Gå til innhold

er alle typer referanser like mye verdt i en jobbsøknad?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål ang referanser
Skrevet

Skal søke sommerjobb. Der skal jeg jobbe med barn. Er litt usikker på hvem jeg skal sette opp som referanse, og hva som passer. Jobbet som personlig assistent i et og et halvt år, men det skar seg til slutt. Jeg kommer derfor ikke til å spørre personen om han kan være referanse for meg.

vil det virke rart hvis jeg fører opp på cv'en at jeg har jobbet som personlig assistent uten at personen er satt opp som referanse? Må også nevne at personen har store alkoholproblemer. Ikke så greit om noen ringer fra et sted og skulle snakke med en full mann.

Bør jeg helst ha referanser fra jobbsammenheng? Eller kan andre også være like gode referanser?

Gjest referenten
Skrevet

Referanser bør være fra jobb- eller skolesammenheng, men trenger ikke. Du kan bruke noen i forbindelse med verv, organisasjoner o.l.

Unngå venner, familie etc. Det er svært uprofesjonelt.

skorpionfisken
Skrevet

Så denne alkoholikeren var arbeidsgiver? Kanskje du kan oppgi en kollega (helst eldre, og mer erfaren enn deg) som referanse? Andre i Uloba-systemet som har oversikten? Hjemmetjenesten hadde kanskje noe med ham å gjøre og kjenner deg, slik at du kan bruke sjefen der som referanse? Husk å spørre de du setter opp som referanser, slik at de ikke blir spurt helt uforberedt.

Skrevet

Hvem var det som betalte lønnen din / var arbeidsgiver? Eller var det ham du var assistent for?

Hvis du hadde en annen arbeidsgiver, kan du jo oppgi denne / en sjef /kollega her.

Skrevet

Du skal fortrinnsvis bruke referanser fra jobb eller utdannelse, men referanser fra organisasjoner og foreninger kan også brukes. Referansen din bør helst være en av dine nærmeste overordnede.

Det kan godt være at noen vil legge merke til at du ikke har vedkommende du jobbet for som referanse, men den sjansen må du jo bare ta - og ha et godt svar klart når/om de spør om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...