Gå til innhold

NHDCipralex- oppstart -seponering- hvor lenge


inkink

Anbefalte innlegg

Er det noen sammenheng med at de som har store oppstartsbivirkninger også vil få store seponeringsvansker?

Stod ett eller annet sted, tror de var i felleskatalogen at man kunne regne med å ha langtidsbedring ved å bruke dem i 6 mnd. Kan det være sant?

Og en ting til når det gjelder mg på cipramil og cipralex. Har forstått det slik at det er omtrent det samme.

Er cipralex mer konsentrert. At 10 mg cipramil tilsvarer 5 mg cipralex. (virkestoffet)

Kan jeg ta disperil samtidig med cipralex?

Og til slutt, men ikke minst. Kan disse voldsomme bivirnkingen ødelegge noe?? At jeg som nesten ikke har vært deprimert før, men til de grader er det etter denne oppstarten, kan risikere depresjon. Eller vil denne bivirkningen gi seg, når det er ute av systemet.

Hvor lang tid tar det?

Håper på fagsvar og fra folk med erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det noen sammenheng med at de som har store oppstartsbivirkninger også vil få store seponeringsvansker?

S: Nei.

Stod ett eller annet sted, tror de var i felleskatalogen at man kunne regne med å ha langtidsbedring ved å bruke dem i 6 mnd. Kan det være sant?

S: Ja.

Og en ting til når det gjelder mg på cipramil og cipralex. Har forstått det slik at det er omtrent det samme. Er cipralex mer konsentrert. At 10 mg cipramil tilsvarer 5 mg cipralex. (virkestoffet)

S: Cipralex 10 mg tilsvarer Cipramil 20-30 mg.

Kan jeg ta Dispril samtidig med Cipralex?

S: Ja.

Og til slutt, men ikke minst. Kan disse voldsomme bivirnkingen ødelegge noe?

S: Nei.

At jeg som nesten ikke har vært deprimert før, men til de grader er det etter denne oppstarten, kan risikere depresjon. Eller vil denne bivirkningen gi seg, når det er ute av systemet.

Hvor lang tid tar det?

S: Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men tiden før bivirkningene gir seg kan være 2-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen sammenheng med at de som har store oppstartsbivirkninger også vil få store seponeringsvansker?

S: Nei.

Stod ett eller annet sted, tror de var i felleskatalogen at man kunne regne med å ha langtidsbedring ved å bruke dem i 6 mnd. Kan det være sant?

S: Ja.

Og en ting til når det gjelder mg på cipramil og cipralex. Har forstått det slik at det er omtrent det samme. Er cipralex mer konsentrert. At 10 mg cipramil tilsvarer 5 mg cipralex. (virkestoffet)

S: Cipralex 10 mg tilsvarer Cipramil 20-30 mg.

Kan jeg ta Dispril samtidig med Cipralex?

S: Ja.

Og til slutt, men ikke minst. Kan disse voldsomme bivirnkingen ødelegge noe?

S: Nei.

At jeg som nesten ikke har vært deprimert før, men til de grader er det etter denne oppstarten, kan risikere depresjon. Eller vil denne bivirkningen gi seg, når det er ute av systemet.

Hvor lang tid tar det?

S: Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men tiden før bivirkningene gir seg kan være 2-4 uker.

Takk for svar NHD!

jeg mente om ssri kunne gi depresjon? og økte psykiske problemer på sikt. Dep. har ikke vært mitt problem, men har fått det nå, og spes. etter oppstart cipralex:

Helt greit me ja og nei svar, det var lurt. Så fikk jeg svar. Beklager maset mitt, men jeg er så usikker på ssri.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Takk for svar NHD!

jeg mente om ssri kunne gi depresjon? og økte psykiske problemer på sikt. Dep. har ikke vært mitt problem, men har fått det nå, og spes. etter oppstart cipralex:

Helt greit me ja og nei svar, det var lurt. Så fikk jeg svar. Beklager maset mitt, men jeg er så usikker på ssri.

Med vennlig hilsen

Min erfaring er at de kan gjøre ting verre i en overgangsfase. Men de virker for mange svært bra når denne perioden er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de kan gjøre ting verre i en overgangsfase. Men de virker for mange svært bra når denne perioden er over

Takk for oppmuntring.

Men blir litt skremt når jeg som ikke er vant til slike følelser ligger å gråter en hel dag, og har lyst til det hele tiden. Greier heldigvis å ta med sammen på grunn av familien. Men må ligge for det meste på grunn av de andre plagene.

Virker som den verste "fylle" hangover med depresjon i tillegg.

For meg har alt tatt mere kroppslig før. Angsten/og evt skjult dep. -som psykosomatiske plager. Innvalidiserende og grunnen til at jeg nå prøver dette preparatet, men denne vonde følelsen i tillegg gjør det likom håpsløst.

Bruker svært liten startdose også. 2 mg-2,5 mg.

Alt har forverret seg, håper inderlig det er en overgang, og at de kan hjelpe meg på sikt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...