Gå til innhold

Hjertebank

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei

Først av alt takk for alle gode svar på denne siden.

Jeg er en kvinne på 35 år som har lavt blodtrykk 100/60 100/50

Dette volder meg ingen problemer bortsett fra at jeg er av og til blir svimmel når jeg reiser meg brått osv. Har forstått det slik at det er gunstig helsemessig med så lavt blodtrykk (alle søskene har det også) Ingen hjertekar i familien. Det jeg lurer på er om det er det lave blodtrykket som gjør at når jeg står brått opp etter at jeg har sovet så går hjertet temmelig fort avgårde. Må hjertet pumpe ekstra for å få nok blod til hjernen på grunn av det lave blodtrykket eller er jeg helt på jordet. Det skjer ikke alltid men ganske ofte, og da er jeg alltid i halvsøvne,og har reist meg veldig brått opp.

Det er vel ikke farlig på noe vis. Er litt engstelig for dette, men har hørt andre som har det på samme måten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17581-hjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Anonymus.

Det hender at hjertet reflektorisk får en raskere takt hvis blodtrykket synker for meget, hvillket kan være tilfellet når en person med lavt utgangstrykk reiser seg brått opp, spesielt etter en natts søvn. Når blodtrykket blir lavt, vil organismen forsøke å kompensere dette med øket pumpevolum, og en av måtene å gjøre dette på er å øke takten. Jeg forutsetter at din pulsøkning ikke skyter langt over målet, men at pulsen roer seg etter at du har vært oppe en liten stund.

Dine tanker om pulsreaksjonen er så langt fra "på jordet", det er ganske riktig en normal kompensasjonsmekanisme. Og - helt normal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17581-hjertebank/#findComment-79823
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...