Gå til innhold

Legeerklæring for manglende skriveferdigheter?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går på høyskole, og har en utfordring jeg håper dere kan hjelpe meg et skritt videre med : EKSAMEN. Men min problemstilling er muligens litt uvanlig. Jeg gruer meg ikke for ikke å kunne svare godt på eksamen. Det er formidlingsformen som er problemet. Helt siden jeg var liten har jeg skrevet på datamaskin: det var en lettelse når tingesten kom inn i hjemmet og lærerne applauderte fordi vi omfavnet denne nye teknologien. Som en følge av dette har jeg aldri lært å skrive skikkelig for hånd - og det er et sant mareritt. Jeg får vondt i hendene og skriften ser helt forferdelig ut etter en A4-side. Etter tre er det fullstendig stopp. Spørsmålet mitt er: er det muligheter for at jeg kan få en legeerklæring fra fastlegen min slik at det er mulig å skrive på PC under eksamen? Føler meg litt flau over å skulle søke, da det ikke er noe skikkelig i veien med meg. Har forsøkt å trene meg opp litt på håndskrift, men 15 års manglende trening er det vanskelig å kompensere for. Dessuten er det dumt at to eksamener (det er det jeg har igjen) skal ta masse skrivetrening jeg aldri senere kommer til å bruke... Håper dere kan hjelpe meg med et svar...

Fortsetter under...

Gjest øv, og snakk med legen

At du har bestemt deg for å ikke skrve mer for hånd er jo ditt valg. Jeg ville trent, ikke bare for eksamenen, men for resten av livet. En pen håndskrift som tåler noen timers skriving, er fint å ha med seg.

Det er fint å se verdien av allmennkunnskap, selv om man ikke ser hva en skal bruke kunnekspen til akkurat nå.

I tillegg til treningen, kan du jo snakke med legen, og si hvordan det er. Kanskje hun kan gi deg en erklæring som sier at du blir veldig sliten i armen av å skrive lenge. Men ikke si at du ser det som bortkastet for resten av livet å lære deg å skrive, det virker dumt.

Dummeste jeg har hørt. Selv om du kun skrev på pc hjemme, må du jo ha skrevet en del for hånd på skolen. Og så få LEGEERKLÆRING på at du ikke kan skrive??? Hjelpe meg...

Vel, som jeg skrev i meldingen min, brukte jeg PC på skolen (det var jo hele poenget). På åtti- og nittitallet var det faktisk en tiltagende overbevisning blant mine lærere om at blyantens tid (den du så gjerne vil at 'jeg skal ta fatt') snart var forbi. Derfor ble alle elevene oppmuntret til å skrive på PC. Vi fikk til og med bruke PC på testene (barneskole) og tentamen (videregående). Etter skolen (før jeg begynte igjen) var det lite poeng i å bruke blyant - siden jeg alltid har hatt PC. Så selv om det åpenbart er vanskelig for deg å forstå har mitt liv faktisk foregått uten særlig kontakt med blyanter (eller penner for den saks skyld).

At du har bestemt deg for å ikke skrve mer for hånd er jo ditt valg. Jeg ville trent, ikke bare for eksamenen, men for resten av livet. En pen håndskrift som tåler noen timers skriving, er fint å ha med seg.

Det er fint å se verdien av allmennkunnskap, selv om man ikke ser hva en skal bruke kunnekspen til akkurat nå.

I tillegg til treningen, kan du jo snakke med legen, og si hvordan det er. Kanskje hun kan gi deg en erklæring som sier at du blir veldig sliten i armen av å skrive lenge. Men ikke si at du ser det som bortkastet for resten av livet å lære deg å skrive, det virker dumt.

Vel, dersom du forsøker å sette deg i mitt sted: jeg har aldri trent på å skrive for hånd. Jeg er god til å skrive på maskin. I arbeidslivet har du i dag (i alle fall i helsesektor der jeg jobber og skal jobbe) ikke lov til å skrive for hånd. Kommunen er forpliktet på å ha digital lagring av informasjon. Skal jeg skrive en beskjed til noen, foregår dette via mobiltelefon, og skal jeg levere et brev, blir det forfattet mange ganger raskere (også etter X års skrivetrening) på datamaskin. Argumentet om at det 'alltid er kjekt å ha med seg' er etter min mening en smule grunt. En doktorgrad i indologi (læren om india) er sikkert også greit å ha med seg - men er DU villig til å bruke 9 år av livet ditt på det av den grunn?

Jeg ville begynt å trene meg på å skrive for hånd jeg. For å påstå at du for evig og alltid vil klare deg med pc er også en smule grunt. Når du leser til eksamen, tar du ikke da notater? Hva med å begynne med det f.eks slik at du får den nødvendige skrivetreningen for håndleddet? For å få lov til å bruke pc på eksamen må du, ettersom jeg vet, ha dysleksi. Har aldri hørt om noen som har fått lov til å ha med seg dette skriveverktøyet utenom dyslektikere. Tenk bare på den fordelen du vil ha framfor de som faktisk må skrive for hånd da! For det har seg nå engang slik at de aller fleste nå til dags er mye bedre til å skrive på pc enn for hånd. Jeg er hellig overbevist om at eksamensoppgaver der pc (utenom for dyslektikere) er brukt er mye bedre enn oppgaver der håndskrift er benyttet (bare tenk på hvor mye kjappere det går å skrive på maskin, og hvor mye enklere det er å gå tilbake og tilføye noe). Nei, du må nok bite i det sure eplet og innse at du befinner deg i samme båt som alle andre, og at det å ikke være særlig flink i håndskrift er en ganske "tam" unnskyldning for å kunne benytte seg av pc!

Lykke til på eksamen. Hilsen en som også får vondt i håndleddene av å skrive lange oppgaver for hånd...

Annonse

Jeg ville begynt å trene meg på å skrive for hånd jeg. For å påstå at du for evig og alltid vil klare deg med pc er også en smule grunt. Når du leser til eksamen, tar du ikke da notater? Hva med å begynne med det f.eks slik at du får den nødvendige skrivetreningen for håndleddet? For å få lov til å bruke pc på eksamen må du, ettersom jeg vet, ha dysleksi. Har aldri hørt om noen som har fått lov til å ha med seg dette skriveverktøyet utenom dyslektikere. Tenk bare på den fordelen du vil ha framfor de som faktisk må skrive for hånd da! For det har seg nå engang slik at de aller fleste nå til dags er mye bedre til å skrive på pc enn for hånd. Jeg er hellig overbevist om at eksamensoppgaver der pc (utenom for dyslektikere) er brukt er mye bedre enn oppgaver der håndskrift er benyttet (bare tenk på hvor mye kjappere det går å skrive på maskin, og hvor mye enklere det er å gå tilbake og tilføye noe). Nei, du må nok bite i det sure eplet og innse at du befinner deg i samme båt som alle andre, og at det å ikke være særlig flink i håndskrift er en ganske "tam" unnskyldning for å kunne benytte seg av pc!

Lykke til på eksamen. Hilsen en som også får vondt i håndleddene av å skrive lange oppgaver for hånd...

Poenget med eksamen er forsåvidt å vise hva du kan - ikke hvor fort du kan skrive for hånd. For å svare på spørsmålet ditt: ja jeg, har tatt notater det siste året- nettopp for å øve opp ferdihetene mine. Det er derfor jeg nå klarer 'hele' tre sider før både fingre og håndledd låser seg. Men jeg noterer vanligvis ikke når jeg leser til eksamen - eller i timene. Trenger det ikke.Dersom du har tatt høyere utdanning - kan jeg spørre deg hvor mange sider du skrev til eksamen? Jeg er ganske sikker på at du klarer mer enn tre dersom du har skrevet litt jevnt for hånd gjennom oppveksten. Og da er det faktisk ganske hensynsløst å si at jeg bare burde øve meg... Har du reflektert over hvor MYE jeg måtte øve meg for å skrive like mye som dere? Dyslektikere kan også trene seg opp til å huske hvordan ord skrives - men de gis tilladelse til å bruke datamaskin fordi det ikke regnes som rimelig at de skal bruke den mengde energi dette ville kreve. Så spørsmålet mitt tilbake til deg blir : er det (etter din mening) en så verdifull evne å skrive lange tekster for hånd, at du ønsker at jeg heller bruker tiden min på å lære denne 'edle kunst' enn å bli en bedre profesjonsutøver?

Poenget med eksamen er forsåvidt å vise hva du kan - ikke hvor fort du kan skrive for hånd. For å svare på spørsmålet ditt: ja jeg, har tatt notater det siste året- nettopp for å øve opp ferdihetene mine. Det er derfor jeg nå klarer 'hele' tre sider før både fingre og håndledd låser seg. Men jeg noterer vanligvis ikke når jeg leser til eksamen - eller i timene. Trenger det ikke.Dersom du har tatt høyere utdanning - kan jeg spørre deg hvor mange sider du skrev til eksamen? Jeg er ganske sikker på at du klarer mer enn tre dersom du har skrevet litt jevnt for hånd gjennom oppveksten. Og da er det faktisk ganske hensynsløst å si at jeg bare burde øve meg... Har du reflektert over hvor MYE jeg måtte øve meg for å skrive like mye som dere? Dyslektikere kan også trene seg opp til å huske hvordan ord skrives - men de gis tilladelse til å bruke datamaskin fordi det ikke regnes som rimelig at de skal bruke den mengde energi dette ville kreve. Så spørsmålet mitt tilbake til deg blir : er det (etter din mening) en så verdifull evne å skrive lange tekster for hånd, at du ønsker at jeg heller bruker tiden min på å lære denne 'edle kunst' enn å bli en bedre profesjonsutøver?

Jeg skjønner problemet, og du er sikkert ikke alene om det. Poenget mitt er at vi andre også får kramper i håndledd etc ved skriftlig eksamen (og ja, jeg har tatt høyere utdannelse). Hjelper det ikke hvis du tar en liten pause i skrivingen underveis i eksamen? (Jeg pleier å ha rimelig vondt i hånden etter ca 5 sider, men har likevel klart å prestere å skrive 34 sider på en enkelt eksamen). Poenget mitt er at de fleste sikkert sliter med å ha vondt i armen på eksamen og at noen skal få pc-fordeler fremfor andre derfor kan anses som rimelig urettferdig. Du må vel være enig i det? Det er både enklere å skrive lange oppgaver, lettere å gå tilbake og rette på ting, tilføye, formulere på pc... kort sagt; en oppgave skrevet på pc gir fordeler som de andre i lokalet ikke får.

Beklager hvis du tar mine utsagn som fornærmende, men det er nå en gang det jeg mener og står for at jeg mener.

Og så et tillegg... Jeg antar at du har studert en stund, hvordan har du klart de andre eksamenene?

Og som en digresjon til... I dagens samfunn er det vel strengt tatt ikke naturlig at oppgaver skrives for hånd, og ja; jeg er enig i at du sikkert ikke trenger å skrive lange avhandlinger for hånd i arbeidet ditt. Likevel; situasjonen er den samme for alle. Eksamen er og blir et mareritt.

Og så et tillegg... Jeg antar at du har studert en stund, hvordan har du klart de andre eksamenene?

Og som en digresjon til... I dagens samfunn er det vel strengt tatt ikke naturlig at oppgaver skrives for hånd, og ja; jeg er enig i at du sikkert ikke trenger å skrive lange avhandlinger for hånd i arbeidet ditt. Likevel; situasjonen er den samme for alle. Eksamen er og blir et mareritt.

Hei igjen. Jeg har ingen problemer med argumentasjonen din som såden, bortsett fra at du argumenterer for at ALLE burde få skrive på PC - ikke mot at jeg skulle få lov... Dersom du ser på den øvrige politikk i vårt samfunn ansees all dysfunksjon som et resultat av individets forutsetninger (eller manglende sådanne) sett opp mot samfunnets krav. Slik skapes funksjonshemninger. Men manglende ferdigheter på et område avspeiler ikke generelt manglende ferdigheter. Man har således funnet frem til at dysleksi ikke avspeiler manglende kunnskap - og som sådan avspeiler ikke pragmatiske feil (feilskrivning) ved eksamen manglende kvalifikasjoner innen emnet man har eksamen i. Likeledes avspeiler ikke det faktum at jeg muligens hadde klart å lide meg til en 10 siders besvarelse på 8 timer mitt kunnskapsnivå. Og som du selv sier - du klarte 34 (det samstemmer nok ganske godt med mine medkullinger). Så spørsmålet blir om det er rettferdig at jeg gjør det ekstremt mye dårligere fordi alternativet er at jeg (muligens) får en liten fordel? Uansett hvilke fordeler PC gir - man må faktisk ha kunnskap for å ha noe å skrive. Så dersom det virkelig er en fordel å skrive på PC betyr det at min fordel er at jeg faktisk er litt nærmere å vise hva jeg kan - altså er din argumentasjon mot eksamenssystemet og for at alle burde skrive på PC...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...