Gå til innhold

Traumebehandling

Anbefalte innlegg

Gjest tussipia

Jeg går i traumebehandling. Det er veldig slitsomt, men det hjelper noe enormt. Har jeg ikke tatt den type behandling ville jeg ikke ha vært der jeg er i dag. Enkelte dager er verre enn andre, men sånn er vel det vanlig liv også.

Jeg har enda langt igjen å plassere der skylden hører hjemme. Jeg må også få ut sinnet mitt før det går riktig galt.

Ellers er jeg ny her inne...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176283-traumebehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Traumebehandling er en tøff, men veldig effektiv måte å jobbe på.

Å gå inn i traumene krever mye av rammen rundt oss. Jeg ønsker meg en døgninstitusjon hvor man kan få traumebehandling.

Hva opplever du som viktig i møte med traumeterapi?

Hilsen Renate

Leder i Blålys

- Landsforeningen for

seksuelt misbrukte

www.blalys.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176283-traumebehandling/#findComment-1181797
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du er igang med behandling.Det er slitsomt og det tar mye krefter å jobbe meg seg selv, men vi må jobbe på - det vil vel bli godt en gang. Hva går traumebehandling ut på? Er det hos psykolog? Har begynt hos psykolog nå. Takknemlig for det.

Hei

Det er ganske mye som kan sies om traumebehandling.

Mennesket er laget for å klare umenneskelige situasjoner. Seksuelle overgrep er en av dem. Når livstruende situasjoner skjer trer hode og kropp inn i en livsbevarende funksjon - nemmelig fortrenging av situasjonen.

Men hodet og kroppen har også en annen sunnhet i seg, nemmelig å smelte sammen de fortrengte minnene med hukommelsen.

Traumeterapi går ut på å integrere/smelte sammen de fortrengte minnene. Det gjøres ved at overgrepsminnene åpnes opp og sees på i nytt lys, ut fra et perspektiv om hva overgrepet gjorde med offeret.

For at traumeterapi skal være effektiv må det være til stedet en rekke faktorer i behandlingsopplegget. Man må ha lang tid, føle seg veldig trygg og ha en behandler som ønsker å gå inn i overgrepshistorien.

Traumeterapi kan man få hos en psykolog. Men det er veldig avhengig om man finner en behandler som er villig til å skape gode rammer rundt terapien.

Modum Bad Nervesanatorium har en traumeavdeling for seksuelt misbrukte. Her blir man lagt inn på døgninstitusjon i en lukket gruppe i tre måneder, og målet er å bearbeide/integrere traumer.

Men siden de bare behandler 45-50 pasienter i året, er det ca 2 år ventetid. Pr i dag tar de ikke inn pasienter på venteliste en gang.

Blålys arbeider for å etablere flere traumeavdelinger, blant annet i Midt-Norge. Men vi møter mye motstand fordi fagfolk i psykiatrien ikke ser behovet.

Hilsen

Renate

Blålys - Landsforeningen for seksuelt misbrukte

www.blalys.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176283-traumebehandling/#findComment-1181857
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...