tikko Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg er en mann på 29 år som i fem år har slitt med generelle muskelplager.Spesielt i armene. Det er vanskelig å få gjort dagligdagse ting.Jeg får veldig fort betennelse i armene og så fort jeg har klart å bli kvitt den kommer den tilbake!Jeg har vært hos reuvamatolog, fysioterapeut, homeopat, osteopat,speialist på muskler mm. Føler jeg har prøvd det meste. Det som er så rart er at jeg blir verre noen ganger uten å ha overbelastet meg. Nå viser det seg at datteren vår på snart 2 år har cøliaki. Så nå lurer jeg på om cøliaki kan gi sånne plager som jeg har.Eller om noen andre allergier kan gi sånne symptomer? Hva slags tester skal jeg forlange at legen tar?Har lest at cøliaki kan være arvelig, men vi vet ikke om noen i familien har cøliaki.Har fått påvist at jeg er allergisk for timotei. Dette ble påvist for fem år siden.Det begynner å bli veldig frustrerende å ikke vite hvorfor jeg har slike plager. Ingen finner ut av hva det er! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/176527-muskelplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
guriana Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Om du har mistanke om cøliaki,må du forlange en slik test enten hos legen eller en homeopat.Det med muskelsmerter ville jeg ha prøvet noe som heter BioSport,eller magnesium som selges i helsekost. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/176527-muskelplager/#findComment-1181062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Cøliaki er en sykdom som det har vist seg kan opptre i mange forskjellige varianter. Sykdommen er mye vanligere enn det vi tidligere var oppmerksomme på og blir ofte først oppdaget i voksen alder. Når en person i en familie har fått diagnosen cøliaki er det slett ikke uvanlig at man kan oppdage at andre i familien også har sykdommen uten å være klar over det. De fleste tenker på cøliaki som en sykdom hvor man må ha symptomer fra mage/tarm med diarre og magesmerter. Det viser seg nå at både hos barn og voksne kan det foreligge cøliaki uten at de klassiske tarmplagene er tilstede, men at symptomene er mer ukarakteristiske med tretthet, utilpasshet, eventuelt muskelsmerter. Når diagnosen blir stilt og pasienten starter på glutenfri kost kan det gjøre at han/hun oppdager hva det vil si å virkelig være frisk. I ditt tilfelle vil jeg råde deg til å ta opp med legen din muligheten for å teste deg for cøliaki, først med blodprøver. En tarmbiopsi er helt nødvendig for å stille en sikker diagnose. Det er veldig viktig å ikke eksperimentere med glutenfri kost på egenhånd uten at de nødvendige undersøkelsene er foretatt. Etter kort tid på glutenfri kost blir alle tegn på sykdom borte og det er umulig å få stilt en diagnose. For å få riktig behandling og oppfølging og for å få de trygdeytelsene som gis ved cøliaki er en sikker diagnose helt nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/176527-muskelplager/#findComment-1182046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.