Gå til innhold

skal slanke megpå mandag

Anbefalte innlegg

Gjest noen_tips
Skrevet

mitt hovedproblem med å begynne å trene er at jeg aldri kommer i gang.. Nå har jeg liksom bestemt meg for at på mandag..da skal jeg begynne.. så har lyst til å reie på butikken å kjøpe masse godteri og god mat....

også begynner jeg på mandag og hiver i meg en sjokolade til lunsj og vips så er den dagen ødelagt..og da må jeg vente til neste uke eller neste dag før jeg gjør et nytt forsøk

det blir en forferdelig ond sirkel..

noen tips?

Skrevet

Hvorfor må du vente til neste uke eller neste dag før du gjør et nytt forsøk ?

Skrevet

Slutt å straffe deg selv.

Det er ok å spise sjokolade selv om du slanker deg. Du bør bare ikke spise mye av det.

Forbud fremmer fristelse.

Spis tilstrekkelig sunn mat. Slanking via sultemetoden er forhåndsdømt til å mislykkes.

skorpionfisken
Skrevet

IKKE begynn på mandag. Det psykologisk feil. Begynn på onsdag, og vei deg bare hver onsdag. Det du har aller mest lyst på i verden (sjokolade? vin?) unner du deg litt av EN av helgedagene.

Ellers vet du vel alt om hva som er sunt eller usunt å få i seg. Husk bare at det er værre å spise for lite enn for mye, det setter ned forbrenninga å spise for lite. Spis heller en ekstra brødskive, da er det lettere å unngå sjokoladen.

Trimme gjør du forsiktig i starten. Gå hjem fra jobb istedet for å ta bussen (om det tar deg under en time) to til tre dager i uka i starten. Da er ukas trim unnagjort den :-).

Lykke til

Skrevet

Planlegg litt på forhånd. Ha en plan for hva du skal spise til frokost, lunsj osv. og hva du skal spise hvis du får lyst på godteri. Ha frukt og knaske-grønnsaker lett tilgjengelig. Hvis du ikke har planlagt noe på forhånd er det altfor lett å hive i seg sjokolade i stedet.

Skrevet

Lag lunsjmaten din hjemme, f.eks kyllingsalat.

Bestem deg for at dette skal du klare, å kjøpe sjokolade er et valg du tar. Som de andre sier, ikke begynn på mandag. Begynn i morgen da vel. Eller søndag.

Jeg har vært på en modifisert Fedon-kur i et par uker nå, dvs spise lite korn, brød, pasta, poteter.. lite karbohydrater altså. Har gått ned en god kilo. Trener også en del på sida, og føler meg såååå flink!!

Ellers har jeg fått meg et nytt motto (det er faktisk tittelen på boka jeg leser for tida), nemlig "En tid for alt". Tenk over det - er det tid for å spise sjokolade i lunsjen? Nei, det kan du ta fredag eller lørdag kveld.

Alt til sin tid. Og ikke alt er like moro, sånn er det bare. Men det er kun deg det står på. Lykke til! :-)

Skrevet

Hvor mye skal du ned, da? Kanskje det er nok bare å trene?

Problemet med slanking er at man blir så fokusert på mat.

Gjest noen_tips
Skrevet

Hvor mye skal du ned, da? Kanskje det er nok bare å trene?

Problemet med slanking er at man blir så fokusert på mat.

har 15 kg å gå ned for å

ikke ligge på overvekt på bmi skalaen...

tror problemet i stor grad at jeg forventer for mye av meg selv...en sprekk for meg kan være at jeg spiser 1 skrive mer enn det jeg hadde planlagt.

og da tenker jeg at da kan jeg jo likegodt hive i meg til jeg blir stappmett..

det ligger veldig mye i hodet hos meg..

Skrevet

Den værste dagen å begyne slanking på er faktisk mandag, begyn heller på en annen dag:)

Det har jeg lært!

Skal du trene deg slank er det viktig å spise riktig slik at du får det du trenger av vitaminer osv... ta en titt på dagbladet, de har en sånn slanke klubb:)

fei1365380229
Skrevet

Jeg meldte meg inn i en sånn slankeklubb på nettet. Har nå gått ned 8 kg.

Er litt jobb da for du må skrive inn alt du spiser, men du kan spise hva som helst og allikevel gå ned :o)

Når det er sagt så er det de to første ukene som er vanskeligst, nå har jeg holdt på en stund og nå syns jeg faktisk ikke det er vanskelig i det hele tatt.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Jeg gikk ned 15 kg, og startet på en søndag. Er kanskje lettere å gjøre det når det blir mer vår?

Tok en modifisert fedonkur slik som mij, og sørget for å røre meg litt hver dag. Ikke ta heisen, gå til en butikk lengre unna.

Finn en aktivitet du synes er gøy! Dans eller kampsport kanskje?

I stedet for sjokolade kan du jo kjøpe sånn lavkalori sjokoladedrikk, options heter den, den er nam:)

Lykke til!

Skrevet

Det er AKKURAT slik jeg tenker det der. Vi har en mentalitet som heter alt-eller-ingenting.

Tror nok problemet sitter mellom øra og ikke i magen, munnen eller rundt låra. :)

Først og fremst må man vel klare litt motgang uten å gi opp og man må takle at man gjør litt feil og så klarer å gå videre uten å la den feilen ødelegge alt.

Hadde jeg visst hvordan man klarer det, så hadde jeg vel veid 20 kilo mindre og aldri-aldri sagt at: På MANDAG da starter jeg.. For det sier jeg så og si hver uke... ;)

Gjest baremei
Skrevet

har 15 kg å gå ned for å

ikke ligge på overvekt på bmi skalaen...

tror problemet i stor grad at jeg forventer for mye av meg selv...en sprekk for meg kan være at jeg spiser 1 skrive mer enn det jeg hadde planlagt.

og da tenker jeg at da kan jeg jo likegodt hive i meg til jeg blir stappmett..

det ligger veldig mye i hodet hos meg..

Hei!

Du har nok rett i at grunnen til overvekten din kan sitte i hodet. Jeg tror mye overvekt er psykologisk betinget. Føler du at maten tar "overhånd" på deg,at det blir en slags tvang å (over-)spise, bør du snakke med fastlegen din, evt. bli henvist til psykolog. Kognitiv terapi har vist seg å kunne hjelpe mot overvekt i visse tilfeller.

Uansett bør du prøve å tenke positivt: fokuser på helsegevinstene som følger med en slankere kropp, sett deg delmål og belønn deg selv med andre ting enn mat når du når dem.

Dann deg egne indre bilder av vanskelige situasjoner du kan komme opp i, og forestill deg hvordan den nye, sunne deg handler der og da(tenk konkret og levende!). Ta disse bildene fram når du støter på problemene.Denne metoden for visualisering brukes av bl.a. idrettsutøvere.

Om du likevel faller tilbake i ditt gamle mønster en dag, så reis deg opp igjen og fortsett der du slapp. Ett feilsteg setter deg ikke helt tilbake til scratch.

Har du noen, venner/fam., som kan støtte og oppmuntre deg underveis? Det er kjempeviktig!Hvis ikke kan nok vektklubben på nettet(som noen her nevner), eller f.eks et Grete Roede-kurs være noe å tenke på.

Og sist-men ikke minst: vil du varig ned i vekt, må du tenke kostholdsendring snarere enn slankekur. Adopter matvaner du kan leve med i lengden. Ikke hiv deg på hurtige sultekurer. Da er du garantert å sprekke, med det resultat at vekta fyker opp i igjen på null komma null(da forbrenninga er senkt),mens selvfølelsen gjerne daler et hakk.

I et sunt kosthold er det også rom for utskeielser iblant. Men det kan være smart å øve seg på å ta et par sjokoladebiter i stedet for en svær pose/plate, 1 glass vin i stedet for 3, 1 skillingsbolle i stedet for fem osv =)

Det er vanskelig i starten, men etter hvert blir det mer og mer en vane.

Klem,

Gjest noen_tips
Skrevet

Hei!

Du har nok rett i at grunnen til overvekten din kan sitte i hodet. Jeg tror mye overvekt er psykologisk betinget. Føler du at maten tar "overhånd" på deg,at det blir en slags tvang å (over-)spise, bør du snakke med fastlegen din, evt. bli henvist til psykolog. Kognitiv terapi har vist seg å kunne hjelpe mot overvekt i visse tilfeller.

Uansett bør du prøve å tenke positivt: fokuser på helsegevinstene som følger med en slankere kropp, sett deg delmål og belønn deg selv med andre ting enn mat når du når dem.

Dann deg egne indre bilder av vanskelige situasjoner du kan komme opp i, og forestill deg hvordan den nye, sunne deg handler der og da(tenk konkret og levende!). Ta disse bildene fram når du støter på problemene.Denne metoden for visualisering brukes av bl.a. idrettsutøvere.

Om du likevel faller tilbake i ditt gamle mønster en dag, så reis deg opp igjen og fortsett der du slapp. Ett feilsteg setter deg ikke helt tilbake til scratch.

Har du noen, venner/fam., som kan støtte og oppmuntre deg underveis? Det er kjempeviktig!Hvis ikke kan nok vektklubben på nettet(som noen her nevner), eller f.eks et Grete Roede-kurs være noe å tenke på.

Og sist-men ikke minst: vil du varig ned i vekt, må du tenke kostholdsendring snarere enn slankekur. Adopter matvaner du kan leve med i lengden. Ikke hiv deg på hurtige sultekurer. Da er du garantert å sprekke, med det resultat at vekta fyker opp i igjen på null komma null(da forbrenninga er senkt),mens selvfølelsen gjerne daler et hakk.

I et sunt kosthold er det også rom for utskeielser iblant. Men det kan være smart å øve seg på å ta et par sjokoladebiter i stedet for en svær pose/plate, 1 glass vin i stedet for 3, 1 skillingsbolle i stedet for fem osv =)

Det er vanskelig i starten, men etter hvert blir det mer og mer en vane.

Klem,

passer godt inn i profilen for å ha tvangsspising.. Men dessverre er det usunt for meg å ha den vekten jeg har nå. I tilllegg til at jeg er misfornøyd med utseende mitt..

så jeg vil gjøre noe og skal gjøre noe .

tror jeg skal fokusere på treningsdelen først..og kanskje kutte ut snop og snacks...så får salami som pålegg og smør på brødskriva og sånt komme i etterkant..

går jo sikkert ned hvis jeg er flink å mosjonere og spiser litt mindre..da gjør jeg jo noe liksom...og selv om jeg går sakte ned må jeg ha en diett jeg kan leve med ,, tusen takk for alle svar

Gjest baremei
Skrevet

passer godt inn i profilen for å ha tvangsspising.. Men dessverre er det usunt for meg å ha den vekten jeg har nå. I tilllegg til at jeg er misfornøyd med utseende mitt..

så jeg vil gjøre noe og skal gjøre noe .

tror jeg skal fokusere på treningsdelen først..og kanskje kutte ut snop og snacks...så får salami som pålegg og smør på brødskriva og sånt komme i etterkant..

går jo sikkert ned hvis jeg er flink å mosjonere og spiser litt mindre..da gjør jeg jo noe liksom...og selv om jeg går sakte ned må jeg ha en diett jeg kan leve med ,, tusen takk for alle svar

Hei igjen!

Synes det høres lurt ut å mosjonere mer og kutte ned på snop og snacks!Bra å ta små skritt om gangen. Vil igjen bare understreke hvor viktig det er at du har noen som kan støtte deg, spes. hvis du lider av tvangsspising, som jo er en spiseforstyrrelse.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan jeg også anbefale å besøke hjemmesiden til interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser:

http://www.iks.no

På biblioteket har de sikkert noen selvhjelpsbøker om tvangsspising. Sjekk ut IKS sin litteraturliste:

http://www.iks.no/sf_litt.htm#Tvang

Klem fra

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Mine slanketips er:

- motivasjon. Finn ut OM og HVORFOR du virkelig VIL slanke deg. Så tenker du; jeg kan enten sitte her om 6 måneder og være like svær, eller så kan jeg sitte her om 6 måneder og ha gått ned nesten 10 kilo.

- når du spiser en sjokolade: KAST DEN etter at du har spist halvparten. SAMME hvor god den er. Hiv den, hiv den hiv den. Ut av bilvinduet, i søpla på jobben, i søppelbøtte på gaten når du går i et LITT raskere tempo enn vanlig. Samme hva- hiv den.

- når du spiser ute- velg salat FØR du i det hele tatt har fått sett på menyen. Bare velg en salat.Da blir du ikke mentalt fristet, og de er mye mer fornøyd etterpå. For kosen med å ha spist ute er jo fortsatt der.

- kjøp treningsvideo/ dvd til hjemmebruk. Så slipper du alle bortforklaringer med "kom for sent til timen", "orker ikke i dag", "rakk ikke", "treningstøyet er ikke vasket", "har ikke fått kjøpt sko ennå".

Lykke lykke til. Det er tøft, men ikke umulig.

Gjest tjohooo
Skrevet

Er du hekta på sjokolade, er det hardt å venne seg av. Lov deg heller en sjokoladeplate om dagen til dessert etter sunn mat, enn å prøve å kutte ut alt på en gang.

Handle når du er mett (på sunn mat). Da kjøper du mindre usunn mat.

Sett opp en plan, og prøv å hold deg til den. Det er bedre å begynne med en littttt sunnere livsstil og greie å holde seg til planen, enn å sette opp en knallstreng plan som gjør at du sprekker etter en dag.

Gjest noen_tips
Skrevet

tenkte jeg skulle skrive litt igjen..

for det første..takk for alle gode råd..

begynte faktisk i dag..og har vært flink hele dagen...det har gått greit..har spist sikkert 2 poser minigullerøtter da som snacks..men det må jeg tillate meg..og drukket masse vann..på fredag skrev jeg en liste om hva jeg skulle spise i dag og har holdt den...så kanskje det er håp for meg..planlegging er tingen..så gjorde jeg kanskje noe uøkonomisk og dumt da...men gikk igjenom alle skap og sånt og kastet all mat som jeg pleier å overspise meg på..kjeks og potetgull og sjokolade og sånt..

prøver samme strategi i morra..

trimmen har jeg ikke greid enda

men når jeg spiser til de tider jeg skal..det er ofte..4 ganger om dagen er det lettere å holde seg unna usunn mat..

har ikke det suget liksom...

det her skal jeg greie

Skrevet

begynte faktisk i dag..og har vært flink hele dagen...det har gått greit..har spist sikkert 2 poser minigullerøtter da som snacks..men det må jeg tillate meg..og drukket masse vann..på fredag skrev jeg en liste om hva jeg skulle spise i dag og har holdt den...så kanskje det er håp for meg..planlegging er tingen..så gjorde jeg kanskje noe uøkonomisk og dumt da...men gikk igjenom alle skap og sånt og kastet all mat som jeg pleier å overspise meg på..kjeks og potetgull og sjokolade og sånt..

men når jeg spiser til de tider jeg skal..det er ofte..4 ganger om dagen er det lettere å holde seg unna usunn mat..

det her skal jeg greie

Flink!!! :-)

Kaste all friste-mat er kjedelig sånn økonomisk, men hvis gevinsten er at du går ned i vekt er det vel verdt det :-)

Ville bare si at det er anbefalt å spise oftere enn 4 ganger daglig, for å holde forbrenningen oppe. Heller mange, små måltider enn få store og konstant småknasking innimellom. (Noe som ikke er helt bra for tennene heller, selv om det ikke er sukker i knasket.)

Knaskerøtter er kjempegode da, blir nesten irritert ved tanken på at mannen bak de underutvikla røttene er blitt millionær :-P

Gjest baremei
Skrevet

det her skal jeg greie

Du er kjempeflink!

Ta en dag om gangen, du, så går det som en drøm. Tenk deg: til sommeren er du kanskje et helt nytt menneske:)

Kjekt hvis du har lyst til å holde oss oppdatert om hvordan det går?

Heier på deg!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...