Gå til innhold

En kommisær ryker ut...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du ikke har skjønt det allerede, så er jeg tilhenger av Kvarme.

Oslo har nå hatt to politikere som har lekt biskoper, og det har ikke bare hatt positive virkninger.

Det eneste jeg er usikker på med Kvarme, er hvorvidt han vil greie å profilere kirken like godt i media. For det er en nødvendighet i dag, at kirken profilerer offentlig de sysnpunkter den har i verdispørsmål.

Men i rollen som biskop vil han uten tvil fungere godt. Vi som jobber i kirken i Borg vil savne ham sårt.

Jasså, så «vi» vil savne ham...=^)

Hvordan Kvarme vil utføre sin oppgave som biskop gjenstår å se. Media motarbeider ham alle vegne, så han skal virkelig få noe å bryne seg på der. Men hvis han vil drive politisk hallikvirksomhet for marxisthorene på Marienlyst, så skal du se ham i ruta både titt og ofte, tenker jeg.

Skrevet

«-Det er da ikke en biskops oppgave å tilpasse islam til dagens verden? -»

Det har jeg heller aldri hevdet, ikke engang antydet.

«-Er selfølgelig enig i at det er en viktig sak, men det er lite sansynlig at hvem som er biskop i oslo vil ha noen innvirkning på det.-»

Så lenge biskopen avstår fra å dukke opp i paneldebatter som fanebærer for den ortodokse marxismen, så er jeg rimelig fornøyd. Islam vil nok før eller senere bli et problem som angår oss alle.

Også biskopene.

"Islam vil nok før eller senere bli et problem som angår oss alle."

Ja, det stemmer - det holdt jeg på å glemme. Snart tar alle muslimer til våpen og angriper "de vantro", og det blir opp til enhver gammel bondetamp selv å blåse støvet av sin gamle krag-jørgensen :-) Ingen skal komme her og ta fra oss pottittene våre! Det er tross alt typisk norsk å være god!

"............................"

Skrevet

Som sagt: jeg mistenker at han er mindre rund, og iom. at vi tross alt, desverre, har en stat som forsøker å tre et livssyn nedover hodene våre, og forsøker å definere vår moral ut i fra kristne grenser, så foretrekker jeg en liberal kirke.

"............................."

Hva skal du med en kirke som ikke vil ha innholdet med på kjøpet? :-)

Skrevet

"Islam vil nok før eller senere bli et problem som angår oss alle."

Ja, det stemmer - det holdt jeg på å glemme. Snart tar alle muslimer til våpen og angriper "de vantro", og det blir opp til enhver gammel bondetamp selv å blåse støvet av sin gamle krag-jørgensen :-) Ingen skal komme her og ta fra oss pottittene våre! Det er tross alt typisk norsk å være god!

"............................"

Tja, i 1933 var retorikken omtrent den samme, men da snakket de om nazistene. Islam er både aggressiv og ekspansiv, og gjør seg stadig gjeldende som en erobrer og maktfaktor.

Du tror kanskje at tordenværet ikke kan komme så lenge sola skinner, men der burde historien fortelle deg en ting eller to. Vi venter ikke en ny Blücher inn i Drøbaksundet, og vi forbereder oss ikke på forrige krig, vi advarer bare mot likegladhet og spradebassementalitet, for fiender og konkurrenter sover ikke.

Eller er du så naiv at du tror alle er bare snille venner av mor Norge?

Skrevet

"Det eneste jeg er usikker på med Kvarme, er hvorvidt han vil greie å profilere kirken like godt i media. For det er en nødvendighet i dag"

Der er vi litt uenige. Jeg synes ikke kirken burde ha det behoved for profilering i media. Hadde det vært slik jeg mener der burde være i et demokrati, så hadde det som nå er statskirken vært et trossamfunn på lik linje med de andre vi har. La de som er interesserte i å være medlemmer av den luthersk-evangeliske kirken melde seg inn, betale medlemskontingent og annet som må til. Og slutt å trekke kirkeskatt fra de som ikke er medlem av hverken statskirken eller noe annet trossamfunn. DET er et direkte overtramp, og umuliggjør den grunnlovsfestede religionsfriheten (som også motsies andre steder i grunnloven)

Beklager - ble litt "rambling" mot slutten der :-)

".........................."

Skjønner forsåvidt ditt synspunkt.

Den litt erkenorske tradisjonen med at tro er en privatsak som for all del ikke må belyses i det offentlige rom.

Og videre at det offentlige pr. definisjon skal være verdinøytralt, og at Staten ikke skal ha synspunkter nedfelt i lovverket som på noen som helst måte skal kunne støte noen av menneskene som til enhver tid bor i landet.

Jaja, kirkeskatten forsvinner sikkert med tiden - så får tiden vise om man velger å øke momsen eller bilavgiftene for å dekke inn Statens inntektstap når kirkeskatten opphører.

Skrevet

Jasså, så «vi» vil savne ham...=^)

Hvordan Kvarme vil utføre sin oppgave som biskop gjenstår å se. Media motarbeider ham alle vegne, så han skal virkelig få noe å bryne seg på der. Men hvis han vil drive politisk hallikvirksomhet for marxisthorene på Marienlyst, så skal du se ham i ruta både titt og ofte, tenker jeg.

Vi vil nok savne ham ja. Formelt sett burde jeg kanskje brukt uttrykket "de aller fleste" i stedet?

Hvorvidt hyppige opptredener i media kan karakteriseres som "politisk hallikvirksomhet for marxisthorene på Marienlyst" kan sikkert diskuteres. Man kan undres på hvordan Carl I. hagen hadde likt den karakteristikken - som den fremste utøver av den type virksomhet de siste par tiårene.

Skrevet

Vi vil nok savne ham ja. Formelt sett burde jeg kanskje brukt uttrykket "de aller fleste" i stedet?

Hvorvidt hyppige opptredener i media kan karakteriseres som "politisk hallikvirksomhet for marxisthorene på Marienlyst" kan sikkert diskuteres. Man kan undres på hvordan Carl I. hagen hadde likt den karakteristikken - som den fremste utøver av den type virksomhet de siste par tiårene.

han er jo rene horemammaen han! :-) - CIH altså! *s*

Skrevet

han er jo rene horemammaen han! :-) - CIH altså! *s*

:-)

Skrevet

Hva skal du med en kirke som ikke vil ha innholdet med på kjøpet? :-)

Den uttalelsen der trenger en lang diskusjon, eller ingen kommentar. Jeg velger det siste alternativet :-)

".............................."

Skrevet

For Kahn så er alle politiske holdninger som strider med hans egne holdninger hallikvirksomhet, marxisme, nazisme etc. :-)

Skrevet

«-Man kan undres på hvordan Carl I. hagen hadde likt den karakteristikken - som den fremste utøver av den type virksomhet de siste par tiårene.-»

Du taler stadig i gåter, synger halvkvedede viser og leker gjemsel.

Kunne jeg få denne elaborert?

Skrevet

Skjønner forsåvidt ditt synspunkt.

Den litt erkenorske tradisjonen med at tro er en privatsak som for all del ikke må belyses i det offentlige rom.

Og videre at det offentlige pr. definisjon skal være verdinøytralt, og at Staten ikke skal ha synspunkter nedfelt i lovverket som på noen som helst måte skal kunne støte noen av menneskene som til enhver tid bor i landet.

Jaja, kirkeskatten forsvinner sikkert med tiden - så får tiden vise om man velger å øke momsen eller bilavgiftene for å dekke inn Statens inntektstap når kirkeskatten opphører.

"Den litt erkenorske tradisjonen med at tro er en privatsak som for all del ikke må belyses i det offentlige rom."

Hvis du tror det er mitt synspunkt, så skjønner du det ikke.

"Og videre at det offentlige pr. definisjon skal være verdinøytralt,"

Hva er nå verdinøytralt, egentlig? De verdier som kirken og andre kristne ynder å omtale som "kristne verdier" er i de fleste tilfeller generelle verdier som har lite eller ingenting med noen bestemt religion å gjøre.

"og at Staten ikke skal ha synspunkter nedfelt i lovverket som på noen som helst måte skal kunne støte noen av menneskene som til enhver tid bor i landet"

Det er vel litt drøyt, iom. at det alltid vil være noe som støter noen. Men ja - jeg er for å skille kirke og stat.

"Jaja, kirkeskatten forsvinner sikkert med tiden"

Det er ikke så mye snakk om kroner og øre som prinsipper her. Synes du egentlig det er rettferdig at man skal betale kirkeskatt hvis man ikke er medlem at statskirken? Det får jo ikke blitt rettferdig.

"........................."

Skrevet

Den uttalelsen der trenger en lang diskusjon, eller ingen kommentar. Jeg velger det siste alternativet :-)

".............................."

Like greit for jeg skal legge meg nå! :) natta lille venn!

Skrevet

Tja, i 1933 var retorikken omtrent den samme, men da snakket de om nazistene. Islam er både aggressiv og ekspansiv, og gjør seg stadig gjeldende som en erobrer og maktfaktor.

Du tror kanskje at tordenværet ikke kan komme så lenge sola skinner, men der burde historien fortelle deg en ting eller to. Vi venter ikke en ny Blücher inn i Drøbaksundet, og vi forbereder oss ikke på forrige krig, vi advarer bare mot likegladhet og spradebassementalitet, for fiender og konkurrenter sover ikke.

Eller er du så naiv at du tror alle er bare snille venner av mor Norge?

Det er forskjell på å se realistisk på en verdenssituasjon som ikke er direkte stabil, og å være paranoid. Du evner tydeligvis ikke å se mellomting i slikt som dette. Selv om jeg ikke er paranoid, så betyr ikke det at jeg sitter og fornekter enhver mulighet for at noe kan skje.

Skrevet

Det er forskjell på å se realistisk på en verdenssituasjon som ikke er direkte stabil, og å være paranoid. Du evner tydeligvis ikke å se mellomting i slikt som dette. Selv om jeg ikke er paranoid, så betyr ikke det at jeg sitter og fornekter enhver mulighet for at noe kan skje.

...begynner å kjede meg:

«-Det er forskjell på å se realistisk på en verdenssituasjon som ikke er direkte stabil, og å være paranoid. Du evner tydeligvis ikke å se mellomting i slikt som dette.-»

Nå er det vel du som ikke evner å skille sak og person, og må ty til personkarakteristikker og diverse andre hersketeknikker for å slippe unna med «æren» i behold. Dette gjør deg til en feig og useriøs debattant.

Hvis min skepsis til Islam og den ortodokse marxismen skal defineres som paranoia, hvordan skal vi da definere det hatet som enkelte har til USA, og ikke minst Israel? Legg merke til at jeg sier «enkelte» her, ikke deg, eller du. Det hadde vært så greit om du skjønte betydningen av - og ikke minst verdien i dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...