Gå til innhold

Det rød-grønne alternativet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det er et shaky prosjekt når det blir alvor og tradisjonelle AP-velgere skal avgi sin stemme. Riktignok har Jens hatt bra framgang på meningsmålingene i det siste, men det tror jeg rett og slett har å gjøre med at folk er drit lei denne regjeringen vi har. Framgangen til AP kommer på TROSS av det håpløse rød-grønne alternativet.

Hvorfor i all verden skal Kristin og Jens trekke med seg denne SP-mærra, som ikke har noen annen politisk agenda enn å skjerme bøndene mot konkurranse og den ekle markedsliberalismen, pluss å holde Norge utenfor EU?

AP/SV får uansett en hel bråte flere stortingsrepresentanter bak seg enn det dagens regering har, selv om SP ikke er med.

Når velgerne skal vurdere enten AP og Høyre, eller AP og SV, så tror jeg AP vil tape pga av at velgerne vet at de får SP med på kjøpet.

Skrevet

Ta det med ro, SP kommer under sperregrensa og ryker på hodet ut.

Skrevet

Ta det med ro, SP kommer under sperregrensa og ryker på hodet ut.

Ikke så sikker på det. De har en 7-8 % på meningsmålingene nå.

Når alle egonasjonalistene uten landbruksbakgrunn værer en EU-avstemning, så vil de søke seg til SP de også. Fordi deres egentlige parti FrP, ikke har tørt å tone flagg i EU-saken enda.

Skrevet

Men hvem av dem lønner det seg å stemme på? Sånn rent taktisk altså? Gjelder 1,2% regelen enda?

Som du skjønner er det lenge siden jeg hadde statsvitenskap på skolen.

Skrevet

Men hvem av dem lønner det seg å stemme på? Sånn rent taktisk altså? Gjelder 1,2% regelen enda?

Som du skjønner er det lenge siden jeg hadde statsvitenskap på skolen.

Hvilken av partiene AP, SV og Høyre det taktisk lønner seg å stemme på, mener du? Eller av bare AP og SV? Den beslutningen tror jeg din egen politiske overbevisning må få innflytelse på. Jeg syns ikke det er "et-fett" om man stemmer AP eller SV. Egentlig større ideologiske forskjeller på de to, enn man tror.

Hvilket parti har du størst sympati for?

Den 1,2 % regelen du viser til, kjenner jeg ikke, men sperregrensen for å blir representert på Stortinget er vel 4 %?

Poenget er vel at både AP og SV vil tape på å ta med SP i en evt regjering. På samme måte som at Høyre vil tape på å ta med FrP i en regjering.

Skrevet

Hvilken av partiene AP, SV og Høyre det taktisk lønner seg å stemme på, mener du? Eller av bare AP og SV? Den beslutningen tror jeg din egen politiske overbevisning må få innflytelse på. Jeg syns ikke det er "et-fett" om man stemmer AP eller SV. Egentlig større ideologiske forskjeller på de to, enn man tror.

Hvilket parti har du størst sympati for?

Den 1,2 % regelen du viser til, kjenner jeg ikke, men sperregrensen for å blir representert på Stortinget er vel 4 %?

Poenget er vel at både AP og SV vil tape på å ta med SP i en evt regjering. På samme måte som at Høyre vil tape på å ta med FrP i en regjering.

Kanskje den 1,2 regelen er borte. Da var det slik at jo større partiet var jo færre stemmer sto bak hver representant. Slik at det rent teoretisk ville være best å stemme på det største partiet.

Jeg vet vilket parti som står mitt hjerte nærmest, det er ikke noen av de store ;o)

Skrevet

Kanskje den 1,2 regelen er borte. Da var det slik at jo større partiet var jo færre stemmer sto bak hver representant. Slik at det rent teoretisk ville være best å stemme på det største partiet.

Jeg vet vilket parti som står mitt hjerte nærmest, det er ikke noen av de store ;o)

Hvor stort er et parti som regnes som STORT, i den jungelen av partier vi har? I Norge blir et parti stort om det har over 6-7 %.

Skrevet

Hvor stort er et parti som regnes som STORT, i den jungelen av partier vi har? I Norge blir et parti stort om det har over 6-7 %.

For meg er et parti stort når det har mulighet til å danne regjering sammen med noen småpartier.

Skrevet

For meg er et parti stort når det har mulighet til å danne regjering sammen med noen småpartier.

Ok, Men for AP og SV vil det ikke være nødvendig trekke med seg SP. Det ville tvertimot være katastrofalt hvis SP blir stående som garantist. Dette sære, rare partiet med en så utrolig smal politisk plattform.

Så lenge ingen av de borgelige vil ha med FrP, så vil en borgerlig koalisjon aldri overstige AP/SV i antallet representanter.

Skrevet

Ok, Men for AP og SV vil det ikke være nødvendig trekke med seg SP. Det ville tvertimot være katastrofalt hvis SP blir stående som garantist. Dette sære, rare partiet med en så utrolig smal politisk plattform.

Så lenge ingen av de borgelige vil ha med FrP, så vil en borgerlig koalisjon aldri overstige AP/SV i antallet representanter.

Jeg synes de borgelige fisler og smisker med Fr.P hele tida jeg.

Da vet jeg hva jeg skal stemme til høsten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...