Gå til innhold

Hva er det med disse nordlendingene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alt nordafor Sinsenkrysset er kjekke folk, uansett, ærlige er de også."

Et uimotståelig utsagn! Se ellers mitt svar til Prozak. Dog, jeg skjønner jo at geografien nord for Sinsenkrysset blir litt vel komplisert for en søringene.;)

Og se svaret til deg igjen. Forøvrig er nordlenning, og har bodd de fleste steder i lander, så vidsynet mht. geografi er det ikke noe i veien med.

"..............................."

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• flisa

10

• Prozak

6

• gammel røy

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Vi burde tenkt på å starte en interesseorganisasjon, hvor vi tar "bevar landsdelene" på alvor."

Jeg er med! ;)

Her er det ikke snakk om landsdeler, men fylker. Å si at tromsø ligger i en annen landsdel enn f.eks vesterålen blir helt feil for meg.

".............................."

gammel røy
Skrevet

Ikke enig. Snakker man på detaljnivå, så blir det selfølgelig korrekt. Men det brukes om alle som kommer fra nordland og oppover. Ikke helt ulogisk heller, iom. at dialektene i den delen av landet har mange fellestrekk. Det vil være mer korrekt å si nordnorsk, men man kaller ikke noen for en "nordnorsking" eller en "nordnordmann".

".............................."

"Snakker man på detaljnivå, så blir det selfølgelig korrekt."

Dette er ikke detaljnivå, men fylkesnivå. Kaller man en fra østfold for sørlending fordi han er bosatt i søndre halvdel av Norge f.eks.?

Detaljnivå blir det når man snakker om helgelending, gildeskålværing osv., men det forventer jeg jo ikke at andre enn innfødte greier å forholde seg til.

"Men det brukes om alle som kommer fra nordland og oppover."

Av søringer, ja, og andre som ikke vet bedre.

gammel røy
Skrevet

Og se svaret til deg igjen. Forøvrig er nordlenning, og har bodd de fleste steder i lander, så vidsynet mht. geografi er det ikke noe i veien med.

"..............................."

"Forøvrig er nordlenning, og har bodd de fleste steder i lander, så vidsynet mht. geografi er det ikke noe i veien med."

I så fall burde du vite bedre enn å skjære over èn kam alle som bor fra søndre Helgeland og opp til ytre Finnmarksgrensen.

Skrevet

Oki, da. Men han er i hvert fall nordlending! Akkurat som om jeg skal klare å høre forskjell på dem.

Samer kjenner jeg forresten igjen når jeg ser dem. Men det er ikke på grunn av dialekta. Snarere alkoholinntaket og den psykodeliske klesstilen de har gående.

Det må være deilig å føle seg så perfekt.

Skrevet

"Snakker man på detaljnivå, så blir det selfølgelig korrekt."

Dette er ikke detaljnivå, men fylkesnivå. Kaller man en fra østfold for sørlending fordi han er bosatt i søndre halvdel av Norge f.eks.?

Detaljnivå blir det når man snakker om helgelending, gildeskålværing osv., men det forventer jeg jo ikke at andre enn innfødte greier å forholde seg til.

"Men det brukes om alle som kommer fra nordland og oppover."

Av søringer, ja, og andre som ikke vet bedre.

"Dette er ikke detaljnivå, men fylkesnivå. Kaller man en fra østfold for sørlending fordi han er bosatt i søndre halvdel av Norge f.eks.?"

En østfolding er vel så nært Oslo at sansynligvis vil kalle ham østlending. Altså: øst i landet = østlenning, sør i landet = sørlenning, vest i landet = vestlenning, nord i landet = nordlenning.

Det var dette jeg forsøkte å si, som du enten ikke skjønte eller ikke ville skjønne. I siste tilfelle så blir det jo bare feilslått stolthet.

Hvis jeg skulle brukt nordlenning kun på de som er fra nordland, så måtte jeg kalt folk fra akershus for akershuslenninger. Jeg snakker ikke på fylkesbases, som jeg også forsøkte å forklare tidligere. Teskje: hvis jeg kaller meg eller andre nordlenning, så er det ikke snakk om fylket, men hvor i landet (landsdel), og betyr det samme som nordnorsking. Det siste høres bare dumt ut. Hvis du vil fornærmes av det, så vær så god.

"............................"

Skrevet

"Forøvrig er nordlenning, og har bodd de fleste steder i lander, så vidsynet mht. geografi er det ikke noe i veien med."

I så fall burde du vite bedre enn å skjære over èn kam alle som bor fra søndre Helgeland og opp til ytre Finnmarksgrensen.

"I så fall burde du vite bedre enn å skjære over èn kam alle som bor fra søndre Helgeland og opp til ytre Finnmarksgrensen."

Det er et problem, iom. at nordland fylke strekker seg så langt sør. Jeg vil vel nesten si at helgeland nærmest er midtnorge. Men dialekten er veldig lik fra helgeland til finnmark, selv for meg som er oppvokst i nordnorge og har bodd ganske mange steder.

Dessuten - "skjære over én kam"? Er du seriøs? Hva er det du snakker om? Jeg har da ikke sagt noe som at folk derfra og derfra er sånn og sånn?

"..........................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det må være deilig å føle seg så perfekt.

Jeg er ikke på noen måte perfekt. Men jeg hever meg rett nok over en del folk. Østfoldinger, bergensere, siddiser, trøndere, nordlendinger, samer, folk som spiller gitar på nachspiel, innvandrere, brannsupportere, folk som på ramme alvor skriver dikt til kjærestene sine, kortenkte superslankere, nisser, og en del annet pakk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...