Gå til innhold

NHD- hvor stor sjanse har man til at ett ssri virker?


inkink

Anbefalte innlegg

Hei igjen.. Er det foretatt noen beregning på hvor stor prosentandel ett ssri virker på?

Sliter med bivirkninger på cipralex, og håper jo dette skal virke. At jeg slipper en runde til med neste i gruppen. Har to uprøvde?

Dette er det sjette AD jeg prøver. Over mange år riktignok.

Hvorfor er ssri anbefalt?

Vet det retter seg direkte mot serotinin, men hvordan vet man at det er det som er problemet? At det ikke er andre signalstoffer som er i ubalanse mener jeg?

Hva med Noradreanlin?

Var de gamle AD mer sikre på å virke, siden de omfattet flere virkemidler?

Har aldri hatt så store bivirkninger på noe som Cipralex, som sies å skulle være det letteste, så jeg må virkelig være noe utenom det vanlige.

Håper på svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du har en gruppe deprimerte som får sitt første AD, vil ca 70% (2 av 3) bli såkalte respondere. Respons er vanligvis definert som en halvering av den skåre en har på den depresjonsskalaen som brukes. Feks vil en person som får redusert sin MADRS skåre fra 32 til 16 bli definert som en responder.

Blandt de som ikke responderer på første SSRI, vil ca 40% bli respondere på neste SSRI.

Dersom en ikke responderer på to SSRI, er det vanlig å skifte til AD av en annen gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Dersom du har en gruppe deprimerte som får sitt første AD, vil ca 70% (2 av 3) bli såkalte respondere. Respons er vanligvis definert som en halvering av den skåre en har på den depresjonsskalaen som brukes. Feks vil en person som får redusert sin MADRS skåre fra 32 til 16 bli definert som en responder.

Blandt de som ikke responderer på første SSRI, vil ca 40% bli respondere på neste SSRI.

Dersom en ikke responderer på to SSRI, er det vanlig å skifte til AD av en annen gruppe.

Hva er MADRS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er MADRS?

MADRS er en depresjonsskala.

Montomery Aasberg Depression Rating Scale.

Bruk av søk-funksjonen på DOl gir ca 150 treff på MADRS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Dersom du har en gruppe deprimerte som får sitt første AD, vil ca 70% (2 av 3) bli såkalte respondere. Respons er vanligvis definert som en halvering av den skåre en har på den depresjonsskalaen som brukes. Feks vil en person som får redusert sin MADRS skåre fra 32 til 16 bli definert som en responder.

Blandt de som ikke responderer på første SSRI, vil ca 40% bli respondere på neste SSRI.

Dersom en ikke responderer på to SSRI, er det vanlig å skifte til AD av en annen gruppe.

Hvor stor er prosentandelen "respondere" på placebopiller?

Jeg lurer også på om det ofte er slik at ssri slutter å virke etter å ha virket ei stund? Jeg har hørt at hjernen etter hvert utvikler en slags toleranse for ssri, slik at depresjonen kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Dersom du har en gruppe deprimerte som får sitt første AD, vil ca 70% (2 av 3) bli såkalte respondere. Respons er vanligvis definert som en halvering av den skåre en har på den depresjonsskalaen som brukes. Feks vil en person som får redusert sin MADRS skåre fra 32 til 16 bli definert som en responder.

Blandt de som ikke responderer på første SSRI, vil ca 40% bli respondere på neste SSRI.

Dersom en ikke responderer på to SSRI, er det vanlig å skifte til AD av en annen gruppe.

MEN har en prøvd to SSRI, betyr ikke dette at man ikke trenger å prøve ut et tredje, så sant man har respondert på de to første, men som den evige "optimist" mange av oss er håper på en bedre respons og går for et tredje. Hos meg ble responsen best på det 3.SSRIet jeg prøvde, cipralex. Før det hadde jeg prøvd cipramil og efexor (I følge deg, Retterstøl og CO. et SSRI til 150 mg:))Så problemet for enkelte leger og "brukere" blir kanskje å vurdere om en har hatt effekt eller ikke av de første SSRIene. Gikk en på de lenge nok, var dosen rett/høy nok osv.

Vennlig hilsen Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...