Gå til innhold

Hva er egentlig fibromyalgi??

Anbefalte innlegg

Gjest bare meg i kveld

Jeg har i perioder vært plaget av større og mindre smerter i muskler, ledd og i huden. Det har til tider vært særdeles ubehagelig å ha klær mot huden.

Det ble foreslått at det skulle være fibromyalgi.

Jeg har fundert og tenkt mye på hva dette kunne skyldes.

I min verden er det stort sett en grunn til det meste.

Det eneste jeg kunne komme på som kunne være årsak til smertene var maten jeg spiste.Jeg kuttet ut kjøtt i ett år og ble kvitt smertene.

I ettertid har jeg prøvd meg fram og funnet ut at svinekjøtt er hva jeg reagerer mest på.

Verd å forsøke å kutte ut koteletter og stek for en periode?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176237-hva-er-egentlig-fibromyalgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var leit. Jeg ønsket bare å gi et tips

Vi er så forskjellige, på deg og meg har svinekjøtt stor innvirkning, på andre så skjer det ingenting når de spiser det. Men tipset ditt har kanskje nådd noen som ikke har svart og som kan teste det ut med godt resultat. Så tipset ditt er nyttig det! :o)

Annonse

Ikke noe galt i å gi tips, det er jo mange som har hatt nytte av å kutte ut svinekjøtt:)

Helt enig.

Jeg ble også rådet til å kutte ut svinekjøtt, men hjalp ikke for min del.

Vi er forskjellige og må finne ut hver og en hva vi kan spise, ta av medisiner, aktiviteter etc.

Slitsom diagnose uansett....!

Jeg har også gjort det forsøket og ble litt bedre, men det mye annet som også er utslagsgivende. Værforandringer for eksempel kan være ille. Jeg spiser ytterst sjelden svinekjøtt nå, og merker det godt på kroppen de gangene jeg gjør det.

Værforandring er noe av det verste for min del, merkes med en gang. Hatt en dårlig periode nå når kulda kom for alvor.

Bra det er noen piller å ta i dårlige perioder.

Gjest firbodama

Har lest at noen med fibromyalgi kan ha stor nytte av å leve mest mulig vegetarisk. Ihvertfall uten svinekjøtt.

For meg er det viktigste derimot å ikke bruke mer energi enn jeg har hver dag, samt å prøve å legge til rette for en jevn døgnrytme. I seng og opp til samme tid. Lite søvn er det samme som forverret form. Det samme er stress. Det hender jo at jeg MÅ gjøre mer enn jeg orker. I forbindelse med reiser og festlige anledninger og slikt. Men det kommer en jo ikke utenom. Må da passe på å slappe veldig av i ettertid for å hente meg inn igjen.

Hvilke piller er det som hjelper deg da? Smertestillende?

Det hender at det holder med to Paracet 3 ganger daglig i dårlige perioder, men med 1 Sobril ved siden av. Har også Somadril i de aller verste periodene, men prøver å unngå det.

Må fortelle at jeg var mye bedre av fibromyalgien da jeg brukte Cipralex (SSRI). Effekten avtok etter 5 mnd. og jeg turte ikke øke dosen, derfor sluttet jeg.

En god natts søvn betyr mye og iblant tar jeg en Imovane. Sobril er jo også muskelavslappende i virkningen sin og er grei innimellom.

Har også prøvd div. helsekost, virker en stund, men ikke i lengre tid. Hadde god effekt av Fibromyol i lang tid dengang den kom. Vet at mange med FM har effekt av den.

Dette var litt om hva jeg bruker som "drahjelp". Hver og en må prøve seg fram, noe virker for den ene og noe annet for den andre. Å være i bevegelse er jo også viktig.

Annonse

Har lest at noen med fibromyalgi kan ha stor nytte av å leve mest mulig vegetarisk. Ihvertfall uten svinekjøtt.

For meg er det viktigste derimot å ikke bruke mer energi enn jeg har hver dag, samt å prøve å legge til rette for en jevn døgnrytme. I seng og opp til samme tid. Lite søvn er det samme som forverret form. Det samme er stress. Det hender jo at jeg MÅ gjøre mer enn jeg orker. I forbindelse med reiser og festlige anledninger og slikt. Men det kommer en jo ikke utenom. Må da passe på å slappe veldig av i ettertid for å hente meg inn igjen.

Så enig så enig...! Som om jeg skulle ha skrevet dette selv. Som jeg også skrev, søvn er så viktig.

Jeg klarer heller ikke stress, blir verre.

Må lade opp når jeg vet jeg skal noe og slappe av i ettertid. Dette må jo for ellers opplever vi aldri noe.

• 1 måned senere...

Hei

Her er noe som kanskje være et forsøk verdt.

Like før jul ble det publisert en undersøkelse

i British Medical Journal angående virkningen av bruk

av magneter og deres smertelindrende egenskaper

i forbindelse av leddgikt. Undersøkelsen var sponset av

Arthritis Council (leddgikts foreningens rådgivningsforsamling.)

Resultatene var positive og konkluderte

med at magnetene hadde smertelindrende effekt.

British Medical Journal er høyt ansett av leger,

og ingen artikler publiseres uten at de er gjennomgått grundig og passert

og blitt godkjent av deres egen komité og rådgivningsforsamling.

Her er linken til undersøkelsen. (tungt lesestoff) http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/329/7480/1450?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=ecoflow&andorexactfulltext=and&searchid=1109418737413_2364&stored_search=&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=1

Har fått utrolige tilbakemeldinger fra personer med leddgikt

som bruker magneter av typen som ble brukt i undersøkelsen.

Bruker magnet selv med gode resultater, men har ikke leddgikt.

Produktene har forøverig 3 mnd pengene tilbake garanti.

Så det kan være forsøket verdt.

Hvis du ønsker mer info om disse magnetene, send gjerne en mail til meg på: [email protected]

• 3 måneder senere...
Gjest sliten@@@@

Jeg har fibromyalgi, og lever i et smertehelvete, mest om natten.

Legen min vil ikke engang sykemelde meg.Dette er liksom ikke en sykdom.

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...