Spenning Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Bare borr du, det er slik det blir penger av :-)) Sjekk at det ikke er elektriske ledninger, telefonleninger eller vannrør i veggen der du skal borre. Bruk elektrikker bor,(forlenget borr) (Europris / Biltema) sett helst inn elektrikkerrør og tett med mastikk. Grunnen til at du bruker rør er at forskyvninger i veggen ikke skal klippe ledningen av. En annen måte er å lege ledningen innenfor lister. HUSK! du må ikke legge plastledning / gummikabel for strøm igjennom slike hull. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Er en vanlig borr lang nok til å rekke helt gjennom, eller må jeg avansere og gjør slik som i tunnelene? Det kommer helt an på veggen din. Det burde jo være mulig for deg å finne ut hvor tykk den er. Det er vanskelig for meg å si. 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Bare borr du, det er slik det blir penger av :-)) Sjekk at det ikke er elektriske ledninger, telefonleninger eller vannrør i veggen der du skal borre. Bruk elektrikker bor,(forlenget borr) (Europris / Biltema) sett helst inn elektrikkerrør og tett med mastikk. Grunnen til at du bruker rør er at forskyvninger i veggen ikke skal klippe ledningen av. En annen måte er å lege ledningen innenfor lister. HUSK! du må ikke legge plastledning / gummikabel for strøm igjennom slike hull. Men bredbåndsledningen går fint? Og hvordan sjekker en at det ikke er ledninger akkurat der jeg vil ha hullet? Veggen er ca en meter, og det er et støpsel 20 cm over listen 1 meter fra der jeg vil borre. Jeg vil borre helt nede med listen helt inne i hjørnet. Hva skulle jeg tette med? 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Det kommer helt an på veggen din. Det burde jo være mulig for deg å finne ut hvor tykk den er. Det er vanskelig for meg å si. Er ikke en vegg en vegg da?? *meget blond* Hm... sjekket nå, det skal vel godt gjøres å få en så lang borr. Må vel ha en ekstra lang en i tilfelle. Skulle valgt meg en handyman, ikke måtte gjøre alt selv. 0 Siter
Gemini Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Er ikke en vegg en vegg da?? *meget blond* Hm... sjekket nå, det skal vel godt gjøres å få en så lang borr. Må vel ha en ekstra lang en i tilfelle. Skulle valgt meg en handyman, ikke måtte gjøre alt selv. Eller trådløst nettverk, så hadde du sluppet alt det ledningsstyret... :-) 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Eller trådløst nettverk, så hadde du sluppet alt det ledningsstyret... :-) .....og hvordan får en _det_ da? Alene hjemme sier jeg. Jeg orker snart ikke mer av sånne instaleringer, borre, oppkoblinger og ditt og datt. *hyl og skrik, rive seg i håret* okey da, det er jo litt gøy egentlig. Snart skal jeg male male, og kjøpe nytt salongbord og ommøblere kontoret, og kaste stygge manneklær jeg ikke liker. Når katta er borte danser musa på bordet. c",) 0 Siter
Velouria Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Er ikke en vegg en vegg da?? *meget blond* Hm... sjekket nå, det skal vel godt gjøres å få en så lang borr. Må vel ha en ekstra lang en i tilfelle. Skulle valgt meg en handyman, ikke måtte gjøre alt selv. Jeg syns det er morsomt å gjøre sånne handyman ting jeg. Også er det deilig å vite at jeg ikke er avhenging av noen liksom. Da jeg bodde hjemme var det aldri noe spørsmål om kjønn, alle måtte liksom gjøre alt. Så derfor kan jeg skifte olje på bilen, hogge ved, skifte dekk på bilen og andre "gutteting" og broren min er konge på f.eks brødbaking.. Men datatekniske ting er jeg skikkelig blond på, selvom jeg farger håret 0 Siter
Spenning Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Er ikke en vegg en vegg da?? *meget blond* Hm... sjekket nå, det skal vel godt gjøres å få en så lang borr. Må vel ha en ekstra lang en i tilfelle. Skulle valgt meg en handyman, ikke måtte gjøre alt selv. Slike borr fåes billig hos Euroshop, Clas Olson og Biltema 0 Siter
Spenning Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Men bredbåndsledningen går fint? Og hvordan sjekker en at det ikke er ledninger akkurat der jeg vil ha hullet? Veggen er ca en meter, og det er et støpsel 20 cm over listen 1 meter fra der jeg vil borre. Jeg vil borre helt nede med listen helt inne i hjørnet. Hva skulle jeg tette med? kjøper eller låner et apparat som søker opp ledninger og rør, koster en 50 - 100 kr 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Slike borr fåes billig hos Euroshop, Clas Olson og Biltema Takker for tipset. Men hvordan vet en hvor ledningene er? 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 kjøper eller låner et apparat som søker opp ledninger og rør, koster en 50 - 100 kr Hvor kjøper en det? Så billig altså? 0 Siter
Velouria Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 .....og hvordan får en _det_ da? Alene hjemme sier jeg. Jeg orker snart ikke mer av sånne instaleringer, borre, oppkoblinger og ditt og datt. *hyl og skrik, rive seg i håret* okey da, det er jo litt gøy egentlig. Snart skal jeg male male, og kjøpe nytt salongbord og ommøblere kontoret, og kaste stygge manneklær jeg ikke liker. Når katta er borte danser musa på bordet. c",) Pass på t-skjortene hans! Alle menn jeg har vært med har en greie for t-skjorter. Særlig de med band og film logoer på, det er helligdom! (jeg er sånn selv jeg altså) 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Pass på t-skjortene hans! Alle menn jeg har vært med har en greie for t-skjorter. Særlig de med band og film logoer på, det er helligdom! (jeg er sånn selv jeg altså) Det er jo de som er de aller styggeste da. Så godt kost med at de er blitt helt fillete. Men neeeeei, kan ikke kaste. Hehe, det skal vi nå bli to om, ja. *lete etter gjemmestedene* 0 Siter
Velouria Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Det er jo de som er de aller styggeste da. Så godt kost med at de er blitt helt fillete. Men neeeeei, kan ikke kaste. Hehe, det skal vi nå bli to om, ja. *lete etter gjemmestedene* Seriøst, det kan hende han lynsjer deg. Noen har veldig sentimentalt forhold til t-skjortene sine... 0 Siter
Gemini Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 .....og hvordan får en _det_ da? Alene hjemme sier jeg. Jeg orker snart ikke mer av sånne instaleringer, borre, oppkoblinger og ditt og datt. *hyl og skrik, rive seg i håret* okey da, det er jo litt gøy egentlig. Snart skal jeg male male, og kjøpe nytt salongbord og ommøblere kontoret, og kaste stygge manneklær jeg ikke liker. Når katta er borte danser musa på bordet. c",) Man trenger et trådløst aksesspunkt (en liten boks, som kan stå ved siden av nettverksmodemet/routeren som dere allerede har). Og så et trådløst nettverkskort i hver pc. Men her i huset er det som sagt en "handyman", som både kan håndtere verktøy og data, så jeg har ikke detalj-kunnskaper på det heller... Men du kan jo spørre på dataforumet, for å få det helt riktig. De tingene du trenger kan du i alle fall fx kjøpe på mpx: http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?t=4853&g0=7&g1=333 (se i menyen til venstre, for flere undergrupper av produkter, på den første siden du får opp der, så er det bare noen av produktene som vises) 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Seriøst, det kan hende han lynsjer deg. Noen har veldig sentimentalt forhold til t-skjortene sine... Næsj da, jeg kaster jo ikke de jeg vet han elsker. Jeg er jo ikke så slem. Men alt jeg vet han ikke bruker kommer jeg til å gi til Fretex. 0 Siter
cecily Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Man trenger et trådløst aksesspunkt (en liten boks, som kan stå ved siden av nettverksmodemet/routeren som dere allerede har). Og så et trådløst nettverkskort i hver pc. Men her i huset er det som sagt en "handyman", som både kan håndtere verktøy og data, så jeg har ikke detalj-kunnskaper på det heller... Men du kan jo spørre på dataforumet, for å få det helt riktig. De tingene du trenger kan du i alle fall fx kjøpe på mpx: http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?t=4853&g0=7&g1=333 (se i menyen til venstre, for flere undergrupper av produkter, på den første siden du får opp der, så er det bare noen av produktene som vises) Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det her. Vi har altså en stor hvit boks som vi har koblet telefon og data til. Ledningen som kommer inn i leiligheten har også en boks, men den er liten. Hvor skal den dingsen stå, og hvor plugger en i kortet? Det blir vel raskt noen lapper dette. 0 Siter
serendipity Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Næsj da, jeg kaster jo ikke de jeg vet han elsker. Jeg er jo ikke så slem. Men alt jeg vet han ikke bruker kommer jeg til å gi til Fretex. Jeg trenger litt data hjelp på MSN, tar du oppdraget ?? :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Selger de slikt på jernvarebutikker? Genialt! Dette skal prøves ut. Ikke kom og si at Cecily ikke er praktisk anlagt, altså *brette opp ermene* Jeg har til og med kjøpt slagdrill for en liten stund siden. Jeg vil tro du finner det der ja, eller i forretninger der de har el-varer. 0 Siter
Gemini Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det her. Vi har altså en stor hvit boks som vi har koblet telefon og data til. Ledningen som kommer inn i leiligheten har også en boks, men den er liten. Hvor skal den dingsen stå, og hvor plugger en i kortet? Det blir vel raskt noen lapper dette. Hm - nå var det det der med mine detalj-kunnskaper på dette da... Men aksesspunktet skal kobles inn på den dingsen som du nå har bredbåndskabelen ut fra (den som du plugger inn i dataen nå, og som du kan bli kvitt om du går over til trådløst). Og de trådløse nettverkskortene plugges inn i pc-ene, et kort til hver pc dere ønsker å koble opp i nettverket. De kortene har en antenne, og aksesspunktet har antenne, så signalene går via radiosignaler mellom de. Ble det forståelig? Jeg er IKKE den beste til å forklare sånt, når jeg bare har vage og overflatiske kunnskaper på området sjøl... Når man har trådløst nettverk må man også sørge for å bruke brannmur og kryptering, slik at ikke uvedkommende kan bruke deres internet-linje (fra nabohuset, ute på gata, i naboleiligheten osv). Men der må du også spørre på dataforumet altså, for detaljene om hvordan du installerer og stiller inn sånt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.