Gå til innhold

vil bli frisk!


anna emilie

Anbefalte innlegg

anna emilie

hei! jeg er ei jente på 19år. sliter med kvalme, og litt svimmelhet og mageproblemer. dette begynte for et år siden ca. begynte med perioder med kvalme, men fungerte i det vanlige, fram til september. (begynte på universitetet i aug.) da ble jeg så mye plaget av kvalme at jeg ikke kom meg på skolen. så i oktober ble jeg bare verre, og lå stort sett i senga med grusomt sterk kvalme, klarte ikke bevege meg eller snakke eller noe. i løpet av en uke, var jeg glad om jeg klarte å gå en liten tur. så i november ble jeg bedre, og ble mye bedre fram til januar. men i februar er jeg blitt verre igjen. klarer fortsatt ikke gjøre annet enn å gå en liten tur om dagen.

kvalmen er veldig sterk(ikke hele tiden) og varer fra en halvtime til absolutt hele dagen. er også litt svimmel, og mageproblemene(mye luft! smerter nederst i magen, løs/hard avføring) minner om kolitt(ikke ulcerøs). jeg blir verre av bevegelse: kan ikke kjøre bil eller noe. (føler meg stort sett bilsyk hele dagen) jeg blir verre av å være i aktivitet. så hvis jeg er mye i aktivitet en dag, blir jeg alltid skikkelig dårlig dagen etterpå. så det eneste jeg kan gjøre om dagen er å sitte på hybelen.

har blitt undersøkt av:

nevrolog: tatt MR av hodet. hun fant ingenting galt der

endokrinolog:har litt stor hypofyse, ellers er alt bra

psykolog: går der en gang i uka, hun finner ikke noe.

gastro: skulle ta gastroskopi, men ble så redd, droppet det.

øre, nese og halslege:han fant ingenting

har liggi en uke på sykehus og tatt tester, men ingen leger finner ut noen verdens ting. absolutt alle prøvr er fine. de har nå henvist meg til psyko-somatisk avdeling på rikshospitalet. skal dit en gang etter påske.

så jeg lurer på om du kan tenke deg at det er noe psykisk? jeg personlig tror ikke det, har det kjempebra, så hvis det er noe psykisk, så må det være noe ubevisst eller noe.

og hva skal de sjekke på psyko-somatisk avd?

siden jeg blir dårlig av all bevegelse (blir dårlig bare av å røre litt fort på hodet), kan det være noe feil med balansesystemet mitt? er jo blitt undersøkt, men kanskje ikke så godt..

kan det være noen psykologiske grunner til dette som jeg ikke vet om? hvorfor ble jeg verre da jeg begynte å studere? har litt sosial angst (pga mobbing)

mvh meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest juanita

Synd du ikke klarte å gjennomføre gastroskopien (er det ikke der man sjekker magen?). Det andre du har fått sjekket går vel mer på det psykiske, eller?

Er du så kvalm at du kaster opp, eller kommer det ikke så langt? Har du tanker om at "du kommer til å kaste opp, hvis..?"

Mulig det ble verre da du skulle begynne å studere fordi det er der "farene" du er redd for er. Siden du nevnte det med sos.angst. Har det på samme måte selv. Universitetet representere jo en hel haug med mennesker som du potensielt kan bli redd for (dømt av, bli ansett som for dårlig etc.) , derfor unngår du å gå dit.

Eller det kan ha noe med det å studere å gjøre. Presset på å gjøre det bra. Eller at du har valgt feil, osv.

Kjenner du det igjen i noe som helst av dette? Hva tror du selv? Psykisk eller fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anna emilie

Stressreaksjon på mobbing?

Dårlig kosthold?

takk for svar :) spiser veldig sunt, så er ikke kosthold. har egentlig ikke noe problem med mobbinga, og den sosiale angsten takler jeg veldig bra. jeg aner ikke egentlit. tror kanskje det er noe med balansenerva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anna emilie

Synd du ikke klarte å gjennomføre gastroskopien (er det ikke der man sjekker magen?). Det andre du har fått sjekket går vel mer på det psykiske, eller?

Er du så kvalm at du kaster opp, eller kommer det ikke så langt? Har du tanker om at "du kommer til å kaste opp, hvis..?"

Mulig det ble verre da du skulle begynne å studere fordi det er der "farene" du er redd for er. Siden du nevnte det med sos.angst. Har det på samme måte selv. Universitetet representere jo en hel haug med mennesker som du potensielt kan bli redd for (dømt av, bli ansett som for dårlig etc.) , derfor unngår du å gå dit.

Eller det kan ha noe med det å studere å gjøre. Presset på å gjøre det bra. Eller at du har valgt feil, osv.

Kjenner du det igjen i noe som helst av dette? Hva tror du selv? Psykisk eller fysisk?

takk for svar :)

kaster ikke opp, heldigvis! men redd for det hver gang jeg blir kvalm. gastroskopi er undersøkelse av magen ja. men de sa at det var kjempeliten sjanse for at de skulle finne noe. jeg tror ikke det er noe psykisk. jeg tror det er noe med balansenerva, siden jeg reagerer på alle bevegelser. må holde meg helt i ro, og sove lenge og sånn. så kanskje et merkelig virus?

klarte meg fint på skolen, elsker studiet. og syns det er trivelig med folk rundt meg. angsten kommer når jeg får oppmerksomhet fra flere en en person av gangen.. eller, har egentlig ikke angst, men sliter med rødme. hadde folk rundt meg hatt bind for øynene f.eks, da kunne jeg fått masse oppmerksomhet og likt det.. klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

kaster ikke opp, heldigvis! men redd for det hver gang jeg blir kvalm. gastroskopi er undersøkelse av magen ja. men de sa at det var kjempeliten sjanse for at de skulle finne noe. jeg tror ikke det er noe psykisk. jeg tror det er noe med balansenerva, siden jeg reagerer på alle bevegelser. må holde meg helt i ro, og sove lenge og sånn. så kanskje et merkelig virus?

klarte meg fint på skolen, elsker studiet. og syns det er trivelig med folk rundt meg. angsten kommer når jeg får oppmerksomhet fra flere en en person av gangen.. eller, har egentlig ikke angst, men sliter med rødme. hadde folk rundt meg hatt bind for øynene f.eks, da kunne jeg fått masse oppmerksomhet og likt det.. klem :)

Jeg er ikke lege eller noe, men jeg tror det kan være noe i dette med balansenerven, siden du føler deg bilsyk. Når vi blir bilsyke eller sjøsyke, blir vi jo kvalme, og denne kvalmen har noe med balansenerven å gjøre.

Du har ikke en forhistorie med mye ørebetennelser i barndommen og ungdommen?

Det kan visst også oppstå virus på balansenerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som virus på balansenerven, men jeg stusser litt over at du har hatt det såpass lenge som et år.

Det burde vel legene ha greid å funnet ut av på så lang tid.

Sjekket du ørene forresten? Har du øresus og blir svimmel?

Håper du får svar fra legen, for vi som sitter her er ingen spesialister, så det er greit for din del om du får et mer konkret svar.

Selv om det nok må en utredning til, for NHD kan vel neppe stille en diagnose via nettet, men antagelig gi et bedre svar enn oss :-)

Natti :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anna emilie

Høres ut som virus på balansenerven, men jeg stusser litt over at du har hatt det såpass lenge som et år.

Det burde vel legene ha greid å funnet ut av på så lang tid.

Sjekket du ørene forresten? Har du øresus og blir svimmel?

Håper du får svar fra legen, for vi som sitter her er ingen spesialister, så det er greit for din del om du får et mer konkret svar.

Selv om det nok må en utredning til, for NHD kan vel neppe stille en diagnose via nettet, men antagelig gi et bedre svar enn oss :-)

Natti :-)

hei! takk for svar :)

har ikke øresus. ørene er helt fine. har vært hos øre-nese-hals spesialist. han og to andre leger sier at det ikke er virus på balansenerva. men siden jeg føler meg bilsyk og reagerer på beveglse, så virker det jo som at det er noe i den duren. har også tatt MR av hodet, og en ekstra bildeserie på ørene, alt var normalt som alle andre prøver. klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...