Gå til innhold

NHD: Trenger konkret informasjon om personlige eiendeler ved innleggelse.


PREETI

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er litt forvirret nå, og har problemer med å vite hva som er riktig av all informasjonen jeg har motatt.

Saken er den, at jeg mandag 28 blir innlagt på UPA, frivillig, på et utredningsopphold.

Jeg har forstått og oppfattet det slik at når en over 16 år, kommer en under reglementet som gjelder for VOP.

På forvernet fikk jeg imidlertid beskjed om at jeg kun får benytte bruk av mobiltelefon i en såkalt "telefontid" om kvelden.

Avdelingen begrunnet påstanden med at "ungdommene ikke trengte å være tilgjenglige hele tiden."

Jeg reagerte på dette utsagnet, og har tatt det opp med en bekjent som selv har vært innlagt. Hun forklarte at på VOP hadde de mulighet til å benytte mobiltelefonen når de følte for det.

Jeg har lest paragrafen om eiendeler grundig, og ut i fra den tolker jeg det slik at de gjenstandene de eventuelt ønsker å ta fra meg, er på grunn av risiko for selvskading. Mobiltelefonen kommer såvidt jeg har forstått, under disse reglene.

Hvilket, indirekte vil si at de ikke har rett til å avgrense min mobilbruk på den vanlige metoden? Dersom jeg har de samme regler som VOP pasienter har, burde jeg også ha rett til å benytte meg av mobilbruk.

Noe annet, jeg også merket meg da jeg leste denne paragrafen var et punkt som het: Kontakt med omverden. Såfremt det kan la seg gjøre, skal pasienten få dyrke sitt sosiale liv så godt som det lar seg gjøre. Jeg føler at jeg trenger mobiltelefonen min for å kunne få det sosiale til å funke optimalt under innleggelsesoppholdet.

Når en tar disse to punktene til etteretning synes jeg det er merkverdig at de fortsatt tenker å frata meg mobiltelefonen og begrense bruken av den så mye.

Jeg håper at du kan gi meg svar på noen av disse synspunktene/spørsmålene mine. Jeg er 100% villig til å følge sykehusets regler, såfremt de virkelig er godkjent!

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For frivillig innlagte pasienter begrenses mobilbruken av "Husordensregler".

Disse kan variere fra sted til sted.

De vanlige begrensningene er behandlingssamtaler, måltider, evt gruppemøter og om natten.

Ved vår avdeling er det ikke tillatt å bruke mobil mellom kl. 22.00 og 07.30. Ved behov for telefonering i denne tiden, får pasientene låne telefon av avdelingen.

Vi gir pasientene det ansvar å følge reglene. Kun ved misbruk inndrar vi telefornen om natten.

Telefonfrie samtaler, møter og måltider er kun vanlig folkeskikk som alle bør følge også utenfor sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er telefontiden på kvelden?

Dersom mobilbruk i utgangspunktet ikke er tillatt mellom kl 8 og 16, så har jeg en viss forståelse for dette. Antar at du skal delta i et aktivt behandlingsmiljø, og dersom mobiltelefoner skal ringe i tide og utide i den tiden hvor det er meningen at du skal forholde deg til de andre på avdelingen, så vil du bli mindre fokusert om det som foregår på avdelingen.

Forhåpentligvis er man ikke altfor firkantet i forhold til reglementet, slik at du får besvare "viktige" telefoner dersom dette er aktuelt.

Kanskje et poeng å ikke bli altfor opphengt i dette og i stedet forsøke å finne ut av hva behandlingsstedet har å tilby?

Lykke til med utredningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For frivillig innlagte pasienter begrenses mobilbruken av "Husordensregler".

Disse kan variere fra sted til sted.

De vanlige begrensningene er behandlingssamtaler, måltider, evt gruppemøter og om natten.

Ved vår avdeling er det ikke tillatt å bruke mobil mellom kl. 22.00 og 07.30. Ved behov for telefonering i denne tiden, får pasientene låne telefon av avdelingen.

Vi gir pasientene det ansvar å følge reglene. Kun ved misbruk inndrar vi telefornen om natten.

Telefonfrie samtaler, møter og måltider er kun vanlig folkeskikk som alle bør følge også utenfor sykehuset.

Takk for svar :-) Jeg har full forståelse for at ved måltidene, i samtaler o.l benytter en ikke mobil, men en halv times mobiltid synes for meg lite. Jeg ønsker jo ikke å bli enda mer skjermet fra omverden der inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

willemo1365380562

Takk for svar :-) Jeg har full forståelse for at ved måltidene, i samtaler o.l benytter en ikke mobil, men en halv times mobiltid synes for meg lite. Jeg ønsker jo ikke å bli enda mer skjermet fra omverden der inne...

Jeg har vært innlagt flere ganger, både på tvang og frivillig. Her hvor jeg bor, blir vi fratatt mobiltelefonen ved innleggelse og den blir levert tilbake ved utskriving.

Jeg bruker telefonen svært skjeldent, så for meg var det greit nok. Vi får lov til å låne telefonen for å sjekke meldinger, med personale til stede.

Det er tydeligvis stor forskjell på praksisen fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...