hjemmeværende Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg er en dame på 42 år.Jeg har hatt en føflekk ca. 10 cm ned fra høyre armhule i mange år. Den har vært mørkebrun av farge, ca. 0,5 cm i bredde og den har vært helt glatt (ingen førhøyning i huden). For ca. en uke siden la jeg merke til at den så annerledes ut. Fargen var ikke så mørk lenger, den var ikke så jevn i fargen eller kantene lenger, den minnet mer om bloduttredelse under huden. Mannen min målte den da til 0,7 cm bred.Føflekken begynte å få en liten forhøyning i midten. Det merkelige nå er at fargen rundt den nye forhøyningen er nesten borte. Det vil si at føflekken har minket i størrelse. Før var det en vanlig mørkebrun føflekk (som jeg har mange av), mens nå har den blitt til en liten vorte. Jeg har flere føflekker som kjennes som førhøyninger i huden, men de fleste er helt flate. Er dette helt normalt? Er det bare dersom de vokser i størrelse en bør få de sjekket? Jeg sitter sjelden i solen lenger, og denne føflekken sitter slik til at den kommer under BH-en. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175583-f%C3%B8flekk-som-forandrer-utseende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hei, det er vanskelig helt å frikjenne føflekker kun på en beskrivelse, men jeg kan beskrive et føflekkliv. Vi fødes stort sett uten, og når maksimalt antall i ung, voksen alder. De fleste føflekker forsvinner etterhvert (men vi blir mer flekkete på grunn av leverflekker og aldersflekker som også er bruke). Føflekkene våre er ofte flate og dypt pigmenterte, blir noe lysere etterhvert, og "eldre" føflekker spesielt i hode/hals regionen og øvre del av kroppen, kan heve seg over hudens nivå, og ofte etterhvert depigmentere og likne vorter (de er ikke rue). Med andre ord høres ikke føflekken din farlig ut, men for en skikkelig vurdering må den nok ses på. Vis den frem for legen din! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175583-f%C3%B8flekk-som-forandrer-utseende/#findComment-1172129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.