Gå til innhold

Tilbake til samme jobb, eller søke ny?


maire

Anbefalte innlegg

Jeg slet veldig det siste året jeg var i arbeid. Har nå vært helt sykemeldt i ca 3 mndr. Psykologen min mener det er helt uaktuelt at jeg skal tilbake til jobb igjen på enda en stund, mens legen min og trygdekontoret puster meg i nakken og ser at gjerne at jeg returnerer til arbeidet snart.

Jeg er skrekkslagen ved tanken! Om det var turbulente arbeidsforhold da jeg gikk ut i sykemelding, får jeg i hvert fall ingen beroligende rapporter derfra nå. Sjefen sender meg noen mail av og til, og det skjer mye negativt i avdelingen. Jeg føler meg ikke sterk nok til å komme tilbake til en kaotisk arbeidsplass. Sjefen i avdelingen er selv så kjørt av tilstanden på jobb at han har søkt og fått bevilget 4 mndrs permisjon.

Så jeg funderer fælt på hva jeg skal gjøre. Skal jeg presse meg tilbake på jobb og håpe det beste, eller skal jeg forsøke å få meg ny jobb?

Skjønner ikke hvordan jeg skal få meg ny jobb heller egentlig. Hver gang jeg blar opp på jobbsidene i avisa, blir jeg som paralysert. Føler jeg ikke kan noe, at ingen har bruk for meg, og fatter ikke hvordan jeg skal selge meg selv, særlig ikke nå.

Joda, jeg har dager innimellom der jeg føler meg frisk. Men, jeg har også svært mange dager der jeg føler jeg er rykket tilbake til start. Har det litt sånn nå, etter at legen og trygdekontoret helt klart har signalisert hva de mener. Jeg er så redd og ulykkelig. Bør ikke legen høre litt på hva psykologen min sier?

Er det noen som har erfaring med å presse seg tilbake til jobb selv om de ikke har følt seg klar for det? Hvordan gikk det? Gikk det bra likevel?

Noen som har begynt i ny jobb rett etter å ha vært sykemeldt pga depresjon? Hvordan var det?

Uff..dette plager meg vanvittig. Jeg skjønner jo at jeg må ut i jobb igjen en gang, men..Hjelp, ikke nå. Eller føler man seg kanskje aldri modig og klar nok igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en mamma i nord

Hva med atføreing eller rehabilitering, kunne det være et alternativ for deg. Høres ikke ut som om det ville være lurt, på det nåværende tidspunkt å gå tilbake til den gamle jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Hei, det høres ut som en vanskelig situasjon. Jeg er også sykemeldt for tiden, men er i jobb 40 %. Jeg kjenner også det presset fra fastlegen om å komme tilbake raskt. Synes det er litt kjipt å si at jeg ikke er klar for det. Hadde det vært en løsning å prøve seg 10-20 %? Hvis du blir dårligere igjen da, skjønner vel fastlegen også at du trenger lenger tid. For meg er det ok å gå til en psykiater i tillegg til fastlegen min. Hun skjønner litt mer av problematikken, og kan også sykemelde. Det kunne jo og vært en annen idè. Lykke til i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det høres ut som en vanskelig situasjon. Jeg er også sykemeldt for tiden, men er i jobb 40 %. Jeg kjenner også det presset fra fastlegen om å komme tilbake raskt. Synes det er litt kjipt å si at jeg ikke er klar for det. Hadde det vært en løsning å prøve seg 10-20 %? Hvis du blir dårligere igjen da, skjønner vel fastlegen også at du trenger lenger tid. For meg er det ok å gå til en psykiater i tillegg til fastlegen min. Hun skjønner litt mer av problematikken, og kan også sykemelde. Det kunne jo og vært en annen idè. Lykke til i hvertfall.

Hei Travis, jeg har en jobb det er vanskelig å gå tilbake til i nedsatt stillingsprosent. Blant annet følger jeg opp prosjekter som stadig endrer karakter avhengig av markedet for øvrig. Det gjelder å holde trådene samlet og ha overblikk. Akkurat nå har jeg mer enn nok med å holde angsten i sjakk og klare daglige gjøremål som f.eks hente barn i barnehage og gå i butikken.

Kjenner jeg har tilløp til panikk med tanke på jobb og hva jeg skal/skal ikke gjøre. Tror jeg skal ringe psykologen og fremskynde neste time litt og få snakket med ham om det. Trenger litt sortering av tankene så ikke alt går i sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med atføreing eller rehabilitering, kunne det være et alternativ for deg. Høres ikke ut som om det ville være lurt, på det nåværende tidspunkt å gå tilbake til den gamle jobben.

Kan hende jobben jeg har nå ikke er den beste for meg i forhold til det jeg sliter med. Pleier leger eller psykologer å kjenne til slike ordninger? Eller har trygdekontoret informasjon? Akkurat nå syns jeg alt er så vanskelig. Jeg får ta meg sammen. Vet jo at ting gjerne ordner seg på sett og vis. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Kan hende jobben jeg har nå ikke er den beste for meg i forhold til det jeg sliter med. Pleier leger eller psykologer å kjenne til slike ordninger? Eller har trygdekontoret informasjon? Akkurat nå syns jeg alt er så vanskelig. Jeg får ta meg sammen. Vet jo at ting gjerne ordner seg på sett og vis. Tusen takk for svar.

Leger bør ha kunskap om dette, Går også ann og ta kontakt med trygdekontoret. Tror man må ha vært sykemeldt i 12 mndr. for rehabilitering. Det er mulig å få atføring uten å være sykemeldt så lenge. Ta kontakt med trygdekontoret, eller søk på trygdeetaten på nettet, det meste av info ligger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger bør ha kunskap om dette, Går også ann og ta kontakt med trygdekontoret. Tror man må ha vært sykemeldt i 12 mndr. for rehabilitering. Det er mulig å få atføring uten å være sykemeldt så lenge. Ta kontakt med trygdekontoret, eller søk på trygdeetaten på nettet, det meste av info ligger på nett.

Tusen takk for tipset. Skal lese litt på nett nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som den jobben du har er veldig stressende og psykologisk krevende. Det er vanskelig å kombinere med angst og depresjon. Særlig når det ikke er så lett for deg å være delvis sykmeldt.

Har du hatt noen møter med arbeidsgiveren? De har også plikt til å legge til rette for at du skal kunne komme tilbake til jobb, tilpasse arbeidsoppgaver etc. Er det mange prosjekter du jobber med? Kunne det være en mulighet å redusere antallet, å jobbe med bare ett eller to i begynnelsen? Kanskje med aktiv sykmelding i ryggen?

Å gå tilbake til full jobb, i den jobben du har beskrevet her, er ingen god idé. Men på den annen side, å gå rett fra null til hundre vil alltid være vanskelig.

Har du noen kontakt med kollegene mens du er sykmeldt? Stikker innom og spiser lunsj for eksempel? Tror det er viktig å ikke miste kontakten helt. Det er dessverre sånn at jo lenger du er borte, jo vanskeligere kan det bli å komme tilbake.

Hvordan trivdes du med jobben før du ble syk? Synes det er tidlig å gi opp en jobb du har likt etter såpass kort tid.

Hvis du vurdere å bytte til en annen type jobb bør du ta kontakt med arbeidskontoret og høre hvilke attføringsopplegg de kan tilby. Selv om det kanskje er tidlig å starte på noe sånt enda, skader det ikke å sjekke mulighetene og gi seg selv tid til å tenke seg om.

Lykke til. Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som den jobben du har er veldig stressende og psykologisk krevende. Det er vanskelig å kombinere med angst og depresjon. Særlig når det ikke er så lett for deg å være delvis sykmeldt.

Har du hatt noen møter med arbeidsgiveren? De har også plikt til å legge til rette for at du skal kunne komme tilbake til jobb, tilpasse arbeidsoppgaver etc. Er det mange prosjekter du jobber med? Kunne det være en mulighet å redusere antallet, å jobbe med bare ett eller to i begynnelsen? Kanskje med aktiv sykmelding i ryggen?

Å gå tilbake til full jobb, i den jobben du har beskrevet her, er ingen god idé. Men på den annen side, å gå rett fra null til hundre vil alltid være vanskelig.

Har du noen kontakt med kollegene mens du er sykmeldt? Stikker innom og spiser lunsj for eksempel? Tror det er viktig å ikke miste kontakten helt. Det er dessverre sånn at jo lenger du er borte, jo vanskeligere kan det bli å komme tilbake.

Hvordan trivdes du med jobben før du ble syk? Synes det er tidlig å gi opp en jobb du har likt etter såpass kort tid.

Hvis du vurdere å bytte til en annen type jobb bør du ta kontakt med arbeidskontoret og høre hvilke attføringsopplegg de kan tilby. Selv om det kanskje er tidlig å starte på noe sånt enda, skader det ikke å sjekke mulighetene og gi seg selv tid til å tenke seg om.

Lykke til. Håper det ordner seg for deg.

Hei Orio! Joda, jeg har hatt kontakt med kollegaene mine etter at jeg ble sykemeldt, men blir bare dårligere av det. De har det ikke så altfor bra på jobben de heller. Vi jobber i en vanskelig avdeling som sliter med dårlig ledelse. Tror både bransjen og holdningene i bedriften er usunne.

I mine optimistiske øyeblikk drømmer jeg om å gjøre noe helt annet. Det var en tilfeldighet at jeg ramlet inn i den stillingen jeg er sykemeldt fra nå, og jobben både var og er langt utenfor mine egentlige interesseområder. Hvis jeg kan få bukt med den verste angsten, det er den som har vært til størst hinder, så klarer jeg kanskje å komme meg over i en jobb som samsvarer litt mer med det jeg føler er meg.

Jeg undersøker om det er noen muligheter i alle fall, det er framsteg i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Orio! Joda, jeg har hatt kontakt med kollegaene mine etter at jeg ble sykemeldt, men blir bare dårligere av det. De har det ikke så altfor bra på jobben de heller. Vi jobber i en vanskelig avdeling som sliter med dårlig ledelse. Tror både bransjen og holdningene i bedriften er usunne.

I mine optimistiske øyeblikk drømmer jeg om å gjøre noe helt annet. Det var en tilfeldighet at jeg ramlet inn i den stillingen jeg er sykemeldt fra nå, og jobben både var og er langt utenfor mine egentlige interesseområder. Hvis jeg kan få bukt med den verste angsten, det er den som har vært til størst hinder, så klarer jeg kanskje å komme meg over i en jobb som samsvarer litt mer med det jeg føler er meg.

Jeg undersøker om det er noen muligheter i alle fall, det er framsteg i seg selv.

Høres ut som en god idé å finne en annen jobb. Men det er ikke så lett å tenke på det når angsten sliter som verst. Høres ut som situasjonen på jobben kan være en del av årsaken til at du sliter, så du bør nok ikke i noe fall gå tilbake til den samme jobben med det første.

Snakker fastlegen og psykologen din sammen? Det er vel psykologen som kjenner deg best, og som har best kompetanse på angst og depresjon, så da virker det rart om ikke fastlegen din hører på ham. Hva sier psykologen din til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god idé å finne en annen jobb. Men det er ikke så lett å tenke på det når angsten sliter som verst. Høres ut som situasjonen på jobben kan være en del av årsaken til at du sliter, så du bør nok ikke i noe fall gå tilbake til den samme jobben med det første.

Snakker fastlegen og psykologen din sammen? Det er vel psykologen som kjenner deg best, og som har best kompetanse på angst og depresjon, så da virker det rart om ikke fastlegen din hører på ham. Hva sier psykologen din til dette?

Hei igjen Orio, jeg byttet fastlege til samme sted som psykologen jobber, netopp for at de to skulle ha mulighet til å snakke sammen. Men, fordi om de har muligheten, er jeg ikke sikker på at de gjør det. Da jeg var hos legen sist hadde hun ikke hørt fra psykologen, og jeg måtte be henne sjekke mailen. Der lå alt hun trengte å vite om meg fra psykologen. Sånn kan det gå. Jeg skal spørre pent om ikke psykologen heller kan snakke med henne, enn å sende mail mellom kontorene :-)

Jeg skal ikke bare skylde på forholdene på arbeidsplassen min for at jeg sliter, men det er en del grums på jobben, som kombinert med mine tilbøyeligheter til angst og depresjoner ikke er heldig i det hele tatt. Jeg har nok en laaaang vei å gå når det gjelder fornuftig grensesetting og ikke minst selvtillit. Får ta litt av gangen. Har hatt en ukes tid nå hvor jeg har kjørt meg selv ned i kjelleren. Vært sint på meg selv og ikke vært min egen beste venn, kan man trygt si.

Jeg leste du hadde takket ja til støttekontakt og var fornøyd med ordningen. Det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...