: Av og til kan jeg få totalt jernteppe når det gjelder hvordan et ord skrives. Tror du det er alderen?

Skrevet

Hadde ikke jeg brukt forhåndsvisning, hadde det vært umulig å skjønne noe som helst av innleggene mine. Jeg er kretsmester i slurvefeil.

Hva verre er: Av og til kan jeg få totalt jernteppe når det gjelder hvordan et ord skrives. Tror du det er alderen?

Jeg tror det er overdose jern.

Skrevet

- eller for mye løping?

Jf. uttrykket: Har du det ikke i huet, så har du det i beina! ;-)

*hæ hæ*

Skrevet

Hvis du henger deg opp i slikt kan du pelle deg ut herfra. Du bare forsøpler med sånt.

Skrevet

Nekter å tro at det er alderen! ;-) (Er ikke vi omtrent jevngamle?*S*)

Jeg har MASSE tastefeil - særlig etter at jeg fikk laptop. Var bedre med vanlig tastatur.... ;-)

Men jeg gidder stort sett ikke bruke forh.visn., og det merkes noen ganger!! ;-)

Skrevet

Innlegg uten avsnitt leser jeg ikke hvis de er lange.. orker ikke.

men gidder ikke henge meg opp i andre småfeil, har det ofte selv.. Gidder ikke lese igjennom, folk skjønner jo hva jeg mener allikevel!

Pirk.. Synes det bare blir for dumt hvis du skal sitte å rette andres innlegg, hva får du ut av det egentlig?

Skrevet

Nei, ikke gjør det. Det ødelegger masse.

Det eneste som virkelig er irriterende er at folk ikke lager avsnitt og dermed blir alt en hel smørje

Skrevet

Yes! Den kjøper jeg tvert. Jeg må slutte å gnage på steikepanna, skjønner jeg.

Men det klør så forbanna i tenna. Tror det må være 12-års jekslene som er på gang.

Gjest javeldå
Skrevet

Hvis du henger deg opp i slikt kan du pelle deg ut herfra. Du bare forsøpler med sånt.

Så sympatisk du høres ut ? Jeg synes at innlegg med skrivefeil forsøpler forumet, men kunne ikke tenkt meg å be dem pelle seg vekk herfra for det.

Skrevet

Nekter å tro at det er alderen! ;-) (Er ikke vi omtrent jevngamle?*S*)

Jeg har MASSE tastefeil - særlig etter at jeg fikk laptop. Var bedre med vanlig tastatur.... ;-)

Men jeg gidder stort sett ikke bruke forh.visn., og det merkes noen ganger!! ;-)

Det er skikkelig skummelt. Her om dagen visste jeg plutselig ikke om det heter assosiere eller asossiere.

Og jeg vet jo egentlig godt hva som er rett.

Gjest LucySky
Skrevet

Og det finner man bare ut etter at man allerede har postet et par innlegg uten å skjønne hvor det ble av avsnittene! :-)

Men manglende avsnitt her inne er en uting! Gidder ikke å lese lange innlegg uten avsnitt.

De verste rettingene er de som går rett inn i hjerteskjærende innlegg og begynner å mase om rettskriving.

Dessuten er det mange dialekter som muntlig - og det er ofte veldig muntlig her på Dol - bruker helt andre former enn dem som står "i boka".

Hvis jeg vil, kan jeg skrive helt feilfritt. Faktisk lever jeg av det. Men jeg gider ikke dulle med det når jeg skriver her.

Jeg syns rødpenna hadde dummet seg skikkelig ut om h*n rettet på meg for slurvefeil jeg sjølsagt vet hvordan skal skrives, men bare ikke gider/ser det akkurat da.

Verre syns jeg det er om rødpenna retter på folk som faktisk ikke kan bedre. De er ikke her for å gå opp i eksamen i skriftlig norsk, de er her for å si sin mening eller spørre om noe.

Å lære riktig norsk er ikke det viktigste i verden - og noen har dessuten hatt bedre anledning/større interesse av det.

Noe annet er det sjølsagt å fleipe med åpenbare slurvefeil (jmfr. min egen jukke saus under ...)

Skrevet

Så sympatisk du høres ut ? Jeg synes at innlegg med skrivefeil forsøpler forumet, men kunne ikke tenkt meg å be dem pelle seg vekk herfra for det.

Men hva er vitsen med en skloefrøken som ikke gjør annet enn å påpeke at man har en liten skrivefeil i innlegget. Hva får man gjort med det liksom, poste på nytt?

Nei, er helt unødvendig, og har man ikke noe annet å gjøre her inne, så kan man vel holde seg unna?

Skrevet

Det er skikkelig skummelt. Her om dagen visste jeg plutselig ikke om det heter assosiere eller asossiere.

Og jeg vet jo egentlig godt hva som er rett.

Jeg tror det er alderen - i alle fall for meg. Før var jeg fjell-stø i rettskrivning,- nå kan jeg lure på mye og mangt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...