starfish Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Hei. Jeg er en jente som lurer på litt forskjellig. Jeg tok søndags morgen (altså fire døgn siden i morgen) en angrepille etter et uhell med kondom. Denne har jeg ikke reagert noe nevneverdig på. Jeg har imidlertid nå fått en halsbetennelse og har fått antibiotika mot denne. Mine spørsmål er da som følger: - Vil antibiotikakuren (Clarithromycin 250 mg) kunne påvirke angrepillens effekt? (Fikk kuren i dag, har ikke begynt enda, tenkte ikke på å spørre om dette og tør nå ikke å begynne før jeg får svar) - Den typen antibiotika som jeg har fått av legen, hvilken gruppe hører den til i? Penicillin? Kan jeg, hvis dette skulle oppstå, drikke alkohol når jeg går på denne kuren? (eller er den en av de typene som inneholder antabus?) - Jeg hadde en halsbetennelse også før jul der jeg først fikk apocillin og deretter ery-max (betennelsen gikk ikke over etter en 10 dagers apocillinkur). Jeg hadde også før denne halsbetennelsen kysset samme person som jeg har gjort denne gang. Er det mulig at han er smittebærer av noen bakterier som gjør meg syk, men ikke ham selv? Til opplysning så mente legen at mandlene mine var så store at de "ikke var noe å samle på". Skal derfor få fjernet disse. Er det likevel mulig at mine halsbetennelser er symptomer på noe annet? Er også veldig ofte forkjølet og begynner å bli litt bekymret for mitt eget immunforsvar (to halsbetennelser på rad i okt-nov, to forkjølelser etter jul og nå halsbetennelse igjen). Tror du at mandlene kan være skylden i at jeg er syk så ofte? (legens kommentar: "så store mandler har jeg ikke sett på mange år"). Håper du kan gi meg svar på disse spørsmålene, iallfall på kombinasjon av antibiotika og angrepille da jeg gjerne vil begynne på antibiotikakuren snart (VONDT i halsen) 0 Siter
starfish Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Skrevet 3. mars 2005 Glemte å ta med dette i meldingen; Hvis utløsning ikke finner sted hvor stor er da sannsynligheten for graviditet? (ved samleie i eggløsningsperioden. Ifølge egne beregninger, som ikke kan stoles helt på, fant dette samleiet sted på den 18 dagen i syklusen) og hvis man da i tillegg tar angrepillen? Jeg har tatt angrepillen før uten at den hadde effekt (da fant imidlertid utløsning sted, og det var i eggløsningsperioden) Litt bekymret her... 0 Siter
Gjest girlie23 Skrevet 3. mars 2005 Skrevet 3. mars 2005 tror det er en ganske god regel å ikke drikke alkohol når du går på antibiotika jeg. du kan laste ned legemiddelhåndboka gratis her http://www.legemiddelhandboka.no/pls/lhb/pa_lhb.visframe og der står det du trenger å vite. Antibiotika vil ikke påvirke angrepillens effekt. 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 5. mars 2005 Skrevet 5. mars 2005 Jeg tror ikke at Clarithromycin vil påvirke angrepillens effekt. Hvorvidt du har utvekslet bakterier med din partner er det ikke så godt å si. Det forekommer men det er ikke nødvendigvis det som er årsaken til din halsbetennelse. Det skjer at bakteriebærere (uten symptomer selv) kan overføre bakterier som ision tur forårsaker symptomer hos mottageren. Halsbetennelse kan forårsakes av virus (oftest) eller bakterier. Bakterier er det lettere å diagnostisere ved å ta en halsprøve og sende den til et bakteriologisk laboratorium. Svaret er ferdig i løpet av et par dager. Ja store mandler kan være medvirkende. I gamle dager fjernet man gjerne store mandler, men i våre dager et øre-nese-hals folkene er mye mer tilbakeholdende. Konkl: SETT I GANG MED ANTIBIOTIKA. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.