Gå til innhold

Kostnad ved å fylle et badekar

Anbefalte innlegg

Gjest Revmatikerfru
Skrevet

Noen som vet sånn omtrentelig hvor mye det koster i strøm å fylle et vanlig badekar (ikke hjørnekar) med varmt vann?

Liker å ta et bad hver dag pga vonde muskler, men er redd det blir alt for dyrt i lengden. Hadde jeg visst hvor mye det kostet meg så kunne jeg liksom regulere hvor ofte jeg tok meg et bad.

Skrevet

Vet ikke hva det koster, men det jeg vet er at ca 1/3 del av strømforbruket i en vanlig husholdning går til å varme opp varmvannstanken.

Gjest Revmatikerfru
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article467200.ece

Gammel artikkel, men kanskje du finner noe der likevel?

NB: Må justere for endrede strømpriser.

At en 5 minutters dusj kostet 4 kroner overrasket meg. Da koster nok et fullt badekar 20 kroner? Sto ikke spesifisert der. Kan forresten bare ta tiden det tar å fylle karet.

Skrevet

At en 5 minutters dusj kostet 4 kroner overrasket meg. Da koster nok et fullt badekar 20 kroner? Sto ikke spesifisert der. Kan forresten bare ta tiden det tar å fylle karet.

Joda, sto badekar-prisen også - men du må klikke på den linken under grafikken der for å se den større, og så klikke en gang til på det som da kommer opp.

Skrevet

Leste ikke artikkelen selv, bare søkte den frem fordi jeg husket at den sto i papirutgaven i sin tid.

Men hva er egentlig en "5 minutters dusj"??? Kommer jo an på om man har tykk stråle eller ikke.

Ville tippe at badekaret er mer enn 4x en slik dusj.

Lurt å ta tiden, men kanskje en idé å fylle opp mens du bruker dusjen, og ikke krana? (Hvis du har valget) For da blir det mer sammenlignbart med det å dusje, mht vanntrykk.

Skrevet

Joda, sto badekar-prisen også - men du må klikke på den linken under grafikken der for å se den større, og så klikke en gang til på det som da kommer opp.

Ja, det har du rett i. Egentlig er jeg litt overrasket over at det bare var dobbelt så dyrt som en 5-minutters dusj!

Synes det tar en hel evighet å fylle karet, jeg! ;-)

Skrevet

Leste ikke artikkelen selv, bare søkte den frem fordi jeg husket at den sto i papirutgaven i sin tid.

Men hva er egentlig en "5 minutters dusj"??? Kommer jo an på om man har tykk stråle eller ikke.

Ville tippe at badekaret er mer enn 4x en slik dusj.

Lurt å ta tiden, men kanskje en idé å fylle opp mens du bruker dusjen, og ikke krana? (Hvis du har valget) For da blir det mer sammenlignbart med det å dusje, mht vanntrykk.

Ilfg den oversikten er et karbad (100 l) ca 2x prisen på en 5 min. dusj. Så en 10 min. dusj og et karbad går ut på det samme kostnads-/vannmessig.

Men selvsagt har du rett, det avhenger jo av hvor sterk stråle man har, og om man bruker sparedusj eller ei. Vil tro det er beregnet ut fra full vannmengde og ikke sparedusj.

Skrevet

Ta deg et bad hver kveld i en uke f.eks, og sammnlign kW-måleren din med en uke du ikke tar karbad?

Skrevet

Ja, det har du rett i. Egentlig er jeg litt overrasket over at det bare var dobbelt så dyrt som en 5-minutters dusj!

Synes det tar en hel evighet å fylle karet, jeg! ;-)

Du får ta tida, og se om det tar lenger tid enn 10 min.

Skrevet

Ta deg et bad hver kveld i en uke f.eks, og sammnlign kW-måleren din med en uke du ikke tar karbad?

Kanskje litt kjipt å gå en hel uke uten å bade, hvis man er vant med å ta et bad daglig?

Skrevet

Har en revmatiker i familien som er på svømming i ekstra oppvarmet basseng ukentlig. Har du tilbud om det der du bor, så anbefales det på det varmeste! :-)

Skrevet

Kanskje litt kjipt å gå en hel uke uten å bade, hvis man er vant med å ta et bad daglig?

Åja - så ikke at hun allerede tok et bad daglig. Hmmm.

Vel,- kanskje bytte ut badet med en dusj to dager,da...

Skrevet

Åja - så ikke at hun allerede tok et bad daglig. Hmmm.

Vel,- kanskje bytte ut badet med en dusj to dager,da...

Dusj har ikke den samme lindrende effekten på revmatiske smerter som et karbad... :-)

Men ellers er nok ideen din bra.

Gjest Revmatikerfru
Skrevet

Har en revmatiker i familien som er på svømming i ekstra oppvarmet basseng ukentlig. Har du tilbud om det der du bor, så anbefales det på det varmeste! :-)

Joda, jeg har tilbudet, men en gang i uka er for lite, så jeg skulle egentlig fyllt på med bading hjemme også. Tror forresten en kan få ekstra varmtvannsbruk som fradrag på selvangivelsen når en har revmatisme. Må sjekke opp det. Er ny i gamet.

Skrevet

Joda, jeg har tilbudet, men en gang i uka er for lite, så jeg skulle egentlig fyllt på med bading hjemme også. Tror forresten en kan få ekstra varmtvannsbruk som fradrag på selvangivelsen når en har revmatisme. Må sjekke opp det. Er ny i gamet.

Du kan få fradrag for ekstra elektrisitet. Vise regning før og etter eller vise din regning i forhold til SIFO sitt budsjett.

Skrevet

Ja, det er sannelig verdt å sjekke opp. Er du med i en revmatikerforening? Det er h*n i min familie, og har stort utbytte av det. Behandlingsreiser (som ikke må forveksles med vanlige "sydenturer") til varmere strøk, gjerne Tyrkia, anbefales også. Tror man kan få det innvilget ca annethvert år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...