Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært til samtale, men fikk ikke bli blodgiver :-(

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

13

• Mary Poppins

5

• Gemini

4

• lilleva

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ingen som vil ha mitt blod, gitt, da jeg har en blødersykdom..:(

SKulle ellers gjerne gjort det, men det skulle tatt seg ut om noen fikk mitt blod og endte med å blø seg forderva, hehe:)

Skrevet

Får ikke lov fordi jeg er en monogam, homofil mann og har kun hatt en partner hele livet.

Åh, herregud så firkantet! Er det virkelig sant?

Trodde uansett de testet for all slags uhumskheter uansett, så det skulle vel være sikkert uansett?

Makan!

Skrevet

Ingen som vil ha mitt blod, gitt, da jeg har en blødersykdom..:(

SKulle ellers gjerne gjort det, men det skulle tatt seg ut om noen fikk mitt blod og endte med å blø seg forderva, hehe:)

Trodde det bare var gutter som fikk blødersykdom jeg? Og kvinner evt. bare bærer?

Skrevet

Åh, herregud så firkantet! Er det virkelig sant?

Trodde uansett de testet for all slags uhumskheter uansett, så det skulle vel være sikkert uansett?

Makan!

Homofile (eller er det homofile som har et aktivt sexliv?) er en uønsket gruppe, uansett hvordan man faktisk lever. Så langt har man kommet i Norge idag...

Skrevet

Trodde det bare var gutter som fikk blødersykdom jeg? Og kvinner evt. bare bærer?

Ja, den mest "kjente" blødersykdommen er det bare gutter som får- og jenter er bærere.

MEN, jeg har noe som heter von Willebrand syndrom, det er mer en blødningsFORSTYRRELSE enn en blødersykdom.

Det innebærer at jeg har lenger blødningstid enn andre, heller enn at jeg blør lett. Dvs at det tar lenger tid før blodet mitt koagulerer, visstnok ca. 3 ganger det normale i mitt tilfelle.

Den kan være alvorlig, men jeg har heldigvis bare mild form. Det vil si at det til vanlig- ved vanlige, enkle kutt- ikke er noe stort problem bortsett fra at jeg trenger et ekstra plaster:). Men ved svangerskap og evt operasjoner/ulykker er det vedlig viktig å være klar over dette, for da _kan_ det bli livstruende.

Så f.eks nekter tannlegen min å ta visdomstennene mine- jeg måtte på Ullevål, og fikk en medisin som hjelper blodet mitt å koagulere i forkant av det hele.

Sukk, stress..:)

Annonse

Skrevet

Ja, den mest "kjente" blødersykdommen er det bare gutter som får- og jenter er bærere.

MEN, jeg har noe som heter von Willebrand syndrom, det er mer en blødningsFORSTYRRELSE enn en blødersykdom.

Det innebærer at jeg har lenger blødningstid enn andre, heller enn at jeg blør lett. Dvs at det tar lenger tid før blodet mitt koagulerer, visstnok ca. 3 ganger det normale i mitt tilfelle.

Den kan være alvorlig, men jeg har heldigvis bare mild form. Det vil si at det til vanlig- ved vanlige, enkle kutt- ikke er noe stort problem bortsett fra at jeg trenger et ekstra plaster:). Men ved svangerskap og evt operasjoner/ulykker er det vedlig viktig å være klar over dette, for da _kan_ det bli livstruende.

Så f.eks nekter tannlegen min å ta visdomstennene mine- jeg måtte på Ullevål, og fikk en medisin som hjelper blodet mitt å koagulere i forkant av det hele.

Sukk, stress..:)

Skjønner at det ikke er uproblematisk. Men på den annen side så får du jo være glad du ikke har en alvorligere form, eller en annen alvorlig tilstand. Man må jo prøve å se det positive i sin situasjon...!

:-)

Skrevet

Skjønner at det ikke er uproblematisk. Men på den annen side så får du jo være glad du ikke har en alvorligere form, eller en annen alvorlig tilstand. Man må jo prøve å se det positive i sin situasjon...!

:-)

Nettopp!:)

Jeg merker jo ikke særlig til det i det daglige- annet enn når jeg kutter meg stort. Og det skjer heldigvis ikke ofte:)

Og mensen, som plaget meg før, hopper jeg nå glatt over!

Angela1365380318
Skrevet

er blodgiver og har oppfordret til det før her. Men merket da at mange er negative til blodgivning, men ikke til å få blod.

Det at de har blitt avisst før (andre regler da) har de visst tatt svært personlig.

Skrevet

Hm..kanskje dette er måten å kurere min sprøyteskrekk på? ;)

Finnes det noen liste over hvilke medisiner som ikke blir 'godkjent'?

Jeg har ikke sett noen slik liste, men du kan ringe og høre. Jeg har aldri opplevd noen sure folk som jobber i blodbanken. Ingen spørsmål er for dumme.

Skrevet

Det er å være blodgiver er et kall. Det er klart det er et kall.

..og du er da en kæll, er du ikke?

Skrevet

Jepp - jeg er blodgiver jeg.

Må bare vente på at karanteneåret er ferdig så kan jeg bidra igjen.

:)

Karantene?

Jeg har en haug med rødvinsglass, ganske fine også. Heldigvis står det ikke blodbanken på dem, hehe. Det hadde vært litt for makabert.

Skrevet

er blodgiver og har oppfordret til det før her. Men merket da at mange er negative til blodgivning, men ikke til å få blod.

Det at de har blitt avisst før (andre regler da) har de visst tatt svært personlig.

Ja, jeg angret nesten straks jeg postet innlegget.

Annonse

Skrevet

Karantene?

Jeg har en haug med rødvinsglass, ganske fine også. Heldigvis står det ikke blodbanken på dem, hehe. Det hadde vært litt for makabert.

Karantene i ett år pga. piercingen. :( Syns det var ganske tåpelig, men sånn er reglene. Makan.

;)

Tvillingmamma
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å gi blod, men de vil ikke ha meg :( Så dessverre... Får prøve igjen om noen år.

Gjest papirtiger
Skrevet

sjansen for at du noen gang vil bli innkalt til å gi benmark er jo forsvinnende liten da :) Greit å være registrert. Hva om dine nærmeste skulle trenge benmarg fra deg for å overleve, hadde du vurdert det om igjen da?

Det er nettopp det som er poenget. Benmarg tas gjerne fra nære slektninger. Det er veldig sjeldent man finner riktig match fra den generelle befolkning.

Hvis noen trenger det, så stiller saken seg annerledes. Men ser ikke poenget med noe føre-var-prinsipp her.

Gjest Timari
Skrevet

Det er nettopp det som er poenget. Benmarg tas gjerne fra nære slektninger. Det er veldig sjeldent man finner riktig match fra den generelle befolkning.

Hvis noen trenger det, så stiller saken seg annerledes. Men ser ikke poenget med noe føre-var-prinsipp her.

Ofte kan man ikke få benmarg fra den nærmeste familie. Min veninne fikk benmarg fra en donor i Storbritania. Så hvorfor ikke melde seg som donor om et menneske skulle trenge akkurat DIN benmarg?

Tvillingmamma
Skrevet

Av ren nysjerrighet, hvordan stryker man som blodgiver?

Og hvordan donerer man benmagren?

Som du sikkert skjønner har jeg null peiling om sånt.

Jeg "strøyk" fordi jeg har allergier og astma. Kan få prøve igjen om noen år, tilfelle sykdommene har bedret seg. De har ikke gjort det de siste 10 årene, men det er lov å håpe...

Gjest papirtiger
Skrevet

Ofte kan man ikke få benmarg fra den nærmeste familie. Min veninne fikk benmarg fra en donor i Storbritania. Så hvorfor ikke melde seg som donor om et menneske skulle trenge akkurat DIN benmarg?

Nei takk.

Gjest Timari
Skrevet

Å gi benmarg.Hvordan kan det for eksempel sammenliknes med en spinalpunksjon? Er det mye mer smertefullt? Noen som vet?

tror nok benmargsprøver er svært smertefulle :(. Har aldri (eller heldigvis) forsøkt dette før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...