Gå til innhold

P-pill, beinskjørhet osv..


Gjest Luiza

Anbefalte innlegg

Hei!

Er veldig trist fordi i det siste har jeg kjempet for å få en bedre forhold til mat, men nå er det for sent, mat har tatt kontrol over livet mitt til alltid, og kroppen er ødelagt etter mange år av sf.

Det ble ikke bevisst cøliaki på det IgE test, men jeg skal til en allergispesialist på sykehus, for å sjekke dette videre før jeg ta biopsi/gastroskopi. Det slå hvete og rug allergi på blodprøver alikevel. Jeg har en haug av reaksjoner avhengig av det jeg spiser. Ikke psykisk, men fysisk, og jeg har blitt så sliten, at jeg har lyst til å gi opp og prøver å faste igjen, fordi kroppen greier ikke å fordøye mat lenger.

Pluss 2 år siden fikk jeg testet benmasse hos spesialist og det var mye mye mindre enn normal, og jeg måtte ta fosamax for osteoporosis.

Nå idag har jeg hatt det mye dårligere, mye bensmerter og legen min mener at jeg burde gå på p-pill for å produsere østrogen og ikke taper enda mer benmasse, ellers kommer jeg til å få benskjørhet snart. Jeg er 23 år gammel. Har ikke hatt mensa i mange år og har ikke lyst til å få det tilbake.

Har noen andre jenter erfæring med det? i så fall, har dere lagt på seg? Og til legen, er det mulig å få matvarer allergi eller slå cøliaki etter 8 år sf?

I så fall hvordan kan jeg få bli frisk av anoreksien hvis jeg må alltid "passe på" det jeg spiser?

Det er et så begresende livet, og jeg har begynte å få lyst til å gi opp kampen, faste og dø, mat er altfor farlig for meg.

Det er så ironisk, jeg kontrolert kroppen min og maten i så mange år, og nå har kroppen min og maten tatt kontroll over meg selv...

Til dere som gidder å lese dette:

Slutt før det er for sent! Nå ha jeg lyst til å spise igjen og bli bedre, kroppen ørker ikke lenger, kan ikke spiser lenger det jeg få lyst til.

takk for støtte og håper at dette ikke gjør noen andre deppa.

håper på svar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

trist å lese innlegget ditt og at du føler at SF har tatt over livet ditt.

Har du sjekket deg slik at du ikke har Candida?

Og når jeg mener sjekket deg så snakker jeg om feks Balderklinikken, ikke en vanlig lege, de bare avfeier problemet.

På denn klinikken tar de først omfattende allergitester i 2 dager og det er et meget grundig opplegg!

Når jeg fikk min diagnose så mins jeg at jeg fikk reaksjon på hvete og rug, men jeg har ikke Cøliak. De kalte det en kryss reaksjon som gjerne forekommer når man har Candida. og når de så testet foor Candida slo det voldsomt ut!

Kanskje du kan sjekke muligheten?

Hilse izzy som bryr seg om deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

trist å lese innlegget ditt og at du føler at SF har tatt over livet ditt.

Har du sjekket deg slik at du ikke har Candida?

Og når jeg mener sjekket deg så snakker jeg om feks Balderklinikken, ikke en vanlig lege, de bare avfeier problemet.

På denn klinikken tar de først omfattende allergitester i 2 dager og det er et meget grundig opplegg!

Når jeg fikk min diagnose så mins jeg at jeg fikk reaksjon på hvete og rug, men jeg har ikke Cøliak. De kalte det en kryss reaksjon som gjerne forekommer når man har Candida. og når de så testet foor Candida slo det voldsomt ut!

Kanskje du kan sjekke muligheten?

Hilse izzy som bryr seg om deg

Jeg hadde tenkt på det en gang, men candida er

ikke så enkelt å behandle og de fleste leger mener

at det er ikke så godkjent som "sykdom".

Jeg går til legen hos helsestasjon og har frikort til psykologen, medisiner og ernæringsdrinker, er student og kan ikke betale noe privat klinikk.

Skal hos allergispesialist på Ullevål sykehus.

Kan like godt spør om det kan være candida, men jeg tror nok ikke det, fordi jeg tar laktobacillus tillskud (solaray) og det helper med igenting, problemer fortsetter uansett om jeg kutter melk, kornprodukter, belgfrukter og nøtter...

Spiser selvsagt ikke sukker eller drikker kaffe, så idag er jeg skeptisk på tanke av å ha candida.

takk for tips alikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Luiza! Jeg tror nok ikke din evt. cøliaki skyldes din spisefortyrrelse. Så vidt jeg vet er årsaken til cøliaki ennå uviss, men en tror det skyldes enten ensymmangel i tynntarmslimhinnen elller en antistoffreaksjon i slimhinnene og symptomene kommer som regel allerede i småbarnsalderen. Det er heller ikke kjent at spiseforstyrrelser forårsaker allergi. Jeg vil nok heller tro at du kanskje er disponibel for allergiske reaksjoner, men ikke at dette skyldes din spiseforstyrrelse. Det er fint at du skal til allergilege på Ullevål, håper du da kan få svar på mange av dine spørsmål. Jeg vil råde deg til å være ærlig i møte med legen om at du også sliter med en spiseforstyrrelse, slik at du kan få den hjelpen som du virkelig er i behov av. For mange har det vært til stor hjelp å få en kostplan,dvs andre tar ansvaret for hva, hvor mye, hvor ofte du skal spise,- snakk med legen din,kanskje du kan få en slik på Ullevål?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Luiza! Jeg tror nok ikke din evt. cøliaki skyldes din spisefortyrrelse. Så vidt jeg vet er årsaken til cøliaki ennå uviss, men en tror det skyldes enten ensymmangel i tynntarmslimhinnen elller en antistoffreaksjon i slimhinnene og symptomene kommer som regel allerede i småbarnsalderen. Det er heller ikke kjent at spiseforstyrrelser forårsaker allergi. Jeg vil nok heller tro at du kanskje er disponibel for allergiske reaksjoner, men ikke at dette skyldes din spiseforstyrrelse. Det er fint at du skal til allergilege på Ullevål, håper du da kan få svar på mange av dine spørsmål. Jeg vil råde deg til å være ærlig i møte med legen om at du også sliter med en spiseforstyrrelse, slik at du kan få den hjelpen som du virkelig er i behov av. For mange har det vært til stor hjelp å få en kostplan,dvs andre tar ansvaret for hva, hvor mye, hvor ofte du skal spise,- snakk med legen din,kanskje du kan få en slik på Ullevål?!

Takk for svar.

Jeg hadde tenkt på det, at jeg er disponert til allergi eller cøliaki fra barndomen (hadde egg og peanøtter allergi med eksem, og derreter jernmangel i flere år og ameba), og nå at jeg har blitt så svak fysisk, immunsforsvær ga sjanse til problemer dukke opp.

Legen min har sendt papirene mine til ullevål, så de vet at jeg har anoreksien og hele bakgrunn, så jeg tror at det blir jo også enklere å finne årsaker av reaksjoner, håper jeg.

Har fått time hos ernæringsfysiologen fra Aker sykehus (det samme som ga meg kostlista etter sykehus innlegelse). Skal neste uke. Hun er veldig flink og sa til meg på telefon at det går bra, at hun har mye erfæring med folk med cøliaki.

Men når det gjelder P-pill, hvis jeg prøver, kommer jeg til å gå opp i vekt? Hvis jeg ta kalktilskudd hjelper ikke?? Det virker som jeg kan ikke drikke eller spiser hvilken som helst melkprodukt uten å få reaksjoner. Det verst er med melk. Til og med Meritene eller AFi-Nutrin kan jeg ikke drikker lenger :(

Jeg fikk støtt fra trygdekontoret til å kjøpe disse (er student) kommer jeg til å få noe støtte til å ha mat som jeg tåler?

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...