Gå til innhold

MØRKREDD


chg84

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 20 år som har et stort problem som plager meg veldig: jeg er ekstremt mørkredd. Jeg tør ikke være alene hjemme i leiligheten etter at det har blitt mørkt ute og hvis jeg må gå inn i et mørkt rom eller avlukke, får jeg angst: pulsen blir høy, hjerte banker fortere og jeg blir livredd. De villeste tankene oppstår i hodet mitt: at folk eller overnaturlige skikkelser skal komme å ta meg. Heldigvis bor jeg sammen med ei venninne og en hund, men hvis ikke henne er hjemme må alltid kjæresten min være her og er slitsomt i lengden å være avhengig av en som alltid "passer" på meg. Jeg kan ikke huske at jeg var mørkredd når jeg var barn - snarere tvert om. Det virker som om denne angsten er noe som har kommet mer og mer de siste årene. Da jeg var 16 år gjennomgikk jeg en abort, dette var veldig tøft og forandret meg mye; fra å være veldig selvsikker og trygg til å bli usikker på meg selv og engstlig. Jeg vet ikke om dette kan ha noen sammenheng med at jeg er blitt mer og mer mørkredd? Håper dere kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hey du, sett menge skrekkfilmer oppgjennom tiden? tror nok ikke aborten har no med det å gjøre....gjort det selv...er du redd hvis du har lysene på da? prøv å ha på radio elle rtv om natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det som popper opp i mitt hode når jeg leser innlegget ditt er at du er redd mørket når du er alene, ergo at du er redd for å være alene, bli forlatt... At det ikke finnes noe lyspunkt i mørket.

Det at du ser for deg ting som kan være helt over stokk og stein er helt normalt at folk gjør når de er mørkeredde. Jeg selv sliter med det iblant også.

Har du prøvd å ha på lys når du sover? Eller som she_lucky nevnte, ha på en rolig yndlingsang... Et eller annet, slik at du slipper å tenke konstant på kun det ekle mørket.

En øvelse er også at du møter det du er redd for. At du står i et mørkt rom, mer enn til du blir redd, men at du står der når du er redd også... Da vil du oppdage at: "Mørket kommer uansett om man vil det eller ei, og det er egentlig ikke så farlig som man skal ha det til!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...