Gå til innhold

kan legen hjelpe meg med å komme inn hos en psykolog?


Gjest kasteballen

Anbefalte innlegg

Gjest kasteballen

Er i en veldig vanskelig situasjon nå. har mye angst og depresjoner. Er redd for å være alene.

Fastlegen har søkt to DPS'er men de har ikke kapasitet til å ta meg. Bor i en veldig fattig bydel i Oslo hvor det er mye sosial nød og hvor det er veldig vanskelig å få et tilbud fra DPS. De andre DPS'ene har jeg fått avslag fra pga stor pågang fra egen region.

vet ikke om jeg orker å skrive noen lange søknader eller å ringe rundt. Vet ikke om jeg vil innvolvere familien min i dette her heller. Kan fastlegen min sende en henvisning til en privatpraktiserende psykolog?

Eller hva bør jeg gjøre for å få hjelp snarest?

bor i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Legen din kan gjerne henvise deg til en privat psykolog/psykiater. Det er forskjellig med ventetid. Neon har lange lister, noen er kanskje letter å komme inn til?

Du kan, dersom du orker, også ringe rundt til de ulike psyk. Legen din har kanskje en liste?

Lykke til!

Håper det snart ordner seg!!

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo tror jeg du må skrive rundt til de forskjellige psykologene sjøl. Fastlegen har en liste over psykologer med refusjon og du kan skrive til alle.

Ønsker deg lykke til, jeg har prøvd og fikk ikke svar engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre fastlegen din om han er villig til å skrive direkte til privatpraktiserende behandlere for deg; noen fastleger samarbeider med bestemte terapeuter og i såfall kan en slik løsning være ok.

I Oslo er det vanligste at pasienten selv må ta kontakt.

Har du undersøkt hva bydelen kan tilby gjennom sin egen psykiatritjeneste (eller hva de har valgt å kalle ordningen)? Bydelene kan vel kun tilby samtaler med psykiatrisk sykepleier, men noen av disse kan være gode samtalepartnere.

Dersom du studerer ved UiO så har de tradisjonelt hatt en svært oppegående psykiatrisk-psykologisk seksjon ved helsetjenesten. Studenter kan der få korttidsterapi av kompetente behandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre fastlegen din om han er villig til å skrive direkte til privatpraktiserende behandlere for deg; noen fastleger samarbeider med bestemte terapeuter og i såfall kan en slik løsning være ok.

I Oslo er det vanligste at pasienten selv må ta kontakt.

Har du undersøkt hva bydelen kan tilby gjennom sin egen psykiatritjeneste (eller hva de har valgt å kalle ordningen)? Bydelene kan vel kun tilby samtaler med psykiatrisk sykepleier, men noen av disse kan være gode samtalepartnere.

Dersom du studerer ved UiO så har de tradisjonelt hatt en svært oppegående psykiatrisk-psykologisk seksjon ved helsetjenesten. Studenter kan der få korttidsterapi av kompetente behandlere.

Bydelene har sluttet med psykiatriske sykepleiere og begynt med psykiatriske medarbeidere. Det kan være ergoterapeuter, sosionomer osv.

Hva som er jobben deres har jeg ikke peiling på. Det eneste jeg vet er at de ikke skal drive med noen form for terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bydelene har sluttet med psykiatriske sykepleiere og begynt med psykiatriske medarbeidere. Det kan være ergoterapeuter, sosionomer osv.

Hva som er jobben deres har jeg ikke peiling på. Det eneste jeg vet er at de ikke skal drive med noen form for terapi.

Hva som defineres som "terapi" kan ofte være en smaksak. I den bydelen jeg kjenner best jobber det fortsatt oppegående psykepleiere som bruker tid på samtaler med folk som sliter. Hvorvidt dette skal kalles terapi kan kanskje diskuteres - men disse samtalene skiller seg i praksis ikke fra de som ofte finner sted på DPS hos den psykepleieren eller sosionomen som samtaler med folk til avtalte tider der...

En venninne av meg har nettopp blitt anbefalt av sin fastlege å slutte hos en relativt inkompetent psykiater og skal i stedet følges opp av sin fastlege og sykepleiere i bydelen i vanskelig faser. Foreløpig ser dette ut til å være et godt alterativ. Samtalene hun har med psykepleieren opplever hun som av samme type og kvalitet som de hun har hatt hos sin tidligere psykiater ukentlig i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som defineres som "terapi" kan ofte være en smaksak. I den bydelen jeg kjenner best jobber det fortsatt oppegående psykepleiere som bruker tid på samtaler med folk som sliter. Hvorvidt dette skal kalles terapi kan kanskje diskuteres - men disse samtalene skiller seg i praksis ikke fra de som ofte finner sted på DPS hos den psykepleieren eller sosionomen som samtaler med folk til avtalte tider der...

En venninne av meg har nettopp blitt anbefalt av sin fastlege å slutte hos en relativt inkompetent psykiater og skal i stedet følges opp av sin fastlege og sykepleiere i bydelen i vanskelig faser. Foreløpig ser dette ut til å være et godt alterativ. Samtalene hun har med psykepleieren opplever hun som av samme type og kvalitet som de hun har hatt hos sin tidligere psykiater ukentlig i flere år!

Hun her i bydelen, kommer på kaffebesøk og vil ikke snakke om noe spesielt siden hun ikke skal drive med terapi. Det aner meg at hun har misforstått oppgaven ;o)

Men det skal sies at hun er flink til å tømme oppvaskmaskinen og sortere papirer. Skifte sengetøy kan hun også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kasteballen

Du kan spørre fastlegen din om han er villig til å skrive direkte til privatpraktiserende behandlere for deg; noen fastleger samarbeider med bestemte terapeuter og i såfall kan en slik løsning være ok.

I Oslo er det vanligste at pasienten selv må ta kontakt.

Har du undersøkt hva bydelen kan tilby gjennom sin egen psykiatritjeneste (eller hva de har valgt å kalle ordningen)? Bydelene kan vel kun tilby samtaler med psykiatrisk sykepleier, men noen av disse kan være gode samtalepartnere.

Dersom du studerer ved UiO så har de tradisjonelt hatt en svært oppegående psykiatrisk-psykologisk seksjon ved helsetjenesten. Studenter kan der få korttidsterapi av kompetente behandlere.

har bestemt meg for å flytte og da skifte folkeregistrert adresse så jeg kommer inn under en annen bydel. Her er det iallefall helt håpløst å få hjelp. Det kan iallefall ikke bli verre enn det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bestemt meg for å flytte og da skifte folkeregistrert adresse så jeg kommer inn under en annen bydel. Her er det iallefall helt håpløst å få hjelp. Det kan iallefall ikke bli verre enn det er

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...