Gå til innhold

litium+celebra?


Gjest calestia

Anbefalte innlegg

Gjest calestia

skal diskutere litium med legen. bruker celebra, og har hørt at det er en vanskelig kombinasjon.

vil ikke slutte på celebra, den virker så godt, jeg er nesten smertefri. Ingenting annet jeg har forsøkt virker like godt.

bruker også lamictal og seroquel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

håper din lege har gode nyheter til deg, ville vært tragisk om du måtte slutte på celebra.

hvordan går dagene dine ellers?

klem fra en innesnødd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gangara

vil du virkelig gå på litium? litium er psykiatriens siste krampetrekninger av lobotomi av vanskelige pasienter... håper du har tenkt nøye over den saken. Jeg og flere jeg kjenner har gått på litium. Og samtlige har erfart at en føler seg "følelsesløs" og helt "flat" tanke messig. Det du sikkert også er klar over er den toxiske effekten litium har, da du tidligere har skrevet til meg at du har bipolar 2 med komplikasjoner. Og den hyppigste grunnen til at pasienter ber om litium er nemlig den lave toxiske effekten...

Når det gjelder celebra er jo det et NSAID preparat som ikke bør kombineres med litium, pga at det reduserer den renale litium utskillelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei calestia:-)

Jeg sjekket dette ganske nøye for noen år siden på vegne av min mann, og den gangen ble det hevdet at nettopp celebra stort sett gikk greit å kombinere med litium. Det var rapportert mindre interaksjoner med celebra i forhold til litium enn hva som var tilfelle for andre nsaids.

Forøvrig kjenner jeg tre personer som alle har opplevd litium som medisinen som har gitt dem en "normal" tilværelse - så påstanden fra gangara vedr litium under her ville jeg ikke vektlagt så mye.

Jeg har sagt det før, men er tilhenger av repetisjon : TTT ...*s* (Mannen min forteller at det tok over to år før man kom frem til medikamenter som både virket og som han tålte, og etter det har han verken vært alvorlig deprimert eller manisk. (Han har vel ikke tid til slikt oppe i alt det andre som skjer med helsa hans :-( ))

Håper du og dyrene har det best mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei calestia:-)

Jeg sjekket dette ganske nøye for noen år siden på vegne av min mann, og den gangen ble det hevdet at nettopp celebra stort sett gikk greit å kombinere med litium. Det var rapportert mindre interaksjoner med celebra i forhold til litium enn hva som var tilfelle for andre nsaids.

Forøvrig kjenner jeg tre personer som alle har opplevd litium som medisinen som har gitt dem en "normal" tilværelse - så påstanden fra gangara vedr litium under her ville jeg ikke vektlagt så mye.

Jeg har sagt det før, men er tilhenger av repetisjon : TTT ...*s* (Mannen min forteller at det tok over to år før man kom frem til medikamenter som både virket og som han tålte, og etter det har han verken vært alvorlig deprimert eller manisk. (Han har vel ikke tid til slikt oppe i alt det andre som skjer med helsa hans :-( ))

Håper du og dyrene har det best mulig :-)

hmmm... vil egenltlig si mæ litt enig med gangara æ da... har sjøl gått på litium! okei, mindre manisk, mindre depresiv, men har en noe liv?? calestia har lagt mæ for hat, så antagelig bli det her innlegget sett på som provosering, men de e ikke hensikten. Hvis du sjekker felleskatalogen, så står det under interaksjoner at NSAID ikke bør brukes sammen litium pga at det senker den renale utskillelsen av litium, noe som igjen øker litium konsentrasjonen i blodet, som igjen fører til toxisk serumnivå litium... kjemi lærern min sier forøvrig at litium er et stoff en overhodet IKKE bør putte i seg! Og det kan en antakelig spørre en hvilken som helst kjemiker om... Kjemisk lobotomi... Burde vært forbudt!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... vil egenltlig si mæ litt enig med gangara æ da... har sjøl gått på litium! okei, mindre manisk, mindre depresiv, men har en noe liv?? calestia har lagt mæ for hat, så antagelig bli det her innlegget sett på som provosering, men de e ikke hensikten. Hvis du sjekker felleskatalogen, så står det under interaksjoner at NSAID ikke bør brukes sammen litium pga at det senker den renale utskillelsen av litium, noe som igjen øker litium konsentrasjonen i blodet, som igjen fører til toxisk serumnivå litium... kjemi lærern min sier forøvrig at litium er et stoff en overhodet IKKE bør putte i seg! Og det kan en antakelig spørre en hvilken som helst kjemiker om... Kjemisk lobotomi... Burde vært forbudt!!!!!!!!

Dersom du ikke har nytte av litium, så er det vel ingen grunn til at du skal benytte det. At det finnes et stort antall personer som har fått et godt liv med litium er det vel allikevel ingen tvil om ut i fra det jeg har lest og observert.

Når det gjelder nsaids og litium så er det såvidt meg bekjent slik at man må følge litiumkonsentrasjonen nøye dersom nsaids skal benyttes - det er ikke slik at man utelukker kombinasjonen.

Kjemilæreres syn på litium er jeg ikke så veldig opptatt av. De har som regel ikke sett på nært hold hvor ødeleggende det kan være å være umedisinert ved alvorlig bipolar lidelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest calestia

håper din lege har gode nyheter til deg, ville vært tragisk om du måtte slutte på celebra.

hvordan går dagene dine ellers?

klem fra en innesnødd

takk!!!! snille bella..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

vil du virkelig gå på litium? litium er psykiatriens siste krampetrekninger av lobotomi av vanskelige pasienter... håper du har tenkt nøye over den saken. Jeg og flere jeg kjenner har gått på litium. Og samtlige har erfart at en føler seg "følelsesløs" og helt "flat" tanke messig. Det du sikkert også er klar over er den toxiske effekten litium har, da du tidligere har skrevet til meg at du har bipolar 2 med komplikasjoner. Og den hyppigste grunnen til at pasienter ber om litium er nemlig den lave toxiske effekten...

Når det gjelder celebra er jo det et NSAID preparat som ikke bør kombineres med litium, pga at det reduserer den renale litium utskillelsen.

du tar nok feil der.

men ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...