Gå til innhold

Overlever paven helga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dakkar syke pave, tror dere han kommer seg opp av senga?

Jeg tror nok har flytter opp til sjefen snart!

mil1365380270
Skrevet

Litt flaut dette her, men jeg vet ikke hvordan man velger etterfølger. Siden du tok oop temaet, vet kanskje du?

Skrevet

Litt flaut dette her, men jeg vet ikke hvordan man velger etterfølger. Siden du tok oop temaet, vet kanskje du?

Kardinalene låses inne og holder valg.

I prinsippet kan hvem som helst bli valgt, men i praksis blir det en av kardinalene.

Man brenner stemmesedlene med våt halm hvis man ikke har fått flertall for en kandidat, og med tørr halm hvis man har fått det. Så hvis det stiger opp hvit røyk, vet man at valget er over.

Skrevet

Kardinalene låser seg inne på kammerset og velger ut etterfølgeren, og når det er gjort, så tenner de på peisen.

Kort fortalt.

fei1365380229
Skrevet

Les boka "engler og demoner" der står det alt om hvordan det gjøres :o)

Skrevet

Jeg synes nestene legene kunne latt den gamle mannen fått dø i fred fremfor å operere ham, men det er kanskje for å sikre seg at han blir så medtatt at han virkelig tar reper'n?

mil1365380270
Skrevet

Kardinalene låses inne og holder valg.

I prinsippet kan hvem som helst bli valgt, men i praksis blir det en av kardinalene.

Man brenner stemmesedlene med våt halm hvis man ikke har fått flertall for en kandidat, og med tørr halm hvis man har fått det. Så hvis det stiger opp hvit røyk, vet man at valget er over.

Så vi kan regne med en ganske lik etterfølger da? Hvor mange kardinaler er det da?

mil1365380270
Skrevet

Hva slags bok er det da?

mil1365380270
Skrevet

Kardinalene låser seg inne på kammerset og velger ut etterfølgeren, og når det er gjort, så tenner de på peisen.

Kort fortalt.

Takk!

Skrevet

Eller "Fiskerens sko" av Morris West.

fei1365380229
Skrevet

Eller "Fiskerens sko" av Morris West.

Hva slags bok er det? Krim? Og er den bra?

Skrevet

Alle kardinalene stenger seg inne i det sixtinske kapell, og får ikke komme ut før de har blitt enige om hvem som skal bli ny pave. Når de har blitt enige, stiger hvit røyk ut av pipa.

Noen ganger har det tatt timer, men noen ganger har det tatt flere uker.

Skrevet

Hva slags bok er det? Krim? Og er den bra?

Det er ikke en krim-bok, det er en vanlig roman. Jeg synes den er veldig bra.

Kort fortalt handler den om den nyutnevnte kardinalen som har sittet i fengsel lenge pga sin tro, og som overraskende blir valgt til ny pave. Om hvordan han takler forandringene.

fei1365380229
Skrevet

Det er ikke en krim-bok, det er en vanlig roman. Jeg synes den er veldig bra.

Kort fortalt handler den om den nyutnevnte kardinalen som har sittet i fengsel lenge pga sin tro, og som overraskende blir valgt til ny pave. Om hvordan han takler forandringene.

Den må leses :-) Er stadig på utkikk etter nye gode bøker.

fei1365380229
Skrevet

Hva slags bok er det da?

Det er Dan Brown som har skrevet den, han som skrev Da Vinci koden, dette er boka før denne. Krim. Jeg syns den var ganske spennende.

mil1365380270
Skrevet

Det er Dan Brown som har skrevet den, han som skrev Da Vinci koden, dette er boka før denne. Krim. Jeg syns den var ganske spennende.

Åja, ja, da kan den absolutt settes på listen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...