Gå til innhold

Bukplastikk

Anbefalte innlegg

Gjest Dyveke33

Legen min sendte henvisning til Axess-klinikken i forrige uke.

Noen som har blitt operert der? Hvor lang tid tar det før de kaller meg inn? Hvor restriktive er de på hva man får dekket offentlig? Bør jeg klø meg litt ekstra, slik at jeg har litt sårskorper i bretten under fettforkleet?

Jeg har lyst til å trene meg opp litt og gå ned rundt fem kilo til før jeg tar operasjonen. Kan de sette opp en avtale til i mai, f.eks., hvis det er det jeg ønsker?

Fint om noen har erfaringer å dele!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame1365380401

Hei Dyveke. Sitter her med magen teipet fra hofte til hofte. Ble operert 21.02 på Drammen Private Sykehus.Er kjempefornøyd!!Kriteriene for operasjon var 2 cm. overheng og ikke mer en 20% overvektig i forhold til BMI hvis jeg oppfattet det riktig. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til klinikken. Der kan de svare deg på alt mulig og umulig.De private yter service ;-)Du trenger ikke å "klore" for å få det innvilget. Jeg kunne bestemme selv når jeg ville opereres. Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1170158
Del på andre sider

Gjest Dyveke33

Hei Dyveke. Sitter her med magen teipet fra hofte til hofte. Ble operert 21.02 på Drammen Private Sykehus.Er kjempefornøyd!!Kriteriene for operasjon var 2 cm. overheng og ikke mer en 20% overvektig i forhold til BMI hvis jeg oppfattet det riktig. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til klinikken. Der kan de svare deg på alt mulig og umulig.De private yter service ;-)Du trenger ikke å "klore" for å få det innvilget. Jeg kunne bestemme selv når jeg ville opereres. Lykke til!!

Kan du fortelle litt mer om opplevelsen din? Hvordan foregikk ting og tang etter at du kom inn?

Jeg har både 2 cm heng og har mindre enn 20% overvekt i forhold til BMI. Men jeg har fått intrykk av at kriteriene varierer fra sted til sted. Kanskje jeg får søke meg til Drammen hvis Axess avslår søknad om å få det dekket? ;)

Har du hatt mye smerter? Er det veldig hovent? Hvor lenge er du sykemeldt? Håper du får et riktig fint resultat når det er grodd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1170389
Del på andre sider

Madame1365380401

Kan du fortelle litt mer om opplevelsen din? Hvordan foregikk ting og tang etter at du kom inn?

Jeg har både 2 cm heng og har mindre enn 20% overvekt i forhold til BMI. Men jeg har fått intrykk av at kriteriene varierer fra sted til sted. Kanskje jeg får søke meg til Drammen hvis Axess avslår søknad om å få det dekket? ;)

Har du hatt mye smerter? Er det veldig hovent? Hvor lenge er du sykemeldt? Håper du får et riktig fint resultat når det er grodd!

Hei Dyveke.Skal prøve å fortelle min opplevelse. Jeg søkte gjennom min fastlege etter først å ha undersøkt med kjente og på nettet hvor og hvordan. Etter ca. 2 uker fikk jeg time på Drammen P.S. Der fikk jeg to valg: nedre bukplastikk som er et mindre inngrep med lokalbedøvelse og krever ca. 2 uker sykemelding. Dette er hva det offentlige dekker. Det andre valget var full bukplastikk som blandt annet innebærer flytting av navle og endel ekstra fettsuging. Inngrepet krever full narkose. Dette "ekstra" må du betale selv. Selv valgte jeg det siste. Det som skjedde var oppmøte på klnikken kl. 7.45, tegning med tusj, så på operasjonsbordet. Våknet 11.15. Ble hentet 14.15 og lå på hotell til neste dag (full bandasje,og dren på begge sider av hoftene men heldigvis ingen smerter) Kontroll på klinikken neste dag og så kunne vi kjøre hjem. Min primærlege tar seg av de 2 neste kontrollene.Selv skal jeg fortsette å teipe såret/arret i 2-3 mndr. Skal så til kontroll i mai på klinikken. Regner med å være sykemeldt i 6 uker da jeg har ganske tungt arbeid. Har fremdeles ikke smerter (8 dager etter operasjonen),men har ligget for det meste på sofaen.Vanskelig å si om jeg er litt hoven da jeg nå ikke vet hvordan jeg ser ut.... Fått beskjed om å ikke bruke magemusklene på en stund, må også gå litt foroverbøyd så jeg ikke strekker magen. Sit ups må jeg vente et halvt år med

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1171341
Del på andre sider

Gjest Korin:-)

Hei Dyveke.Skal prøve å fortelle min opplevelse. Jeg søkte gjennom min fastlege etter først å ha undersøkt med kjente og på nettet hvor og hvordan. Etter ca. 2 uker fikk jeg time på Drammen P.S. Der fikk jeg to valg: nedre bukplastikk som er et mindre inngrep med lokalbedøvelse og krever ca. 2 uker sykemelding. Dette er hva det offentlige dekker. Det andre valget var full bukplastikk som blandt annet innebærer flytting av navle og endel ekstra fettsuging. Inngrepet krever full narkose. Dette "ekstra" må du betale selv. Selv valgte jeg det siste. Det som skjedde var oppmøte på klnikken kl. 7.45, tegning med tusj, så på operasjonsbordet. Våknet 11.15. Ble hentet 14.15 og lå på hotell til neste dag (full bandasje,og dren på begge sider av hoftene men heldigvis ingen smerter) Kontroll på klinikken neste dag og så kunne vi kjøre hjem. Min primærlege tar seg av de 2 neste kontrollene.Selv skal jeg fortsette å teipe såret/arret i 2-3 mndr. Skal så til kontroll i mai på klinikken. Regner med å være sykemeldt i 6 uker da jeg har ganske tungt arbeid. Har fremdeles ikke smerter (8 dager etter operasjonen),men har ligget for det meste på sofaen.Vanskelig å si om jeg er litt hoven da jeg nå ikke vet hvordan jeg ser ut.... Fått beskjed om å ikke bruke magemusklene på en stund, må også gå litt foroverbøyd så jeg ikke strekker magen. Sit ups må jeg vente et halvt år med

Har ikke smerter???

Jeg tok den samme operasjonen for 1 år siden, full bukplastikk, med samensying av noen sprengde bukmuskler, men ikke fettsuging. Jeg hadde utrolig vondt de første 10 dagene. Det er faktisk det vondeste jeg har opplevd noen gang. Vondere enn begge fødslene. Men jeg ble forkjølt når dagen etter operasjonen og hostet veldig mye.

Til deg som skal operere. Ikke bli syk, og dersom du kjenner snev av hoste eller forkjølelse før operasjonen, utsett operasjonen! Det er kjempevondt å hoste etterpå, og i tillegg kan hosting gjøre at operasjonen blir mislykket...Det sa legen til meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1171686
Del på andre sider

Madame1365380401

Har ikke smerter???

Jeg tok den samme operasjonen for 1 år siden, full bukplastikk, med samensying av noen sprengde bukmuskler, men ikke fettsuging. Jeg hadde utrolig vondt de første 10 dagene. Det er faktisk det vondeste jeg har opplevd noen gang. Vondere enn begge fødslene. Men jeg ble forkjølt når dagen etter operasjonen og hostet veldig mye.

Til deg som skal operere. Ikke bli syk, og dersom du kjenner snev av hoste eller forkjølelse før operasjonen, utsett operasjonen! Det er kjempevondt å hoste etterpå, og i tillegg kan hosting gjøre at operasjonen blir mislykket...Det sa legen til meg.

Lykke til!

Nå har ikke jeg operert noe som har med muskulaturen å gjøre. Mulig det er derfor jeg ikke har smerter ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1171983
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gruer meg!

Har ikke smerter???

Lykke til!

Uff uff uff....

Jeg skal ta full bukplastikk og stramme magemusklene neste onsdag.

Gruer meg enda mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1171996
Del på andre sider

Uff uff uff....

Jeg skal ta full bukplastikk og stramme magemusklene neste onsdag.

Gruer meg enda mer!

Hm...er jo ikke meningen å skremme deg, men da er du ihvertfall forberedt på at det kan komme til å bli vondt. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt. Kjente ingen som hadde operert og hadde ikke peiling. Legen som skulle operere meg forberedte meg på smerter som lignet på gangsperr etter en hard treningsøkt!

Men jeg kan glede deg med at operasjonen din sansynligvis vil være verdt alle smertene. Jeg er kjempefornøyd med resultatet:-)

Lykke til...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172005
Del på andre sider

Gjest Gruer meg!

Hm...er jo ikke meningen å skremme deg, men da er du ihvertfall forberedt på at det kan komme til å bli vondt. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt. Kjente ingen som hadde operert og hadde ikke peiling. Legen som skulle operere meg forberedte meg på smerter som lignet på gangsperr etter en hard treningsøkt!

Men jeg kan glede deg med at operasjonen din sansynligvis vil være verdt alle smertene. Jeg er kjempefornøyd med resultatet:-)

Lykke til...

Man får tåle litt smerte. Det er noe som heter å lide for skjønnheten:-)

Jeg har jo fått med meg en hel del om dette emnet, både på søk her på DOL,og søk på google, så jeg skjønner jo at det innebærer en del smerter.

Jeg har fått resept på 50 paralgin forte, så jeg skal nok klare meg.

Du fikk sikkert 2 sånne antibiotika-tabletter som skulle taes 2 timer før operasjonen,ble du kvalm av de?

Gleder meg hvertfall til mai-juni,da begynner vel resultatene å vise seg,og forhåpentlig er de verste smertene borte til da.

Blir uansett deilig å få bort hengebuken!

Takk:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172039
Del på andre sider

Man får tåle litt smerte. Det er noe som heter å lide for skjønnheten:-)

Jeg har jo fått med meg en hel del om dette emnet, både på søk her på DOL,og søk på google, så jeg skjønner jo at det innebærer en del smerter.

Jeg har fått resept på 50 paralgin forte, så jeg skal nok klare meg.

Du fikk sikkert 2 sånne antibiotika-tabletter som skulle taes 2 timer før operasjonen,ble du kvalm av de?

Gleder meg hvertfall til mai-juni,da begynner vel resultatene å vise seg,og forhåpentlig er de verste smertene borte til da.

Blir uansett deilig å få bort hengebuken!

Takk:-)

Ble verken kvalm av verken dem eller narkosen.

Ja til sommeren har du nok ikke smerter lenger, og du kan glede deg til å gå på stranden igjen. DU kommer til å føle deg så pen:-) Det gjorde ihvertfall jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172158
Del på andre sider

Gjest Gruer meg!

Ble verken kvalm av verken dem eller narkosen.

Ja til sommeren har du nok ikke smerter lenger, og du kan glede deg til å gå på stranden igjen. DU kommer til å føle deg så pen:-) Det gjorde ihvertfall jeg...

Pen? Tja....magen blir sikkert ordentlig pen,men så har jeg 2 "lefser" av noen hengepupper som skal taes neste år. Hver gang jeg bøyer meg forover så skvulper de ut av bh'en...

Sannelig ikke greit etter 4 graviditeter og amminger nei.

Jeg vil ha kroppen min tilbake.

Lykke til videre til deg også Korin:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172184
Del på andre sider

Pen? Tja....magen blir sikkert ordentlig pen,men så har jeg 2 "lefser" av noen hengepupper som skal taes neste år. Hver gang jeg bøyer meg forover så skvulper de ut av bh'en...

Sannelig ikke greit etter 4 graviditeter og amminger nei.

Jeg vil ha kroppen min tilbake.

Lykke til videre til deg også Korin:-)

hehe...skulle ønske at jeg hadde råd til å ta en brystoperasjon også. Mine er blitt så små og bare henger der. De fyller ikke ut den minste bh en gang:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172203
Del på andre sider

Gjest Gruer meg!

hehe...skulle ønske at jeg hadde råd til å ta en brystoperasjon også. Mine er blitt så små og bare henger der. De fyller ikke ut den minste bh en gang:-(

Mine bryster føles som de er fyllt med vann. Jeg bruker DD cup,til sammenligning str.34 i bukse. De er myke og vassne og ingen bh holder dem på plass. Dessuten orker jeg ikke å se ut slik.

Selvfølgelig er det alltid snakk om økonomi og prioriteringer,men burde ikke vi kvinner kunne proritere oss selv litt etter å ha båret frem 4 verdensborgere?

Jeg elsker å jogge, men smertene river i huden rundt brystene når jeg begynner en joggetur fordi de dasker opp og ned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1172222
Del på andre sider

Annonse

Hei, du sier du har fått beskjed om å ikke bruke magemusklene på en stund, og gå foroverbøyd en stund. Sludder og gammal overtro i norsk helsevesen, som bare gjør vondt verre!

Jeg fikk en sønn med keisersnitt - i utlandet - for 16 år siden, og tok sit-ups neste morgen. Ble oppmuntret til å stå og gå HELT oppreist alltid! Flat mage på halvannen måned.

Ti år senere måtte jeg fjerne livmoren her i Norge. Gjorde samme prosedyre mht å rette meg helt opp og ta sit-ups fra første dag. Fint mage etter en uke, borsett fra at den norske kirurgen hadde tatt det litt kjapt og jeg fikk en feil-søm-pølse over såret. Den fikk jeg fjernet privat hos en plastisk kirurg, sit-ups og rak i ryggen fra neste dag, og magen min er flat og fin som en 17-årings.

For ordens skyld: Jeg er 43.

Så rett deg opp, bruk musklene, og 'let the pain be the guide'. Dvs aldri gjør noe som får det til å stikke i sår-området, men ikke tro du er invalid, heller!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1176505
Del på andre sider

Gjest frøken kjempestor

Nå har ikke jeg operert noe som har med muskulaturen å gjøre. Mulig det er derfor jeg ikke har smerter ;-)

Hei

Noen av dere her som har røkt i forbindelse med operasjon? Går det bra å røke 1-2 sigaretter om dagen siste uka før?

Noen som har fått komplikasjoner?

Gikk det greit med dren? Etter at drenet var fjerna?

Når kunne du dusje etterpå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1177233
Del på andre sider

Madame1365380401

Hei

Noen av dere her som har røkt i forbindelse med operasjon? Går det bra å røke 1-2 sigaretter om dagen siste uka før?

Noen som har fått komplikasjoner?

Gikk det greit med dren? Etter at drenet var fjerna?

Når kunne du dusje etterpå?

Dette var min store anledning til å slutte med røyken!! Trappet ned i en måned og har nå vært ikkerøyker i 5 uker ;-D

Ingen komplikasjoner annet enn at jeg er ganske oppsvulmet nå, 2 uker etter inngrepet.

Drenene ble fjernet dagen etter "svupp, svupp" ikke noe mer med det. Ganske komisk da jeg skulle på hotellet med dren ut av hoftene. Heldigvis hadde jeg en bærepose jeg kunne skjule dem i.

Så fort du har fått fjernet dren og bandasjer (selv fikk jeg dem fjernet dagen etter) så kan du dusje.

Er det noen som vet hvor mye det er vanlig å fjerne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175346-bukplastikk/#findComment-1178403
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...