Gå til innhold

Desinfiserende væske

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er også en person som er overnervøs for hiv slik som "redd hiv" under. Blir ekstra redd når jeg har sår eller skraper meg borti noe. Er det noe desinfiserende væske man kan få kjøpt som vil ta knekken på evt. hiv, hvis man renser det med en gang etterpå den evt. faren? Jeg leste nemlig et sted at pyrisept og kloramfenikol bare tar bakterier, derfor gir ikke det meg noen trygghet lenger. Er det noe farlig å rense sår med klorin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17613-desinfiserende-v%C3%A6ske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg gir deg omtrent samme svaret som "redd HIV". Sjansen for infeksjon ved tilfeldig skade o.l. i Norge er nærmest 0 og trenger ingen desinfiserende væske. Du skal få blod fra en smittet person inn i ditt blod eller åpent sår for å overføre HIV, og selv i slike tilfeller er det bare et mindretall som blir infisert. Glem pyrisept, klorin eller annen desinfeksjonsvæske. Kloramfenikol er et antibiotikum som virker bare på bakterier, og har ingen plass i HIV forebyggelse eller terapi.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...