Gå til innhold

TWAR???

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har i en lengre periode hatt et paralellt sykdomsforløp med utbrudd av influensa, hoste, smerter i lunger og brystregionen, tykt sekret i hosten, svært tung puste, utmattelse, svekket muskelkraft, smerter i tenner og ledd og en generelt dårlig almenntilstand.

Min samboer fikk i mai i fjor bekreftet mycoplasma bakterie, og ble behandlet med en kort antibiotika kur. Han ble imidlertid dårlig igjen utover sommeren. Da vi begge ble så dårlige utpå høsten at vi ikke klarte dagligdagse gjøremål, oppsøkte jeg legevakt og fikk beskjed om at dette mest sannsynlig var twar bakterier. Fikk Doxylin antibiotika kur, og ble gradvis bedre frem mot jul. Etter jul har formen vært "nesten" som før, mem dårlig "kondis" (raskt vondt i brystet ved små anstengelser) og lite å gå på, men mye bedre.

Etter en ny forkjølelse med hoste og feber, har jeg blitt gradvis dårligere og er nå helt utkjørt igjen. Siden jeg har fått antibiotika før jeg har tatt blodprøver har det ikke vært mulig å påvise bakteriene i blodet.

Jeg har blitt møtt med særdeles LITEN forståelse fra min fastlege, og har grått meg til en henvisning til spesialist. Jeg besøkte onsdag en lungespesialist som fant at jeg ikke hadde astma eller allergi, normalt oksygen opptak i lunger og blod - og at dette "var nok" en luftveisinfeksjon.. ny antibiotikakur.

Min samboer er gradvis blitt dårligere igjen han også, og vi er nå skremt over hvor lite hjelp og forståelse man får av helsevesenet. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvor jeg skal gå.Jeg er 33 år, har normalt god helse, røyker ikke, god kondisjon og har aldri opplevd noe lignende.

Det eneste som gir lindring er å sitte eller ligge helt stille, sove mye, drikke masse vann.

Noen som kan komme med noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175388-twar/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kjære Mor Pose!

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du forteller. Jeg begynte med hoste og var generelt syk i august-04. Gikk til lege etter noen uker uten bedring og tok mycoplasma og clamydia- prøver. Fikk da påvist at jeg hadde disse og fikk en hard kort antibiotikakur. Fortsatt syk, ny kur etter ukevis med venting på svar på prøver. Da hadde allmenntilstanden min blitt slik du beskriver. Var helt utmattet og orket ikke å gjøre noenting. Ikke så lett med tre barn og julen står for tur. For å gjøre en lang historie kort;jeg har fremdeles etter 3 kurer og 7 mnd. ikke blitt kvitt lungebetennelsen! Legen nevnte at hun skulle legge meg inn med intravenøs behandling hvis jeg ikke ble bedre, men ingenting har skjedd ennå. Det går jo på psyken løs tilslutt dette her også!! Håper du og din man blir bedre snart, hvis ikke spør om å få intravenøst. Helt enig med deg om å føle at jeg ikke blir tatt seriøst. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175388-twar/#findComment-1183394
Del på andre sider

Kjære Mor Pose!

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du forteller. Jeg begynte med hoste og var generelt syk i august-04. Gikk til lege etter noen uker uten bedring og tok mycoplasma og clamydia- prøver. Fikk da påvist at jeg hadde disse og fikk en hard kort antibiotikakur. Fortsatt syk, ny kur etter ukevis med venting på svar på prøver. Da hadde allmenntilstanden min blitt slik du beskriver. Var helt utmattet og orket ikke å gjøre noenting. Ikke så lett med tre barn og julen står for tur. For å gjøre en lang historie kort;jeg har fremdeles etter 3 kurer og 7 mnd. ikke blitt kvitt lungebetennelsen! Legen nevnte at hun skulle legge meg inn med intravenøs behandling hvis jeg ikke ble bedre, men ingenting har skjedd ennå. Det går jo på psyken løs tilslutt dette her også!! Håper du og din man blir bedre snart, hvis ikke spør om å få intravenøst. Helt enig med deg om å føle at jeg ikke blir tatt seriøst. Lykke til:-)

Hei Franil.

Tusen takk for innlegget ditt. Jeg ville bare fortelle at jeg endelig har fått hjelp. Jeg fikk Azitromax antibiotika og har i løpet av en uke kommet meg ut av senga. Der lå jeg i over tre uker og trodde rett og slett jeg skulle dø. Denne medisinen virker spesielt bra på chlamydia bakterien. Jeg fikk hjelp av en hyggelig lege som heter Fredrik Styr på Theresegaten legesenter i Oslo. Kuren er som følger Azitromax 250mg (en halv tablett) morgen og kveld, så en halv i fire dager, så en halv annenhver dag. Totalt 18 halve tabletter (Kur på 9 tabletter av 500mg). Kuren står beskrevet på Dr Gunnar Sandbergs side om twar. http://www.me-info.nu/twar.htm

Du kan godt maile meg på adressen min: [email protected] hvis du vil vite mere. Vi er nå på bedringens vei, og INGEN fortjener å oppleve dette alene. Jeg har blitt latterligjort av lungespesialist og ikke hørt av fastlegen. Det er helt klart av utmattelsesbiten av twar oppleves svært individuelt, og noen av oss har fått det svært tungt. Hold ut, det er hjelp å få - selv om det tar tid å bli helt frisk.

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175388-twar/#findComment-1183871
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...