Gå til innhold

Naturfaglærdom-øyefarge

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvis man har blå øyne med grønn ring rundt pupillen, har man da bb eller bB? For grønn er vel B?

Eller er det bare et synsbedrag:)?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• morsan

9

• fei1365380229

3

• ....AV

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest javeldå
Skrevet

Du mener at ringen er rundt pupillen ? Eller mener du rundt iris ?

Gjest den ekte noor
Skrevet

Du mener at ringen er rundt pupillen ? Eller mener du rundt iris ?

Rundt pupillen er det grønt, så kommer det en hvitaktig ring, og så kommer gråblå farge...

Aner ikke hva som heter hva *flau*

Skrevet

Vet ikke om akkurat det, men jeg kan si det jeg husker om temaet fra naturfagstimene! :-)

Når det gjelder genetikk skiller man mellom genotyp og fenotyp. Genotyp = slik som genene dine er, fenotyp=slik som det ser ut.

Genet for brune øyne kalles B, genet for blå kalles b. Stor B dominerer over liten b, derfor kan den som er fenotyp brunøyd (=ser brunøyd ut), ha enten genotyp Bb eller genotyp BB.

Iris består kort fortalt av to lag. Har du genotyp bb har du farge bare i det innerste laget. Har du genotyp Bb eller BB har du farge i begge lagene. (Og er du albino har du ikke farge i noen av lagene, og derfor ser øynene røde ut pga blodårene på netthinnen)

Det er fullt mulig at en har genene Bb eller BB men at fargen i det ytterste laget er bare ørsmå spetter. En person som SER blåøyd ut kan derfor være genotyp brunøyd, og det mp en ekspertvurdering av øynene til.

Når det er sagt er jeg ikke sikkert på om enhver form for spetter i ytterste laget indikerer at man er genotyp brunøyd. Selv har jeg slike spetter, men det finnes kun blåøyde i slekta - foreldre, besteforeldre, søsken. Hvis disse spettene skulle skuldes et brunøyd-gen, er det rart at det ikke har "slått til" og gjort noen mer synlig brunøyde i familien, ettersom det jo er dominant.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Vet ikke om akkurat det, men jeg kan si det jeg husker om temaet fra naturfagstimene! :-)

Når det gjelder genetikk skiller man mellom genotyp og fenotyp. Genotyp = slik som genene dine er, fenotyp=slik som det ser ut.

Genet for brune øyne kalles B, genet for blå kalles b. Stor B dominerer over liten b, derfor kan den som er fenotyp brunøyd (=ser brunøyd ut), ha enten genotyp Bb eller genotyp BB.

Iris består kort fortalt av to lag. Har du genotyp bb har du farge bare i det innerste laget. Har du genotyp Bb eller BB har du farge i begge lagene. (Og er du albino har du ikke farge i noen av lagene, og derfor ser øynene røde ut pga blodårene på netthinnen)

Det er fullt mulig at en har genene Bb eller BB men at fargen i det ytterste laget er bare ørsmå spetter. En person som SER blåøyd ut kan derfor være genotyp brunøyd, og det mp en ekspertvurdering av øynene til.

Når det er sagt er jeg ikke sikkert på om enhver form for spetter i ytterste laget indikerer at man er genotyp brunøyd. Selv har jeg slike spetter, men det finnes kun blåøyde i slekta - foreldre, besteforeldre, søsken. Hvis disse spettene skulle skuldes et brunøyd-gen, er det rart at det ikke har "slått til" og gjort noen mer synlig brunøyde i familien, ettersom det jo er dominant.

Vi har grønnøyde og brunøyde i familien, men hovedsaklig gråøyde.Men grønn er vel en verson av B?

Har ikke annet å gjøre enn å studere øynene mine på en fridag:)

Skrevet

Vi har grønnøyde og brunøyde i familien, men hovedsaklig gråøyde.Men grønn er vel en verson av B?

Har ikke annet å gjøre enn å studere øynene mine på en fridag:)

Litt usikker på det, altså! Det begynner å bli veldig lenge siden jeg hadde biologi på gymanset, men det var favorittfaget mitt og egentlig et under at jeg ikke studerte videre innen det! ;-)

Men, ja, ja,

Prøv et lite søk, men jeg tror kanskje at du har rett i at grønn = B....

Gjest javeldå
Skrevet

Rundt pupillen er det grønt, så kommer det en hvitaktig ring, og så kommer gråblå farge...

Aner ikke hva som heter hva *flau*

Så utfyllende forklaring som morsan har kommet med, hadde du ikke fått av meg ;) Men jeg kan føye til at jeg husker vi lærte at grønne øyne er bB. Jeg har selv helt grønne.

Skrevet

Men hvorfor har ingen av mine brune øyne da?

Faren er garantert BB, jeg er Bb og den ene har blå øyne og den andre grønne med brune spetter.

Jeg har alltid lurt på det jeg, trodde jeg var garantert to brunøyde unger.

Minstemann som har annen far har forøvrig knallblå.

Skrevet

Faren er garantert BB, jeg er Bb og den ene har blå øyne og den andre grønne med brune spetter.

Men hvordan kan du vite at faren garantert er BB?

Han kan ha Bb selv om begge foreldrene er brunøyde!

Skrevet

Men hvordan kan du vite at faren garantert er BB?

Han kan ha Bb selv om begge foreldrene er brunøyde!

Ingen med blå øyne i hans familie. Garantert.

Svigermor gikk helt amok da vi fikk en blåøyd en, akkurat samme farge på øynene som Jesus, Aldri ledd så fælt i hele mitt liv :o)

Skrevet

Ingen med blå øyne i hans familie. Garantert.

Svigermor gikk helt amok da vi fikk en blåøyd en, akkurat samme farge på øynene som Jesus, Aldri ledd så fælt i hele mitt liv :o)

Jo, men det kan ligge noen små b-er godt skjult i generasjon etter generasjon. Folk flest får alt for få barn til at man kan få en "korrekt prosentvis fordeling" av de ulike genotypene.

Hvis f.ek.s hans foreldre har hhv BB og Bb, så betyr det at hvis de fikk hundervis av avkom, så vill 75% ha BB mens 25% ha Bb. Altså vil alle barna være brunøyde, men en fjerdedel vil være bærerer av det recessive (vikende) genet for blå øyne.

Det er altså fullt mulig at en liten b kan holde seg skjult i generasjon etter generasjon.

Men vhis så barnas far har Bb og du har Bb, så er sjansen for genotyp slik:

25% BB, 50% Bb og 25% bb.

Altså 75% brunøyde, men her dukker muligheten for en liten blåøyd en opp! :-)

som jeg sa i et annet innlegg så tror jeg at grønnøyd er en variant av brunøyd, men er ikke helt sikker på det.

Likeså kan en person være fenotyp blåøyd - alle vil si at vedkommende har blå øyne, men genotyp kan han være brunøyd. Da må det en ekspert til for å vurdere dette.

Så det går ikke an å lettvint si at man kan avsløre evt utroskap på barnas øyenfarge! *he he*

Skrevet

Jo, men det kan ligge noen små b-er godt skjult i generasjon etter generasjon. Folk flest får alt for få barn til at man kan få en "korrekt prosentvis fordeling" av de ulike genotypene.

Hvis f.ek.s hans foreldre har hhv BB og Bb, så betyr det at hvis de fikk hundervis av avkom, så vill 75% ha BB mens 25% ha Bb. Altså vil alle barna være brunøyde, men en fjerdedel vil være bærerer av det recessive (vikende) genet for blå øyne.

Det er altså fullt mulig at en liten b kan holde seg skjult i generasjon etter generasjon.

Men vhis så barnas far har Bb og du har Bb, så er sjansen for genotyp slik:

25% BB, 50% Bb og 25% bb.

Altså 75% brunøyde, men her dukker muligheten for en liten blåøyd en opp! :-)

som jeg sa i et annet innlegg så tror jeg at grønnøyd er en variant av brunøyd, men er ikke helt sikker på det.

Likeså kan en person være fenotyp blåøyd - alle vil si at vedkommende har blå øyne, men genotyp kan han være brunøyd. Da må det en ekspert til for å vurdere dette.

Så det går ikke an å lettvint si at man kan avsløre evt utroskap på barnas øyenfarge! *he he*

LOL, eldstemann er en tro kopi av faren bortsett fra øyenfargen. Han har gråblå øyne. Dattera mi og jeg har grønne øyne med litt forskjellig variasjon.

Skrevet

Litt usikker på det, altså! Det begynner å bli veldig lenge siden jeg hadde biologi på gymanset, men det var favorittfaget mitt og egentlig et under at jeg ikke studerte videre innen det! ;-)

Men, ja, ja,

Prøv et lite søk, men jeg tror kanskje at du har rett i at grønn = B....

Jeg er sikker på at vi lærte på gymnaset at grønn og brun begge er B. Dessuten at det er vanskelig å se om man er blå, dvs. det kan hende man er genetisk brun/grønn selv om øynene ser blå ut.

Skrevet

Jeg er sikker på at vi lærte på gymnaset at grønn og brun begge er B. Dessuten at det er vanskelig å se om man er blå, dvs. det kan hende man er genetisk brun/grønn selv om øynene ser blå ut.

Jepp! :-)

Og jo mer jeg tenker over det, så mener jeg bestemt å huske at det er slik som du sier mht brunt og grønt.

Gjest eye for fashion
Skrevet

Søsteren min har blå og mannen hennes har mørk brune. Begge foreldrene hans har brune. Datteren til søsteren min har blå (eller blå/grå). Hun var overbevist på forhånd at alle hennes unger ville få brune, men den gang ei.

Skrevet

Ja, jeg lærte at det egentlig bare finnes 2 øyefarger- brunt og blått. De andre fargene er bare variasjoner i irisen, og pga ulike måter lyset spres på i denne.

Grønt og andre lignende farger er variasjoner av brunt, mens grått er en variasjon av blått...

Skrevet

Søsteren min har blå og mannen hennes har mørk brune. Begge foreldrene hans har brune. Datteren til søsteren min har blå (eller blå/grå). Hun var overbevist på forhånd at alle hennes unger ville få brune, men den gang ei.

Ergelig det der. Jeg skulle gjerne hatt en med brune.

Skrevet

Ergelig det der. Jeg skulle gjerne hatt en med brune.

Det skulle ikke jeg gjerne hatt, ettersom både hans og min slekt er kjemisk renset for brunøyde! ;-)

Ville vært _litt_ vel snålt om det plutselig kom en nå! ;-))

Skrevet

Det skulle ikke jeg gjerne hatt, ettersom både hans og min slekt er kjemisk renset for brunøyde! ;-)

Ville vært _litt_ vel snålt om det plutselig kom en nå! ;-))

Nei, det blir noe helt annet. Men et brunøyd barnebarn med rødt hår kan jeg kanskje forvente. Det hadde vært strålende.

Skrevet

Interessant - og for lengst glemt lærdom her i gården.

Hvordan står det til med oss grønnøyde igjen - regnes det som brunt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...