Gå til innhold

Hjelp en venn


Gjest Tom

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn. Hun er 24 år. Hun har hatt spiseforstyrrelser siden hun var 15-16.

Hun har pratet med psykolog uten at dette har hjulpet. Nå har hun ingen kontakt med psykolog(vet ikke hvorfor).

Hun vil ikke prate om problemet. Vil ikke innrømme at hun har et problem.

Hun er meget tynn. Hun har bulimi(hun spiser av og til mye men spyr). Hun er inn og ut av sykehus på grunn av infeksjoner. Problemet har forverret seg betraktelig etter at hun i de siste årene(2-3) har begyndt å misbruke alkohol.

Vet ikke hva legen hennes vet og hva han har sagt til henne.

Problemet er nå så stort at jeg frykter for hennes liv!!

Hva kan jeg gjøre for henne?

Har mistet kontakt med henne i det siste. Jeg er vel for "masete" for henne.

Dette føler jeg er meget viktig!

Jeg kan jo ikke gå til hennes lege. Hun er jo myndig!

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vet jo ikke om dette er et godt råd.. Men jeg vet at da jeg hadde det værst ,var det viktig for meg å ha en god venn, som var der for meg. Ikke at han skulle fokusere på det med problemene mine heletiden, bare det å vite at han var der for meg, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Tom! Det er trist når en opplever at en god venn har problemer - og en ikke har mulighet til å hjelpe. Det viktigste er at du viser, forteller at du er alvorlig bekymret for henne og ønsker å hjelpe. Mange som sliter med en spiseforstyrrelse og i tillegg får et alkoholproblem har selv vanskelig for å innse at de har et problem og avviser derfor hjelp. Din venninne er ung og har slitt i mange år. Du gir uttrykk for at du er usikker hvor mye legen vet. Det er også synd at hun ikke lenger går i behandling da det kan se ut som om hun ikke var ferdigbehandlet, ennå trenger hjelp. Hun er myndig, men likevel ser det ut som om hun absolutt trenger noen som tar ansvaret sammen med henne. Du kan godt melde din bekymring til legen hennes, da din venn absolutt er i behov av hjelp fra fagpersoner. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...