Gå til innhold

Bulimi?


Gjest Ronja

Anbefalte innlegg

Hei!

I alle beskrivelsene av bulimi står det at man overspiser, for deretter å "rense" kroppen ved å kaste opp, hardtrening eller avførende midler. Jeg kaster opp hver dag nå, men jeg overspiser aldri. Jeg spiser mye mindre enn før, og mye sunnere enn før. Jeg trener, men ikke overdrevent. Jeg takler ikke følelsen av å være mett, og blir kvalm om jeg spiser litt for mye så metthetsfølelsen kommer (2-3 brødskiver kan være nok). Jeg vet jeg ikke bør kaste opp, men jeg greier ikke la være. Jeg føler meg så mye bedre etterpå! Jeg vet jeg har et problem, men tror fortsatt jeg kan ordne det på egenhånd, ved å være bevisst på å ikke spise formye, og fortsette å trene så selvbildet går litt opp. Kan man være bulimiker uten å overspise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ragazza

Ja, det kan du. Og mange begynner først å overspise etter en stund. Husk at det er like ille å spise veldig lite og allikevel kaste opp, enn på spise relativt mye, og gjøre det samme. Du får vel i deg mindre næring på den måten. Til gjengjeld er det ikke for sent å stoppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yep, det kan være det som på engelsk heter "bulimarexia"

en blanding av anoreksi og bulimi.

alikevel, syns at du har en sf og burde søker hjelp før det er for sent!!!

lykke til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Ronja! Vi stiller ikke diagnoser her i forumet. Men slik du beskriver din tilstand kan det se ut som om du sliter mer med en anorexia nervosa. Anoreksi er å begrense hva og hvor mye en spiser. De fleste som har anoreksi beholder maten, mens noen kaster opp dersom de opplever at de har spist for mye. Man kan også ha overspisingsperioder hvor kontrollen over matinntaket blir vanskelig. Bulimia nervosa derimot har gjentatte episoder med overspising og for å regulere vekten brukes bl.a. oppkast. Bulimi defineres som overspising med etterfølgende renselse. For mange som starter med en anoreksi blir det etterhvert vanskelig å ha så streng "kontroll" over matinntaket og vi ser ofte at en som har hatt anoreksi går over til bulimi eller overspising. Råder deg til å søke hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...