Gå til innhold

Kan jeg få rette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det er alderen - i alle fall for meg. Før var jeg fjell-stø i rettskrivning,- nå kan jeg lure på mye og mangt...

Evnen til å lære utenat taper seg også etter hvert. Så kanskje saken er at harddisken vår begynner å bli full og at vi burde slette en god del?

Vet du hvor delete-knappen i hjernen er?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Evnen til å lære utenat taper seg også etter hvert. Så kanskje saken er at harddisken vår begynner å bli full og at vi burde slette en god del?

Vet du hvor delete-knappen i hjernen er?

Tror ikke jeg hadde turt å bruke den... Men vi kan jo trøste oss med at det er pga all den utrolige mengden med viten vi har ;-)

Skrevet

Du skal IKKE begynne å leke norsklærer overfor de som skriver innlegg her - slikt er helt meningsløst, dumt, og utrolig irriterende. Dette er et åpent og fritt forum, noe som tilsier at regler for skriving ikke kan håndheves. Er det skikkelig ille - bare feilstavinger, 140 linjer uten avsnitt etc., så sier man gjerne i fra, selfølgelig.

"............................"

Skrevet

De verste rettingene er de som går rett inn i hjerteskjærende innlegg og begynner å mase om rettskriving.

Dessuten er det mange dialekter som muntlig - og det er ofte veldig muntlig her på Dol - bruker helt andre former enn dem som står "i boka".

Hvis jeg vil, kan jeg skrive helt feilfritt. Faktisk lever jeg av det. Men jeg gider ikke dulle med det når jeg skriver her.

Jeg syns rødpenna hadde dummet seg skikkelig ut om h*n rettet på meg for slurvefeil jeg sjølsagt vet hvordan skal skrives, men bare ikke gider/ser det akkurat da.

Verre syns jeg det er om rødpenna retter på folk som faktisk ikke kan bedre. De er ikke her for å gå opp i eksamen i skriftlig norsk, de er her for å si sin mening eller spørre om noe.

Å lære riktig norsk er ikke det viktigste i verden - og noen har dessuten hatt bedre anledning/større interesse av det.

Noe annet er det sjølsagt å fleipe med åpenbare slurvefeil (jmfr. min egen jukke saus under ...)

"Hvis jeg vil, kan jeg skrive helt feilfritt. Faktisk lever jeg av det. Men jeg gider ikke dulle med det når jeg skriver her."

Samme her.

På DOL er formen mer muntlig og kjapp, da er det ingen hensikt å henge seg opp i detaljer.

Gjest rutangis netu
Skrevet

I det siste avsnittet ditt ville jeg hatt punktum etter 'perfekt', og stor bokstav i kanskje. Det ville sett mye mer korrekt ut!

Synes du det er ok at vi pirker på deg, så pirk i vei på oss også. Hvis du gidder. Jeg lærer allikevel ikke noe av det, siden jeg har glemt de fleste skriveregler. Og ikke minst fordi jeg ikke gidder lese korrektur før jeg sender.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hadde ikke jeg brukt forhåndsvisning, hadde det vært umulig å skjønne noe som helst av innleggene mine. Jeg er kretsmester i slurvefeil.

Hva verre er: Av og til kan jeg få totalt jernteppe når det gjelder hvordan et ord skrives. Tror du det er alderen?

Helt sikkert alderen ja! Jeg husker heller ikke stavemåten på ganske vanlige ord. Det bare er vekk liksom. hehe...

Skrevet

I det siste avsnittet ditt ville jeg hatt punktum etter 'perfekt', og stor bokstav i kanskje. Det ville sett mye mer korrekt ut!

Synes du det er ok at vi pirker på deg, så pirk i vei på oss også. Hvis du gidder. Jeg lærer allikevel ikke noe av det, siden jeg har glemt de fleste skriveregler. Og ikke minst fordi jeg ikke gidder lese korrektur før jeg sender.

...pluss at setningen i annet avsnitt ikke har subjekt! ;-))

Gjest rutangis netu
Skrevet

Nå er vel ikke du den som frustrerer meg mest i den henseende.

Et eksempel på hva jeg mener er innlegget i dag på Samliv fra "fortsatt ung". Problemstillinga er jo grei nok, men man mister nesten pusten når man leser uten pauser.

Problemstillingen er vel at de som virkelig trenger å bli rettet på, ikke kommer til å skjønne noe av det. Så det er bare bortkastet tid fra din side. Noen evner ikke, og andre gidder ikke.

Skrevet

De verste rettingene er de som går rett inn i hjerteskjærende innlegg og begynner å mase om rettskriving.

Dessuten er det mange dialekter som muntlig - og det er ofte veldig muntlig her på Dol - bruker helt andre former enn dem som står "i boka".

Hvis jeg vil, kan jeg skrive helt feilfritt. Faktisk lever jeg av det. Men jeg gider ikke dulle med det når jeg skriver her.

Jeg syns rødpenna hadde dummet seg skikkelig ut om h*n rettet på meg for slurvefeil jeg sjølsagt vet hvordan skal skrives, men bare ikke gider/ser det akkurat da.

Verre syns jeg det er om rødpenna retter på folk som faktisk ikke kan bedre. De er ikke her for å gå opp i eksamen i skriftlig norsk, de er her for å si sin mening eller spørre om noe.

Å lære riktig norsk er ikke det viktigste i verden - og noen har dessuten hatt bedre anledning/større interesse av det.

Noe annet er det sjølsagt å fleipe med åpenbare slurvefeil (jmfr. min egen jukke saus under ...)

Jukkesaus kan f. eks. brukes i kryssord som synonym for sæd.

Gjest rødpenna
Skrevet

Skjønner tegninga.

Skal heretter hoppe pent over innlegg jeg ikke klarer å lese.

Til de som snakker om slurvefeil. Det var ikke det jeg mente, men innlegg som er helt umulig å komme seg igjennom.

Takker for responsen. Til de mest hissige av dere håper jeg at jeg ikke jeg har ødelagt dagen for dere.

Skrevet

Skjønner tegninga.

Til de som snakker om slurvefeil. Det var ikke det jeg mente, men innlegg som er helt umulig å komme seg igjennom.

Takker for responsen. Til de mest hissige av dere håper jeg at jeg ikke jeg har ødelagt dagen for dere.

Hvis man har svært lange innlegg uten avsnitt, synes jeg det er helt OK å kort bemerke at man burde bruke avsnitt.

Dette kan jo være det første innlegget fra noen, og det er ikke sikkert vedkommende skjønner hvorfor han/hun ikke får noen svar.

Men stadig vekk å påpeke feil, og ALLE feil, det bør man nok holde seg unna her! ;-))

Skrevet

Skjønner tegninga.

Har forlengs sluttet å lese slike innlegg der jeg får lyst til å ta frem rød rettepenn før jeg gidder bry meg med innholdet. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Synes det er greit å rette på innlegg med mindre skapningen som skriver har åpenbare tegn på dumhet eller dysleksi.

Selv synes jeg det er hyggelig når noen retter på meg. Ikke slurvefeil, som jeg har en del av, men jeg vet jeg slurver noe jævlig med "da" og "når". Selv om jeg vet hva som skal brukes hvor. Men det at enkelte har rettet på meg får meg til å slurve mindre med den slags tullball - noe som jo er bra.

Ellers skrev jeg faktisk, på ramme alvor, i flere år "selskap" og selvskap". Jeg var, av en eller annen grunn, helt klar på at et "selskap" var en bedrift eller noe i den settingen, mens "selskap" i festlig sammeheng het "selvskap".

Det er greit å rette på en slags. Da lærer man. Og enkelte ord har man rett og slett innarbeidet så jævlig at man tror man skriver dem korrekt. Mens man i realiteten er helt på bærtur.

F.eks. var jeg i selskaps-eksempelet så sikker i min sak at jeg var villig til å vedde kroppen min på at jenta tok feil. :)

Nå fikk hun faktisk kroppen min i noen måneder likevel, men vi veddet aldri.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Synes det er greit å rette på innlegg med mindre skapningen som skriver har åpenbare tegn på dumhet eller dysleksi.

Selv synes jeg det er hyggelig når noen retter på meg. Ikke slurvefeil, som jeg har en del av, men jeg vet jeg slurver noe jævlig med "da" og "når". Selv om jeg vet hva som skal brukes hvor. Men det at enkelte har rettet på meg får meg til å slurve mindre med den slags tullball - noe som jo er bra.

Ellers skrev jeg faktisk, på ramme alvor, i flere år "selskap" og selvskap". Jeg var, av en eller annen grunn, helt klar på at et "selskap" var en bedrift eller noe i den settingen, mens "selskap" i festlig sammeheng het "selvskap".

Det er greit å rette på en slags. Da lærer man. Og enkelte ord har man rett og slett innarbeidet så jævlig at man tror man skriver dem korrekt. Mens man i realiteten er helt på bærtur.

F.eks. var jeg i selskaps-eksempelet så sikker i min sak at jeg var villig til å vedde kroppen min på at jenta tok feil. :)

Jeg orker ikke å lese innlegg uten komma punktum avsnitt og setninger lange som et vondt år det blir tungt å lese denne absurde rallinga fra enkelte som ser ut til ikke å gidde for jeg tror de kan men de gidder rett og slett ikke ambøbene late som de er.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg orker ikke å lese innlegg uten komma punktum avsnitt og setninger lange som et vondt år det blir tungt å lese denne absurde rallinga fra enkelte som ser ut til ikke å gidde for jeg tror de kan men de gidder rett og slett ikke ambøbene late som de er.

Jeg irriterer meg grønn over folk som skal understreke noe med tusenvis av utropstegn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Samt skriver ".............." etter hver setning.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn over folk som skal understreke noe med tusenvis av utropstegn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med ".............." mente jeg ikke Prozak.

skorpionfisken
Skrevet

Og så utrolig stae enkelte mannfolk kan bli når de VET at de har rett. Rasjonelle argumenter holder ikke, man må fram med bevis som nærmest holder i en rettsak.

Jaja, godt hun fikk nyte kroppen din noen måneder da, som plaster på såret :-).

skorpionfisken
Skrevet

Jeg er fæl til det der....

Prikker uten mening på slutten av en setning....

Tenker liksom da....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er fæl til det der....

Prikker uten mening på slutten av en setning....

Tenker liksom da....

Men du: Når du først gjør det, bruk ... prikker. Ikke ....

... er det korrekte. :)

Skrevet

Tror ikke jeg bruker drøssevis med utropstegn, men i en slik muntlig stil som det blir på DOL synes jeg ofte det er naturlig å slenge på et utropstegn eller to! ;-)

Det er nesten som jeg da føler at setningen blir litt livligere evt strenger - alt etter innholdet.

Og så ser det bedre ut med en smiley etter et utropstegn enn etter et punktum! *he he*

Og prikker benyttes for å vise at "her kan du vel tenke deg fortsettelsen selv", eventuelt som et tankemellomrom.

I mitt levebrød skriver jeg masse - skrift er et vitkig redskap i min jobb. Men jeg skriver veldig annerledes da - på langt nær en så muntlig stil som jeg synes man kan tillate seg på DOL!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...