Excelsion Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Får ikke lov fordi jeg er en monogam, homofil mann og har kun hatt en partner hele livet. 0 Siter
lurulf Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er ikke blodgiver fordi jeg har sprøyteskrekk. Årene mine er vanskelige, sykesøstrene må gjerne stikke 3-4 ganger før de treffer. Jeg har mer enn en gang opplevd at den som stikker nekter å gjøre flere forsøk slik at jeg i stedet må komme tilbake en annen dag. Men jeg forsøkte å bli registrere meg som benmargsdonor - men ble avvist fordi jeg ikke er blodgiver 0 Siter
org Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg har en lei type medisinallergi, så de ville ikke ha meg... Har prøvd å bli giver flere ganger. 0 Siter
Elbereth Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Skulle gjerne gitt blod men er såpass anemisk at jeg tror jeg må beholde det lille jeg har selv. Dessuten har jeg den aller mest vanlige blodtypen - A pos - så det er vel ikke den sorten det er mest etterspørsel etter. Men: All ære til de som gjør en viktig innsats her! 0 Siter
cecily Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Skrevet 6. mars 2005 ...til alle som har lyst til å gi blod, men som ikke får lov. Tankene deres er veldig gode, dog. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Hm..kanskje dette er måten å kurere min sprøyteskrekk på? Finnes det noen liste over hvilke medisiner som ikke blir 'godkjent'? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Av ren nysjerrighet, hvordan stryker man som blodgiver? Og hvordan donerer man benmagren? Som du sikkert skjønner har jeg null peiling om sånt. Det kan være så simple ting som feks. at du har vært sammen med en som har vært adoptert fra Korea. jeg har vært mer enn en måned utenfor Norden. dessuten hadde jeg for lavt blodtrykk. veide litt for lite på tidspunktet pga en influensa. Det er masse ting man kan stryke på altså hvis du ikke tilfredstiller kravene til å bli blodgiver kan du heller ikke bli benmargsgiver 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg meldte meg også som blodgiver, men strøk pga medisiner jeg tar. Er det de samme kravene som stilles til benmargsgivere som til blodgivere? jeg går også på noen medisiner som jeg måtte slutte med før jeg fikk gi blod. JO det er de samme om ikke enda strengere regler for å gi benmarg 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Det kan være så simple ting som feks. at du har vært sammen med en som har vært adoptert fra Korea. jeg har vært mer enn en måned utenfor Norden. dessuten hadde jeg for lavt blodtrykk. veide litt for lite på tidspunktet pga en influensa. Det er masse ting man kan stryke på altså hvis du ikke tilfredstiller kravene til å bli blodgiver kan du heller ikke bli benmargsgiver Da kan jeg tydeligvis ikke bli noen av delene. Takk for svar:) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er blodgiver, men benmargsdonor er jeg ikke. Det er noe av det vondeste man kan gjøre, selv med lokalbedøvelse :/ sjansen for at du noen gang vil bli innkalt til å gi benmark er jo forsvinnende liten da Greit å være registrert. Hva om dine nærmeste skulle trenge benmarg fra deg for å overleve, hadde du vurdert det om igjen da? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Skulle gjerne gitt blod men er såpass anemisk at jeg tror jeg må beholde det lille jeg har selv. Dessuten har jeg den aller mest vanlige blodtypen - A pos - så det er vel ikke den sorten det er mest etterspørsel etter. Men: All ære til de som gjør en viktig innsats her! Du er faktisk mer ettertraktet med blodtype A enn B. A kan gi til flere. B kan bare gi til B og derfor trengs det ikke i stor grad. Så du må ikke tenke at de ikke trenger blodet ditt 0 Siter
Gemini Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er ikke blodgiver fordi jeg har sprøyteskrekk. Årene mine er vanskelige, sykesøstrene må gjerne stikke 3-4 ganger før de treffer. Jeg har mer enn en gang opplevd at den som stikker nekter å gjøre flere forsøk slik at jeg i stedet må komme tilbake en annen dag. Men jeg forsøkte å bli registrere meg som benmargsdonor - men ble avvist fordi jeg ikke er blodgiver Hvordan tør du vurdere å bli benmargsdonor når du har sprøyteskrekk? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Blodprøven i fingeren er faktisk vondere enn stikket i armen syns jeg.. ja er helt enig. synes det er forferdelig å vente på det stikket i fingeren. Da vil jeg heller ha stikket i armen i stedenfor. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Da kan jeg tydeligvis ikke bli noen av delene. Takk for svar:) Nå var det ikke nødvendigvis disse tingene jeg sa som var utslagsgivende. Det kommer helt ann på i situasjonen. Men hvis det er masse småting her, så må de ta en vurdering. De tar uannsett en samtale med deg. Tror det aller mest utslagsgivende for dem er at du er homofil eller går på spesielle medisiner. Men alt vurderes forskjellig 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Tror ikke de vil ha meg, nei. Ikke meg heller! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er blodgiver, men benmargsdonor er jeg ikke. Det er noe av det vondeste man kan gjøre, selv med lokalbedøvelse :/ Å gi benmarg.Hvordan kan det for eksempel sammenliknes med en spinalpunksjon? Er det mye mer smertefullt? Noen som vet? 0 Siter
Lips1365380508 Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Har tenkt på det, men kan desverre ikke... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Det er å være blodgiver er et kall. Det er klart det er et kall. 0 Siter
lurulf Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Hvordan tør du vurdere å bli benmargsdonor når du har sprøyteskrekk? Fordi jeg ser på det som utrolig verdifullt å kunne redde et annet menneskes liv. Skulle min benmarg matche så er det så sjeldent at det å gi benmarg ville være en engangs-opplevelse. Så fikk jeg heller ta de beroligende/bedøvende midler som var nodvendig. Som blodgiver derimot må man vel gi blod så ofte som hver tredje måned? 0 Siter
amber sun Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Jepp - jeg er blodgiver jeg. Må bare vente på at karanteneåret er ferdig så kan jeg bidra igjen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.