Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 ...og marxistene i Furre-nettverket har ikke lykkes i å erstatte ham. Halleluja! Det er mer enn overveiende sannsynlig at Kirkedept'et utnevner Ole Christian Kvarme til Gunnar Stålsets etterfølger som Oslo-biskop, og Gud skje lov og takk for det! Så slipper vi i hvert fall å se at kvinneskjendere og barnemordere får syndenes forlatelse uten å vise et snev av anger. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Hvorfor er jeg ikke overrasket over at du støtter en 1500-talls korstog- og hekseprosess-biskop? Nei, forresten - ikke bry deg om å svare. "............................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 Hvorfor er jeg ikke overrasket over at du støtter en 1500-talls korstog- og hekseprosess-biskop? Nei, forresten - ikke bry deg om å svare. "............................." Så lenge du kommenterer, så kan du ikke velge bort andres rett til å svare. På hvilken måte Kvarme er en 1500-talls korsfarer får du selv stå inne for, personlig er jeg bare glad for å bli kvitt denne marxisten Stålset. Gelius derimot, synes nok demokrati er no' dritt akkurat nå, noe vi så skinne klart igjennom på programposten «Tabloid». There's a god, after all... 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Hvorfor er jeg ikke overrasket over at du støtter en 1500-talls korstog- og hekseprosess-biskop? Nei, forresten - ikke bry deg om å svare. "............................." Hmmm...nå kjenner jeg tilfeldigvis ganske mye til den godeste Kvarme gjennom jobben, og ut fra hva han selv uttrykker, både gjennom de skriv jeg får i jobben og den lille personlige kontakt jeg har hatt med ham - er han definitivt ikke et menneske som fremstår med synspunkter fra middelaldersk tid. Hvilket kildemateriale har du for ditt synspunkt når det angjelder ham som menneske? 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Så lenge du kommenterer, så kan du ikke velge bort andres rett til å svare. På hvilken måte Kvarme er en 1500-talls korsfarer får du selv stå inne for, personlig er jeg bare glad for å bli kvitt denne marxisten Stålset. Gelius derimot, synes nok demokrati er no' dritt akkurat nå, noe vi så skinne klart igjennom på programposten «Tabloid». There's a god, after all... Jeg har vel ikke nektet noen å svare på noe som helst, har jeg? I såfall har det ikke vært meningen. Stålsets politiske syn kjenner jeg lite til, men han han ihvertfall fremstått som en rund og sympatisk biskop. Kvarme er nok heller det motsatte, og vil sette kirken tilbake når det gjelder evnen til å se ting i sammenheng med tiden vi lever i. Personlig er jeg hverken kristen eller medlem av statskirken, men så lenge denne idiotiske institusjonen (statskirken - ikke kirken) har såpass innvorkning på samfunnet, så interesserer jeg meg likevel for hvordan den fremstår, praktiserer etc. "............................" 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Så lenge du kommenterer, så kan du ikke velge bort andres rett til å svare. På hvilken måte Kvarme er en 1500-talls korsfarer får du selv stå inne for, personlig er jeg bare glad for å bli kvitt denne marxisten Stålset. Gelius derimot, synes nok demokrati er no' dritt akkurat nå, noe vi så skinne klart igjennom på programposten «Tabloid». There's a god, after all... Litt artig å se at du gir såpass mye honnør til den av de norske biskopene som er mest kritisk til Israel ;-) 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Hmmm...nå kjenner jeg tilfeldigvis ganske mye til den godeste Kvarme gjennom jobben, og ut fra hva han selv uttrykker, både gjennom de skriv jeg får i jobben og den lille personlige kontakt jeg har hatt med ham - er han definitivt ikke et menneske som fremstår med synspunkter fra middelaldersk tid. Hvilket kildemateriale har du for ditt synspunkt når det angjelder ham som menneske? Ta det nå ikke så bokstavelig, da. Poenget er vel at han ikke akkurat er rund i sin religionspraksis. "............................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 Litt artig å se at du gir såpass mye honnør til den av de norske biskopene som er mest kritisk til Israel ;-) Ja? På hvilken måte? 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 Jeg har vel ikke nektet noen å svare på noe som helst, har jeg? I såfall har det ikke vært meningen. Stålsets politiske syn kjenner jeg lite til, men han han ihvertfall fremstått som en rund og sympatisk biskop. Kvarme er nok heller det motsatte, og vil sette kirken tilbake når det gjelder evnen til å se ting i sammenheng med tiden vi lever i. Personlig er jeg hverken kristen eller medlem av statskirken, men så lenge denne idiotiske institusjonen (statskirken - ikke kirken) har såpass innvorkning på samfunnet, så interesserer jeg meg likevel for hvordan den fremstår, praktiserer etc. "............................" Stålset er mer politisk rikssynser enn biskop og teolog. Nå ville det vært bedre å tilpasse muslimene til det 21. århundre før vi prøver å tilpasse Kirken etter homser og sosialister. Sistnevnte er stort sett ateister, og de førstnevnte kunne klart seg godt uten. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Ja? På hvilken måte? http://www.norskisraelsenter.no/nor/antis/DNI/2001-12-07-Kvarme-voldsspiralen.php 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Ta det nå ikke så bokstavelig, da. Poenget er vel at han ikke akkurat er rund i sin religionspraksis. "............................." Eksempler...? 0 Siter
flisa Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 http://www.norskisraelsenter.no/nor/antis/DNI/2001-12-07-Kvarme-voldsspiralen.php En bør Stålsette seg å velge Kvarme, ja! 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 http://www.norskisraelsenter.no/nor/antis/DNI/2001-12-07-Kvarme-voldsspiralen.php Johannes Morken fremstiller Kvarme som «Israel-biskop» i hermetegn, noe han gjør mot bedre vitende. Kvarme har nok rett i at Sharon var klar over konsekvensene av spaserturen på Tempelhøyden, men intifadaen var da allerede et faktum, FØR denne berømmelige spaserturen. Jeg tror nok du skulle analysere Morkens artikkel bedre. Når dette er sagt, det er et univers mellom Kvarme og Stålset hva konflikten i Midtøsten angår. Som sådan er Kvarme å foretrekke. Men det er kanskje først og fremst for å skille politikken fra teologien at jeg ønsker Kvarme velkommen som biskop. At den sosialistiske venstresida har engasjert seg i disse spørsmålene understreker jo mitt poeng til fulle her. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Eksempler...? Vigsel av homofile/lesbiske, innsetting av homofile/lesbiske prester. Det er vel det de fleste snakker om i sammenheng med ham. Og det et klart: jo mer konservativ man er på en ting som det, jo større sansynlighet er det for konservative holdninger i andre sammenhenger. "............................." 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Vigsel av homofile/lesbiske, innsetting av homofile/lesbiske prester. Det er vel det de fleste snakker om i sammenheng med ham. Og det et klart: jo mer konservativ man er på en ting som det, jo større sansynlighet er det for konservative holdninger i andre sammenhenger. "............................." Joda, interessegruppene for homofile og lesbiske har kjørt en stor kampanje i media de siste månedene. Så mannen er lojal overfor sin arbeidsgiver - og vil ikke utnevne eller vigsle åpent homofile prester. Kirkerådet har vedtatt at man skal følge den linjen. Kvarme har jo også uttalt at han gjerne arbeider sammen med homofile prester; og har ikke på noe tidspunkt markert at han tar avstand fra homofili. Kun at han er lojal mot Kirkerådets vedtak. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Stålset er mer politisk rikssynser enn biskop og teolog. Nå ville det vært bedre å tilpasse muslimene til det 21. århundre før vi prøver å tilpasse Kirken etter homser og sosialister. Sistnevnte er stort sett ateister, og de førstnevnte kunne klart seg godt uten. "Nå ville det vært bedre å tilpasse muslimene til det 21. århundre før vi prøver å tilpasse Kirken etter homser og sosialister." Det er da ikke en biskops oppgave å tilpasse islam til dagens verden? Er selfølgelig enig i at det er en viktig sak, men det er lite sansynlig at hvem som er biskop i oslo vil ha noen innvirkning på det. "..........................." 0 Siter
Hawkwind Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Johannes Morken fremstiller Kvarme som «Israel-biskop» i hermetegn, noe han gjør mot bedre vitende. Kvarme har nok rett i at Sharon var klar over konsekvensene av spaserturen på Tempelhøyden, men intifadaen var da allerede et faktum, FØR denne berømmelige spaserturen. Jeg tror nok du skulle analysere Morkens artikkel bedre. Når dette er sagt, det er et univers mellom Kvarme og Stålset hva konflikten i Midtøsten angår. Som sådan er Kvarme å foretrekke. Men det er kanskje først og fremst for å skille politikken fra teologien at jeg ønsker Kvarme velkommen som biskop. At den sosialistiske venstresida har engasjert seg i disse spørsmålene understreker jo mitt poeng til fulle her. Om du ikke har skjønt det allerede, så er jeg tilhenger av Kvarme. Oslo har nå hatt to politikere som har lekt biskoper, og det har ikke bare hatt positive virkninger. Det eneste jeg er usikker på med Kvarme, er hvorvidt han vil greie å profilere kirken like godt i media. For det er en nødvendighet i dag, at kirken profilerer offentlig de sysnpunkter den har i verdispørsmål. Men i rollen som biskop vil han uten tvil fungere godt. Vi som jobber i kirken i Borg vil savne ham sårt. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Joda, interessegruppene for homofile og lesbiske har kjørt en stor kampanje i media de siste månedene. Så mannen er lojal overfor sin arbeidsgiver - og vil ikke utnevne eller vigsle åpent homofile prester. Kirkerådet har vedtatt at man skal følge den linjen. Kvarme har jo også uttalt at han gjerne arbeider sammen med homofile prester; og har ikke på noe tidspunkt markert at han tar avstand fra homofili. Kun at han er lojal mot Kirkerådets vedtak. Som sagt: jeg mistenker at han er mindre rund, og iom. at vi tross alt, desverre, har en stat som forsøker å tre et livssyn nedover hodene våre, og forsøker å definere vår moral ut i fra kristne grenser, så foretrekker jeg en liberal kirke. "............................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 "Nå ville det vært bedre å tilpasse muslimene til det 21. århundre før vi prøver å tilpasse Kirken etter homser og sosialister." Det er da ikke en biskops oppgave å tilpasse islam til dagens verden? Er selfølgelig enig i at det er en viktig sak, men det er lite sansynlig at hvem som er biskop i oslo vil ha noen innvirkning på det. "..........................." «-Det er da ikke en biskops oppgave å tilpasse islam til dagens verden? -» Det har jeg heller aldri hevdet, ikke engang antydet. «-Er selfølgelig enig i at det er en viktig sak, men det er lite sansynlig at hvem som er biskop i oslo vil ha noen innvirkning på det.-» Så lenge biskopen avstår fra å dukke opp i paneldebatter som fanebærer for den ortodokse marxismen, så er jeg rimelig fornøyd. Islam vil nok før eller senere bli et problem som angår oss alle. Også biskopene. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Om du ikke har skjønt det allerede, så er jeg tilhenger av Kvarme. Oslo har nå hatt to politikere som har lekt biskoper, og det har ikke bare hatt positive virkninger. Det eneste jeg er usikker på med Kvarme, er hvorvidt han vil greie å profilere kirken like godt i media. For det er en nødvendighet i dag, at kirken profilerer offentlig de sysnpunkter den har i verdispørsmål. Men i rollen som biskop vil han uten tvil fungere godt. Vi som jobber i kirken i Borg vil savne ham sårt. "Det eneste jeg er usikker på med Kvarme, er hvorvidt han vil greie å profilere kirken like godt i media. For det er en nødvendighet i dag" Der er vi litt uenige. Jeg synes ikke kirken burde ha det behoved for profilering i media. Hadde det vært slik jeg mener der burde være i et demokrati, så hadde det som nå er statskirken vært et trossamfunn på lik linje med de andre vi har. La de som er interesserte i å være medlemmer av den luthersk-evangeliske kirken melde seg inn, betale medlemskontingent og annet som må til. Og slutt å trekke kirkeskatt fra de som ikke er medlem av hverken statskirken eller noe annet trossamfunn. DET er et direkte overtramp, og umuliggjør den grunnlovsfestede religionsfriheten (som også motsies andre steder i grunnloven) Beklager - ble litt "rambling" mot slutten der :-) ".........................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.