fyrlykt Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg har investert i en pulsklokke og funnet fram skiene. Nå skal formen i boks! Jeg elsker å gå på ski og har lyst til å gjøre det hver dag. Så leser jeg at jeg må ha en hviledag mellom treningen. Er det virkelig nødvendig? Eliteutøvere trener jo hver eneste dag, hvorfor kan ikke en vanlig mosjonist gjøre det. Har det noe å si for fremgangen eller for fettforbrenningen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Det er tre faktorer som spiller inn: Hyppighet, varighet og ikke minst intensitet. Jo oftere, lengre og hardere du trenger, jo mer hvile trenger du. Jo mye trening du tåler, avhenger også av treningsgrunnlaget ditt. Det sier du ikke noe om, så.. Reint generelt: Du kan fint trene flere dager etter hverandre, men tilpass intensiteten deretter. Trener du HARDT en dag, MÅ du ikke droppe trening neste dag, men tren rolig! Ellers: Hvis det er maks. framgang du er ute etter, er dette et godt tips: Ikke bedriv lapskaustrening. Kutt ut halvhard trening. Tren enten rolig eller HARDT! Du skriver at du har kjøpt deg pulsklokke. Jeg håper du ikke lar deg lure og trekker alderen din fra tallet 220, og regner pulssonene derfra. Det duger ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karenina2 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hei! Så bra at du liker å gå på ski! Langrenn er en av de beste treningsformene for en mosjonist vil jeg påstå,her får du brukt hele kroppen! Grunnen til at det anbefales hviledager er både fysiologisk og psykologisk. Dersom du ikke er vant til å trene mye er det tøft for kroppen din å begynne å trene hver dag. Og dersom du får en dårlig opplevelse av det å trene mye vil du sannsynligvis ikke fortsette veldig lenge... Fysiologisk sett er det viktig at kroppen din får tid til å komme seg igjen etter hard trening. For toppidrettsutøvere er det viktig å trene hver dag, og ofte flere ganger hver dag, men det aller viktigste er at de etter harde perioder passer på å få nok hvile. Det er i hvilen kroppen kommer i form! i tillegg har disse trent i mange år for å tåle den mengden de ligger på i øyeblikket. De har også en hverdag som er lagt opp til treningen, så mellom øktene gjør de kanskje ikke annet enn å sove og spise for at ikke belastningen totalt skal bli for stor.Du trenger ikke å ha en hviledag mellom hver eneste treningstur, du kan prøve å dele inn i perioder, en lett uke en hard uke. Eller trene så hardt du føler for den dagen.Start pent, lytt til kroppen din og gjør treningen lystbetont og variert. En dag langt og rolig, en annen dag kortere og fort. Og hvile innimellom :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Det er tre faktorer som spiller inn: Hyppighet, varighet og ikke minst intensitet. Jo oftere, lengre og hardere du trenger, jo mer hvile trenger du. Jo mye trening du tåler, avhenger også av treningsgrunnlaget ditt. Det sier du ikke noe om, så.. Reint generelt: Du kan fint trene flere dager etter hverandre, men tilpass intensiteten deretter. Trener du HARDT en dag, MÅ du ikke droppe trening neste dag, men tren rolig! Ellers: Hvis det er maks. framgang du er ute etter, er dette et godt tips: Ikke bedriv lapskaustrening. Kutt ut halvhard trening. Tren enten rolig eller HARDT! Du skriver at du har kjøpt deg pulsklokke. Jeg håper du ikke lar deg lure og trekker alderen din fra tallet 220, og regner pulssonene derfra. Det duger ikke! Pulssonen, hvordan regner jeg den ut da når det ikke duger å trekke alder fra 226? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Pulssonen, hvordan regner jeg den ut da når det ikke duger å trekke alder fra 226? Kjør en makspulstest. Beinhardt, men nødvendig, skal pengene du har brukt på pulsklokka være vel investert. Om du lurer på hvordan, så spør. Resultatet herfra danner utgangspunktet for regnestykket. Vil du ha et godt grunnlag for god kapasitetsbygging over tid, så gjennomfør lengre økter hvor intensiteten ligger på rundt 60-70 % av din makspuls. Disse langturene har mange fordeler, og de kan gjøres hyppig. Men; for å sette prikken over i-en er det på sin plass med harde intervalløkter, hvor du ligger på 85-95 %. På ski bør ikke disse gjøres mer enn et par ganger i uka, men de er nødvendige, skal du få hva man kan kalle en god kapasitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.