Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, takk for svar.

Jeg har merkelig nok aldri vært hos revmatolog, men nevrolog. Det var han i samarbeid med min lege som satte diagnosen fibromyalgi på meg.

Skal forlange time til revmatolog jeg.

Gjør det du, det er de som kan dette her.

Men vær forberedt på laaaaang ventetid....

Fortsetter under...

Ok, takk for svar.

Jeg har merkelig nok aldri vært hos revmatolog, men nevrolog. Det var han i samarbeid med min lege som satte diagnosen fibromyalgi på meg.

Skal forlange time til revmatolog jeg.

Gjør det, for Sjøgrens er en underdiagnostisert sykdom, og altfor ukjent blant mange allmennpraktikere, så det er veldig ofte at man ikke mistenker det engang, selv om det foreligger mange symptomer.

Se også denne: http://www.helsenett.no/Muskel-og-skjelett/Muskel-og-skjelett/Revmatisme---Sj-grens-sykdom

Jeg kjenner ikke til annet enn at det med tørre slimhinner er vanlig med Sjøgren. Både tørr munn og tørre øyne. Kanskje du drikker mer enn tidligere på grunn av at du er tørr i munnen, og at det er derfor du tisser mer?

Vil ikke akkurat si det, at jeg drikker mere heller. De siste månedene må jeg opp en gang om natta også, men ikke reagert så veldig på det for mange av mine venninner må opp både en og flere ganger pr. natt for å tisse. Er vel vanlig når man har passert 50......!

Synes også jeg i perioder tidligere også har måtte tisse oftere (ikke om natta) og ser det i sammenheng med fibromyalgidiagnosen.

fei1365380229

Vil ikke akkurat si det, at jeg drikker mere heller. De siste månedene må jeg opp en gang om natta også, men ikke reagert så veldig på det for mange av mine venninner må opp både en og flere ganger pr. natt for å tisse. Er vel vanlig når man har passert 50......!

Synes også jeg i perioder tidligere også har måtte tisse oftere (ikke om natta) og ser det i sammenheng med fibromyalgidiagnosen.

Uff, når vi snakker om å tisse. Noen dager må jeg tisse 30 ganger om dagen og opp 5 ganger om natten. Forferdelig slitsomt - og jeg er ikke 50 år!

Nå har jeg veldig mange av de samme symptomene som en med fibromyalgi, men jeg har en nevrologisk sykdom så kanskje det er derfor.

Jeg vet eegentlig ikke om fibromyalgien kan utvikle seg til SJøgren eller om det handler om feil diagnose fra starten av. Men revmatologen sa at det var en del som hadde hatt fibro tidligere som fikk diagnosen Sjøgren.Det er visst ganske like symptom

Nå er egentlig fibromyalgi en sekkediagnose som betyr vondt i muskelfiber. Det betyr ingenting men mange får en reumatisk diagnose den dagen reumaprøvene slår ut på blodprøvene.

Uff, når vi snakker om å tisse. Noen dager må jeg tisse 30 ganger om dagen og opp 5 ganger om natten. Forferdelig slitsomt - og jeg er ikke 50 år!

Nå har jeg veldig mange av de samme symptomene som en med fibromyalgi, men jeg har en nevrologisk sykdom så kanskje det er derfor.

Det er slitsomt med all denne tissinga...., ja.

Har hørt om noen som får piller for det som dem tar om kvelden for å slippe om natta ihvertfall.

Forstyrrer veldig nattesøvnen synes jeg, men kan vel ikke klage siden jeg kun stort sett er oppe en gang bare. Sover ikke så godt for det, men det er det mange år siden jeg har gjort. Det med dårlig søvn er også typisk for fibromyalgipasienter, ikke rart vi aldri er uthvilt.

Lurer på om det egentlig noen gang går an å lære seg helt å leve med alle disse plagene jeg.....selv om det går opp og ned.

Annonse

fei1365380229

Det er slitsomt med all denne tissinga...., ja.

Har hørt om noen som får piller for det som dem tar om kvelden for å slippe om natta ihvertfall.

Forstyrrer veldig nattesøvnen synes jeg, men kan vel ikke klage siden jeg kun stort sett er oppe en gang bare. Sover ikke så godt for det, men det er det mange år siden jeg har gjort. Det med dårlig søvn er også typisk for fibromyalgipasienter, ikke rart vi aldri er uthvilt.

Lurer på om det egentlig noen gang går an å lære seg helt å leve med alle disse plagene jeg.....selv om det går opp og ned.

Nå har ikke jeg fibromyalgi, men før jeg fikk diagnosen så var jeg inne og leste på sidene dems og jeg har veldig mange av de samme plagene og det er ikke spesielt gøy nei.

Når det tar flere timer om morgenen før skjeletter sitter, man har smerter i hele kroppen og føler seg som en 80 åring (nå er bestemoren min 80 år og i bedre form en meg da :o)).

Man får jo bare håpe man kan finne en kur for fibromyalgi også etterhvert, ihvertfall noe som letter hverdagen.

Jeg har som sagt ikke dette og får bare vente å se og håpe det beste :)

Jeg har aldri tenkt på at det kan ha en sammenheng med fibroen.

Men det er jo ikke utenkelig

Gjest Detrusitol

Man kan få medisiner mot overaktiv blære, så man slipper å fly på toalettet så mange ganger i døgnet.

Medisinen heter:

fei1365380229

Man kan få medisiner mot overaktiv blære, så man slipper å fly på toalettet så mange ganger i døgnet.

Medisinen heter:

Takk! Skal høre med legen, men jeg tror kanskje problemet er at jeg samler så mye vann som skal ut. Jeg må virkelig på do, det er ikke bare sånn småskvetting.

Nå har ikke jeg fibromyalgi, men før jeg fikk diagnosen så var jeg inne og leste på sidene dems og jeg har veldig mange av de samme plagene og det er ikke spesielt gøy nei.

Når det tar flere timer om morgenen før skjeletter sitter, man har smerter i hele kroppen og føler seg som en 80 åring (nå er bestemoren min 80 år og i bedre form en meg da :o)).

Man får jo bare håpe man kan finne en kur for fibromyalgi også etterhvert, ihvertfall noe som letter hverdagen.

Jeg har som sagt ikke dette og får bare vente å se og håpe det beste :)

Ja, hadde vært fint med en kur for denne lidelsen. Mine foreldre er også rundt 80 år og jeg føler faktisk dem er sprekere enn meg på mange måter. Som du skriver, det tar timesvis om morgenen før kroppen vil noe. Støl og stivhet,verking, trøtthet og ikke uthvilt overhodet.

Synes ihvertfall det er noe bedre nå når jeg "bare" er hjemme og kan styre dagen i eget tempo, men ville heller vært arbeidsfør og frisk.

Lykke til med dine plager.

Gjest et nytt liv

Jeg har mange av symptomene på sjøgrens, men øynene er ikke så tørre sånn at de er veldig såre og hovne.

Jeg prøvde å bruke linser en gang, men det nytta ikke, da ble jeg forferdelig tørr i øynene.

Munntørr har jeg alltid vært. Har så lenge jeg kan huske, hatt vannglass stående på nattbordet fordi jeg omtrent hver natt våkner av at munnen er uttørket.

Må alltid ha med meg tyggegummi på steder der det er vanskelig å komme til drikkevann eller jeg har med meg ei flaske med vann selv.

Tørr skjede har jeg også.

Har vondt i leddene men er ikke hoven.

Skjønner at du ikke er noen lege, men vet du om jeg kan ha sjøgrens selv om noen av symptomene mangler?

Hei!

Blander meg litt inn her, selv om jeg langt fra er noen ekspert. Er derimot opptatt av at "vi" som får diagnosen fibromyalgi ofte blir feildiagnostisert og må leve med en diagnose som i praksis ikke hjelper noe som helst. Var selv diagnostisert med fibromyalgi i mange år. Symptomene du nevner over her kjenner jeg godt igjen. Det vil sikkert være lurt av deg å komme til undersøkelse hos revmatolog, selv om det ikke hjalp meg noe. De prøvene jeg tok, viste kun svakesvake antydninger. Ikke noe å bygge diagnose på.

Det som derimot hjalp, var min fastlege som for ca. to år siden insisterte på at jeg skulle la meg teste for cøliaki. Dette på bakgrunn av smerteplagene sammen med kronisk jernmangel bl.a. Biopsien var helt klar, jeg lider av cøliaki.

Nå, etter nesten to år på glutenfri diett er jeg kvitt nesten alle smerter i ledd og muskler. Energinivået er et helt annet enn før, jeg orker så mye, mye mer! Tørrhet i munn, skjede og øyne er en saga blott. Kort sagt, jeg har fått et helt annet liv.

Det er jo ikke sikkert at det er aktuelt for deg å teste med tanke på cøliaki. Men jeg vet om mange med liknende symptomer som meg selv som har fått påvist cøliaki. Dessuten mange som ikke har fått det påvist, men som viser markert bedring mht. symptomene dersom de lever på glutenfri diett.

Uansett, de beste ønsker fra ei som har fått

Annonse

Ja. På blå resept hvis behov over tid.

Skjønner, sånt må vel sjekkes, kan jo være mange grunner for denne tissinga!

Ved fibromyalgi er det ofte lange perioder hvor man oftere må tisse. Når man kommer i en viss alder er det også vanlig å må opp om natta, men man skal jo ikke selv stille diagnose for kan jo være andre ting også. Kan liksom ikke tro alt kommer av fibromyalgi og alder :-) Det blir vel litt for lettvint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...