Gå til innhold

Hvor mye koster å ha en bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle hvor mye de faktiske kostnadene av bilen er. Da mener jeg bensin, vask, verkstedskostnader, forsikring, innkjøpspris ja absolutt alt.

Hvor mye kan man reise rundt med andre transportmidler hvis man ikke har bil?

Gjest den gyldne sol
Skrevet

Vi har to biler og har nettopp fått nesten 6 tusen i veiavgift som skal betales, det svir!!

Ellers så er forsikring avhengig av hvor gammel du er og hvilken biltype du velger. Ingen forsikringer er like så det lønner seg å forhøre seg med flere.

Gjest kjempedyrt, styr unna
Skrevet

Vi har to biler og har nettopp fått nesten 6 tusen i veiavgift som skal betales, det svir!!

Ellers så er forsikring avhengig av hvor gammel du er og hvilken biltype du velger. Ingen forsikringer er like så det lønner seg å forhøre seg med flere.

Veiavgift ca. 3000, forsikring 5-6000 (plus,minus). spørs hvor gammel bilen er, og hvor i landet dere bor. Bom 2-3000, spør hvor dere bor det også. Bensin avhenger av hvilken motortype dere har, og hvor mye dere bruker bilen. Alt fra 1000 til 3000 i måneden. Alt det andre jeg skrev er selvsagt regnet i året. så det er DØDSDYRT å ha bil nå til dags...lønner seg egentlig ikke. Spesielt ikke i oslo!

Gjest kjempedyrt, styr unna
Skrevet

Veiavgift ca. 3000, forsikring 5-6000 (plus,minus). spørs hvor gammel bilen er, og hvor i landet dere bor. Bom 2-3000, spør hvor dere bor det også. Bensin avhenger av hvilken motortype dere har, og hvor mye dere bruker bilen. Alt fra 1000 til 3000 i måneden. Alt det andre jeg skrev er selvsagt regnet i året. så det er DØDSDYRT å ha bil nå til dags...lønner seg egentlig ikke. Spesielt ikke i oslo!

Gjest kjempedyrt,styr unna
Skrevet

sorry, den var til bebba

Skrevet

Du kan ta masse taxi for det det koster å ha bil.

Tror ulv laget en sammenligning her inne en gang, prøv å søk etter det innlegget.

Skrevet

Mine utgifter (er antagelig en av de på DOL med minst kostnader på bil) er som følger:

Bilkjøp/verditap: 8000

Forsikring: 2500

Årsavgift: 2850

Bensin: 15000

Bilvask: 150

Olje/spylevæske etc: 500

Totalt årlig kostnad: 28500

Gjest Uglemor
Skrevet

Det er sikkert ikke mange som betaler like dyrt som oss, men bil må vi altså ha. Her er et overslag:

Veiavgift: ca 3000,-

Bomring: Ca 4000,-

Billån: 24000,-

Bilforsikring: 12000,-

Bensin: ca 10000,-

Verksted: Varierer. Forrige år punget vi ut med ca 25000,- Et svært uheldig år..

Vindusspylevæske, parkeringsbøter og en bilvask i ny og ne gidder jeg ikke regne med engang fordi det er bare en dråpe i havet.

Dvs ca 78000,-

Det finnes bilkollektiver man kan kjøpe seg inn i, det fungerer som et andelslag. Det hadde jeg slått til på hvis jeg hadde bodd mer sentralt og ikke trengt bil daglig.

Skrevet

Det er vel dyrt ja, men herregud kunne aldri tenkt meg å vært foruten. Er dog lenge siden vi har hatt billån, da vi tok det i huslånet i en leilighet vi nå har solgt. Bil er nesten et must her vi bor med når man skal kjøre barn hit og dit på trening etc. Sparer også mye tid på det til jobb, fremfor kollektivt som går sjelden dit jeg jobber.

Men grugleder meg til ny bil når vi må ha billån igjen.

Skrevet

Ja det er dyrt, men jeg er fullstendig avhengig av bil. Jeg bruker bil til jobben, og så har jeg en ekstrajobb som jeg ikke ville hatt uten bil. Hvis jeg skulle regnet ut timelønn for den tiden bilen sparer meg ville jeg blitt rik. Men jeg synes det er greit å være klar over hva ting koster meg. Hadde bilen til kontroll torsdag ca. 600 kr, og må sette den på verksted for noen tusen. Fikk regning for veiavgift 2850 kr, fyllte på bensin, skiftet olje og vasket og støvsugde den og der gikk det ca. 1000 kr. Det vil si ca. 4500 kr. denne uken, og så kommer neste uke med reparasjoner. Forsikringen til våren, men det får så være. Jeg er i hvert fall mer avhengig av bilen enn dol;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...