Csilla Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hei,jeg kom med et ganske langt innlegg her, men så fant jeg ut at jeg kan allikevel ikke være anonym nok...vil ikke såre noen.Derfor spør jeg bare: hva er symptomene eller de enkleste kjennetegnene for en psykopat? Og hva innebarer å være paranoid?Jeg sliter noe forferdelig i mitt forhold, han vet han trenger hjelp...og jeg må vite om jeg kan satse på oss to -for vi er veldig glade i hverandre. Finnes det hjelp? Helst varig?Jeg tar ethvert svar med stor takk.Med vennlig hilsenCsilla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175831-psykopat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Kjennetegnene på en psykopat er mange - om du søker på psykiatriforum vil du se blant annet en lengre beskrivelse av fagperson NHD der inne. Ot fra min erfaring kan man se etter følgende kjennetegn: Vedkommende innrømmer aldri egne feil - om en psykopat gjør feil er det alltid andre mennesker som har skylden for dette. En psykopat er dominerende; enten direkte ved å skulle bestemme alt, eller indirekte ved å manipulere den/de rundt seg til å gjøre som vedkommende vil. En psykopat vil se til at partner får et avhengighetsforhold til vedkommende. Psykopaten vil sørge for at den sosiale omgangskrets er personer psykopaten har kontroll over. I sosiale sammenhenger vil psykopaten svært ofte latterliggjøre partner ovenfor andre mennesker. Psykopaten liker å fremstille seg selv som et menneske med betydelig kunnskap, og vil ofte forsøke å fremstille seg som en god leder, eller poengtere alle sine gode egenskaper overfor andre. En psykopat vil fremstå overfor venner og bekjente som et svært sjarmerende og snilt menneske. Partner av en psykopat vil ofte høre av egne venner hvor heldig man har vært som har funnet en så sjarmerende, snill og omsorgsfull partner. Psykopater kan ofte ha et avhengighetsforhold til noe. Pengespill, rusmidler, fritidsaktiviteter som medfører adrenalinkick. En psykopat har svært god innsikt i andre menneskers tanke- og følelsesliv; men har ingen eller liten empati. Psykopaten bruker sin menneskekunnskap til å manipulere sine medmennesker. Over lengre tid vil en psykopat ha et stor "forbruk" av venner og bekjente. En psykopat har ofte tilbøyeligheter til såkalt promiskuøs adferd, og har få eller ingen motforestillinger mot å begå seksuelle overgrep. En psykopat vil alltid legge skylden på andre mennesker når noe går galt. Skulle psykopaten tape alle pengene på travbanen, er det fordi hesten ble forgiftet, kusken konspirerete med andre om å tape løpet eller lignende. For psykopaten vil ikke handlingen om å satse alle pengene på et travløp være feil. _____ Paranoia vet jeg mindre om. Dessverre - eller heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175831-psykopat/#findComment-1171858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjohooo Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Bare noen tips: Du må ikke la ønsket/håpet om hans bedring styre deg. Du må være klar over at det at han til tider ØNSKER hjelp, og til og med det å oppsøke hjelp, er et LANGT stykke fra å gjennomføre et behandlingsopplegg og forandres i positiv retning. Hva vil DU ha i et forhold, og kan du i det hele tatt se deg selv sammen med en person som bare er snill med deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175831-psykopat/#findComment-1171929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.