Gå til innhold

Kan ting bli værre av å bli gjentatt ofte


ip99

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på en ting, dersom en sier ofte at en sliter med en ting, bare som eksempel angst. F.eks. forteller flere personer hver dag at en har angst for det og det, er det på en måte slik at en internaliserer det slik at en får mer angst? Det kunne like gjærne vært noe annet, depresjon f.eks. Noen som vet hvordan slike ting funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Ja, jeg tror ting kan bli værre av å gjenta dem ofte. En ting er den terapeutiske gjentakelse hvor en bearbeider ting sammen med en terapeut.

En annen ting er når en til stadighet gjentar destruktive og negative ting til seg selv eller til andre. Dette har en enormt stor makt, og vi har vel mange av oss kjent på hvor vanskelig det er å forandre på nedbrytende tankemønstre.

De former hva vi føler og tenker om oss selv, og gjentar vi det ofte nok til andre kan det forme dem også.

Jeg har ikke gått i kognitiv terapi, men tror at hovedformålet er å snu negative tankemønstre. Virker negative tankemønstre og ytringer, virker positive også. Vi må bare bestemme oss for å la de positive få litt større plass.Jeg har et godt stykke igjen på det området. Det skal være sikkert og visst.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

jeg tror at ting kan bli verre av det men det kommer ann på hvordan man velger å fremstille det. *Det blir en ond sirkel man ikke kommer ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det tror jeg sikkert at de kan. Du får det verre. Du vedlikeholder negative tanker. Du gjør i hvert fall ikke forholdet til andre bedre, og du skyver mange (friske) fra deg.

Jeg synes du skal spørre deg selv hvorfor du forteller andre dette hele tiden. Hva er motivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Om ting blir verre spørs vel HVA man gjentar. Hvis det kun er negativitet som gjentas, så blir det nok verre. Men hvis det man driver og babler om er et forsøk på å åpne opp, forstå, bevege seg videre, så er vel det en bra ting. Hvis man innser viktige ting om seg selv, tror jeg det kan være viktig å gjenta det, slik at innsikten ikke forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg sikkert at de kan. Du får det verre. Du vedlikeholder negative tanker. Du gjør i hvert fall ikke forholdet til andre bedre, og du skyver mange (friske) fra deg.

Jeg synes du skal spørre deg selv hvorfor du forteller andre dette hele tiden. Hva er motivet?

Motivet kan jo være så mangt. Kansje en tror at de har noen gode råd å komme med, at de har synspunkter på situasjonen som en ikke selv er riktig klar over.

En ekstrem variant ville jo være å hver kveld skrive ned alle situasjonene en har følt seg spesiellt engstelige i i løpet av en dag. Lurer på om det ville forværret situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Motivet kan jo være så mangt. Kansje en tror at de har noen gode råd å komme med, at de har synspunkter på situasjonen som en ikke selv er riktig klar over.

En ekstrem variant ville jo være å hver kveld skrive ned alle situasjonene en har følt seg spesiellt engstelige i i løpet av en dag. Lurer på om det ville forværret situasjonen.

Hvis motivet er å få gode råd som en ikke har fått før, kan en jo evaluere de siste to måneders erfaringer.

Dersom en har fått gode råd og blitt klart bedre, bør en fortsette.

Dersom en ikke har fått gode råd og/eller ikke greid å nyttiggjøre seg dem og dermed blitt bedre, bør en kanskje velge en annen strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...