Gå til innhold

Skeptisk til Zoloft. Trenger råd.


Ecthelion

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk i dag Zoloft (første gang jeg får SSRI), og har store forhåpninger til at dette kan hjelpe meg med angsten og depresjonen. Men jeg har lest noen innlegg her der det fortelles om bivirkninger som jeg helst skulle vært foruten. Blant disse nevnes kvalme i større eller mindre grad. Har det siste halve året fått mer og mer angst for sykdom, og særlig mageonder (særlig det å kaste opp, noe jeg har vært livredd for i årevis). Får fnatt bare av tanken! Det står jo på pakningsvedlegget at kvalme er en vanlig bivirkning (oppkast også, men mindre vanlig), så jeg lurer bare på om det er noen her som kan fortelle hvilke erfaringer de har med Zoloft, og om disse bivirkningene er så vanlige som jeg håper de ikke er. Finnes det i såfall bedre alternativer til SSRIer?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dette klarer du !

Jeg skal være ærlig, og si at jeg var veldig kvalm de første dagene. Så kvalm at jeg ikke orket mat. Men kaste opp gjorde jeg ikke, det var jeg ikke i nærheten av. Det var på en måte ikke den typen kvalme.

Det viktigste er å huske på at det går over, og at resultatet er verd det relativt kortvarige ubehaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

>Har det siste halve året fått mer og mer angst for sykdom, og særlig mageonder (særlig det å kaste opp, noe jeg har vært livredd for i årevis). Får fnatt bare av tanken!

Kjenner meg igjen der;(

>Finnes det i såfall bedre alternativer til SSRIer?

Remeron (som er et SNRI?) er kjent for å være "snill" med magen. Jeg ble ekstremt kvalm av Efexor, men har aldri hatt den minste antydning til kvalme pga. Remeron.

Når det er sagt så behøver du jo ikke bli kvalm og få mageproblemer av Zoloft. Det beste er vel bare å prøve og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig, og si at jeg var veldig kvalm de første dagene. Så kvalm at jeg ikke orket mat. Men kaste opp gjorde jeg ikke, det var jeg ikke i nærheten av. Det var på en måte ikke den typen kvalme.

Det viktigste er å huske på at det går over, og at resultatet er verd det relativt kortvarige ubehaget.

Har ikke prøvd zoloft, men sliter med bivirkninger på cipralex, mest som hangover.. og en generell forverring.

På cipralex, står kvalme som nr. 1 på bivirkningslista.

Jeg har vært kvalm/kommer og går , men ikke på den måten at man kaster opp.

Kjenner en som begynte på zoloft... han hadde ingen bivirkninger i det hele tatt.-- Bare ble radikalt bedre etter 2-4 uker. Nytt mennske.

Derfor er det jeg prøver å slite meg gjennom mine bivirkninger,--- kanskje jeg får lønn for strevet.

Men er litt skeptisk på grunn av at jeg reagerer sterkt på liten dose.

Har defor et innlegg lenger opp, men spørmål om dette.

Jeg er redd bare jeg hører ordet svimmelhet, som også står på lista over bivirkninger.

Men har altså trosset den.

Så kjør i vei du også, det er rådet jeg har fått. Da har vi i allefall prøvd.

alle gode ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd zoloft, men sliter med bivirkninger på cipralex, mest som hangover.. og en generell forverring.

På cipralex, står kvalme som nr. 1 på bivirkningslista.

Jeg har vært kvalm/kommer og går , men ikke på den måten at man kaster opp.

Kjenner en som begynte på zoloft... han hadde ingen bivirkninger i det hele tatt.-- Bare ble radikalt bedre etter 2-4 uker. Nytt mennske.

Derfor er det jeg prøver å slite meg gjennom mine bivirkninger,--- kanskje jeg får lønn for strevet.

Men er litt skeptisk på grunn av at jeg reagerer sterkt på liten dose.

Har defor et innlegg lenger opp, men spørmål om dette.

Jeg er redd bare jeg hører ordet svimmelhet, som også står på lista over bivirkninger.

Men har altså trosset den.

Så kjør i vei du også, det er rådet jeg har fått. Da har vi i allefall prøvd.

alle gode ønsker

"Kjenner en som begynte på zoloft... han hadde ingen bivirkninger i det hele tatt.-- Bare ble radikalt bedre etter 2-4 uker. Nytt mennske."

Får håpe jeg får samme opplevelsen :). Det hadde jo vært helt fantastisk!

Har tidligere fått 600mg Ibumetin (Ibuprofen) mot tannsmerter, og den skal visstnok være hard mot magen, men jeg kjente aldri noe, selv når jeg tok det på tom mage. Får håpe jeg er like heldig med Zoloft! Men så virker vel sikkert disse to medikamentene forskjellig på magen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjenner en som begynte på zoloft... han hadde ingen bivirkninger i det hele tatt.-- Bare ble radikalt bedre etter 2-4 uker. Nytt mennske."

Får håpe jeg får samme opplevelsen :). Det hadde jo vært helt fantastisk!

Har tidligere fått 600mg Ibumetin (Ibuprofen) mot tannsmerter, og den skal visstnok være hard mot magen, men jeg kjente aldri noe, selv når jeg tok det på tom mage. Får håpe jeg er like heldig med Zoloft! Men så virker vel sikkert disse to medikamentene forskjellig på magen, da...

Ja, slik som han har erfart ssri, er jo drømmen. Han har hoppet over 3 dager i strekk også, (gikk opp for medisin), men merket ikke noe ubehag.

Men alle er jo ikke like heldige, men kanskje du er det:0))

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, slik som han har erfart ssri, er jo drømmen. Han har hoppet over 3 dager i strekk også, (gikk opp for medisin), men merket ikke noe ubehag.

Men alle er jo ikke like heldige, men kanskje du er det:0))

vennlig hilsen

Leser her på forumet om andre SSRIer som det virker som har forferdelige bivirkninger den første tiden. Tenkte jeg skulle ta min første Zoloft i morgen tidlig, men nå er jeg veeeldig usikker på om jeg tør. Jeg sov bare to timer til i dag, så jeg skjønner ikke at jeg er våken nok til å sitte å skrive her nå. Er vel bare nervøs på hvordan morgendagen\den kommende tiden vil bli med Zoloft. Hadde håpet sånn at jeg ikke skulle trenge medisiner, men at å gå til psykolog skulle være nok. Men den gang ei, virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zoloft

Leser her på forumet om andre SSRIer som det virker som har forferdelige bivirkninger den første tiden. Tenkte jeg skulle ta min første Zoloft i morgen tidlig, men nå er jeg veeeldig usikker på om jeg tør. Jeg sov bare to timer til i dag, så jeg skjønner ikke at jeg er våken nok til å sitte å skrive her nå. Er vel bare nervøs på hvordan morgendagen\den kommende tiden vil bli med Zoloft. Hadde håpet sånn at jeg ikke skulle trenge medisiner, men at å gå til psykolog skulle være nok. Men den gang ei, virker det som...

Jeg har nå tatt Zoloft i en måned (50mg) og har overhodet ingen bivirkninger. Ingen kvalme eller mageonde. Ingenting. Bare mye lettere til sinns, og det er jo derfor vi tar dem, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt Zoloft i en måned (50mg) og har overhodet ingen bivirkninger. Ingen kvalme eller mageonde. Ingenting. Bare mye lettere til sinns, og det er jo derfor vi tar dem, ikke sant?

Jeg har nå tatt Zoloften min i to dager (tre med i dag, men skal ikke ta før senere), og kan med glede si at jeg heller ikke har kjent noen bivirkninger i det hele tatt! Ser nå bare frem til at den skal begynne å virke :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Ja, det finnes alternativer. Legene her i landet er alt for slepphendte med å gi ut slike medikamenter.

Det spørs helt på grunnen til at du trenger hjelp. Det meste kan bedres med langvarig terapi. I akuttfaser, kan du også bruke alternative metoder. Akupunktur, soneterapi, mm.

Jeg ville ikke for alt i verden tatt slike medisiner en gang til, etter de bivirkningene jeg fikk. Og de ble det ikke opplyst om en gang. Tenk at de gir SSRI-preparater til røykeavvenning...

Les denne. Det er jo SINNSYKT:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3579172

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/12/05/416649.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/28/424715.html

VIL DU VITE OM RAPPORTERTE BIVIRKNINGER SOM IKKE STÅR I PAKNINGSVEDLEGGET? Vær så god:

Bivirkninger: Blod: Endret platefunksjon, unormal blødning (som epistaksis, gastrointestinal blødning eller hematuri), leukopeni, purpura, trombocytopeni. Endokrine: Galaktoré, gynekomasti, hyperprolaktinemi, hypotyreoidisme. Menstruasjonsforstyrrelser. Gastrointestinale: Munntørrhet. Mavesmerter, pankreatitt, brekninger, diaré/løs avføring, dyspepsi, kvalme, forstoppelse, økt apetitt. Hud: Alopeci, fotosensitivitet, pruritus, urticaria, angioødem, utslett (inkl. erythema multiforme, alvorlige eksfoliative hudreaksjoner). Økt svette. Lever: Alvorlige leverhendelser (inkl. hepatitt, gulsott og leversvikt), asymptomatiske forhøyelser av transaminaser (ALAT og ASAT). Luftveier: Bronkospasme. Metabolske: Økt serumkolesterol. Muskel-skjelettsystem: Artralgi. Psykiske: Agitasjon, aggressive reaksjoner, angst, depressive symptomer, hallusinasjoner, mareritt, eufori, gjesping, psykose, anoreksi, redusert libido. Sentralnervesystemet: Insomni, somnolens, svimmelhet, tremor. Koma, kramper, hodepine, migrene, bevegelsesforstyrrelser (inkl. ekstrapyramidale symptomer som hyperkinesi, hypertonisitet, gnissing av tenner eller gangforstyrrelser), ufrivillige muskelsammentrekninger, parestesi, hypoestesi. Symptomer eller tegn assosiert med serotonergt syndrom. Sirkulatoriske: Brystsmerte, hypertensjon, palpitasjoner, periorbitalt ødem, synkope, takykardi. Ansiktsødem. Reversibel hyponatremi som kan skyldes forhøyet sekresjon av ADH (SIADH-syndromet). Dette er hovedsakelig sett hos eldre, og pasienter på samtidig behandling med diuretika eller andre medikamenter. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon, urininkontinens. Øvrige: Anafylaktisk reaksjon. Seksuell dysfunksjon (hovedsakelig ejakulasjonsforsinkelse hos menn). Mydriasis, priapisme, allergiske reaksjoner, asteni, tretthet, feber, uvelhetsfølelse, vektøkning, vektreduksjon, tinnitus, rødming. Seponeringssymptomer som agitasjon, angst, svimmelhet, hodepine, kvalme og parestesi er rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...